• Anonym (Grabbenigravenbr)

Lusten till min sambo bara minskar

Har ett litet dilemma i mitt huvud som jag måste ventilera.

Jag och min sambo har varit ihop i 10+år och har två underbara barn, vi har det väl rätt ok på alla vis utom när det gäller hennes sätt mot mig.
    Jag får i princip aldrig någon bekräftelse av henne alls, jag har sagt till henne ett flertal gånger att hon är ruskigt dålig på att visa att hon älskar mig men det blir aldrig någon skillnad alls.
    Själv så ger jag henne ofta komplimanger, ger henne massage, köper en present då och då samt någon annan överraskning ibland.

Sex finns knappt på hennes världskarta och då vi väl har det så är det då hon druckit alkohol.

Nu känns det som att jag bara ger och ger i vårt förhållande och inte får någonting tillbaka alls vilket tär fruktansvärt på mig.

Vi delar rätt lika på hushållssysslor (jag gör nog till och med lite mer sysslor än henne)

Så kan någon ge mig ett tips på vad jag ska göra?

• Svar på tråden Lusten till min sambo bara minskar
    Anonym (x) skrev 2014-02-11 11:39:41 följande:
    låter som om hon tar dig för givet, hon ids inte arbeta på saken även om hon säger att hon borde göra det.

Att sitta och snacka med nån annan och medvetet inte svara när du ringer...det är respektlöst. har du frågat henne om hon vill ut? Kanske hoppas hon på att du ska säga att du vill avsluta ert förhållande, att hon är feg och inte vågar säga det själv?
    Ja hon tar mig nog rätt mycket för givet!
    Jodå jag har frågat henne och nej hon vill inte göra slut
  • Anonym (I know)

Man hamnar i olika faser vid olika tidpunkter  i en längre relation är min erfarenhet...sen en portion "ta för givet". Det lunkar på med vardag och rutiner...för mig kändes det ung som för dig TS efter vi var klara med barn...det blev  en rejäl resa av det där jag och min partner lärde oss mer om varandra och idag är det väldigt bra...mkt tack vare en god kommunikation som kanske inte började så bra, men växte med tiden.

de Robespierre skrev 2014-02-11 11:45:36 följande:
    Känns det ibland att du glömmer bort dig själv i all välvilja? Dvs att du anstränger dig så himla mycket att du gör avkall på dina behov och det som är du? Brukar du någonsin sätta dig själv i första rummet någon gång oavsett om det kan innebära en ev konflikt? Om du skulle vara henne - skulle du på något sätt se dig själv som förutsägbar? Dvs din önskan att ta hand om henne, vara den perfekta mannen, gör att hon vet precis var hon har dig och du därmed är ett säkert kort som hon inte oroar sig för skall försvinna?
    Ja jag sätter nog mig själv oftast i andra rummet om man säger så, har satt mig i första rummet ibland även om det blivit konflikt av något slag.

Hon vet ju hur jag är och hur jag beter mig så man kan väl säga att jag är rätt förutsägbar.

Anonym (x) skrev 2014-02-11 11:39:41 följande:
    låter som om hon tar dig för givet, hon ids inte arbeta på saken även om hon säger att hon borde göra det.

Att sitta och snacka med nån annan och medvetet inte svara när du ringer...det är respektlöst. har du frågat henne om hon vill ut? Kanske hoppas hon på att du ska säga att du vill avsluta ert förhållande, att hon är feg och inte vågar säga det själv?
    Kan ju även tillägga att den kvällen började vi tjafsa om det där att hon spenderade dit med den killen inte svarade osv då när vi gick och la oss så låg hon och smsade med han ett antal timmar. Det var rätt sårande men tyvärr fattar väl inte hon det =/
  • Anonym (tröttnat?)

Hon tar dig för givet. Hon vill inte jobba på er relation och har inget speciellt intresse i dig. Gör ni någonting tillsammans över huvud taget? Vill hon ens göra något? 

Jag hade frågat en gång för alla om hon tycker ert förhållande är värt att jobba på. Det är ju jättepåfrestande att jämt känna sig oälskad! Stannar hon i relationen bara för att den är trygg? För att hon trivs där hon bor och att det blir mer att göra när man bor själv?

Ärligt talat tycker jag det låter som att hon har tröttnat på er relation.

• de Robespierre
    Anonym (Grabbenigravenbr) skrev 2014-02-11 11:55:01 följande:
    Ja jag sätter nog mig själv oftast i andra rummet om man säger så, har satt mig i första rummet ibland även om det blivit konflikt av något slag.

Hon vet ju hur jag är och hur jag beter mig så man kan väl säga att jag är rätt förutsägbar.

Vissa personer vänjer sig väldigt snabbt till hur saker är och slår sig till ro. Det kan bero på att man är bekväm. Det kan bero på att man har förlorat motivationen. Vad vet jag?

Men det finns även de som tycker att förutsägbarhet är en riktig lustdödare. Den går hand i hand med slentrian i deras ögon. Inget fel i det. Men de finns förutsägbarhet och det finns förutsägbarhet. Man kan beskriva en person som älskar en, alltid sätter en i första rummet, visar kärlek och lust och gör att man känner sig trygg, för att vara just förutsägbar. En kvalité som de flesta söker. Samtidigt som man kan beskriva en person som alltid gör saker på samma sätt, aldrig överraskar, alltid gör saker på samma sätt, som aldrig tar initiativ till något nytt, aldrig gör "farliga" saker utan man vet till 100% var man har den, som att även den är förutsägbar. Det ligger nog mycket i betraktarens öga och situationen samt förutsättningarna.

Förutsägbarhet kan vara bra, rentav något man eftersträvar ibland. Men det kan även vara motsatsen där det blir synonymt med att man inte behöver anstränga sig längre för personen, inte möta den, inte uppskatta den och göra det som man själv skulle uppskatta. 
  • Anonym (Asimoven)

Var det länge sen när hon smsade med den kille du inte gillar.

Är det i nutid så tror jag att ho vill provocera fram en slags reaktion av dej.

Att ligga i sängen och smsa en kille som du inte gillar och vet om det är förbanne mej djävligt respektlöst, jag antar att du sa till henne vad du tyckte om det
    .
    Hon försöker inte göra dej förbannad så att du gör slut, så slipper hon det?

• Anonym (L)

Jag skulle kunna ha skrivit TS själv. Fyfan för tjuriga, lata tjejer som bara tar allt för givet. Lätt att säga att man borde dra, svårare när man har barn.

Anonym (Asimoven) skrev 2014-02-11 17:48:46 följande:
    Var det länge sen när hon smsade med den kille du inte gillar.

Är det i nutid så tror jag att ho vill provocera fram en slags reaktion av dej.

Att ligga i sängen och smsa en kille som du inte gillar och vet om det är förbanne mej djävligt respektlöst, jag antar att du sa till henne vad du tyckte om det
    .
    Hon försöker inte göra dej förbannad så att du gör slut, så slipper hon det?
    Är ca 2-3 år sedan hon gjorde det
  • jfsebastianigen

Mina sista ord kör jag igen efter att läst dina svar till andra.

"Ni kanske måste få hjälp med någon som är tränad terapeut.
    Kolla upp det om ni inte kan själva. Det är en snar väg till skilsmässa om ni inte får rätsida på era problem."

Du kommer att vakna en dag och känna att du gjort allt du kan och inte har mer att ge henne.
    Sen drar du vidare, med allt vad det innebär med gemensam vårdnad, byte av bostad etc. Men du kommer att känna att du gav allt du trodde hon behövde och fick för lite av det du behöver.

Innan det är för sent måste du få reda på vad hon behöver, inte vad du tror hon behöver.
    Sen ska du göra klart för henne vad du behöver och att du inte ser någon gemensam framtid utan det.

Hoppas det går bra, hur det än går!

• joanna22

Hon har nog tröttnat på dig.

Det du får försöka med är att göra dig själv mer intressant för henne. Och absolut sluta tjata på henne.

Ta en ordentlig krass titt på dig själv. Behöver du förändra någonting?

Börja träna, om du inte gör det. Kolla din klädstil. Börja läs en ny bok. Skaffa ett nytt fritidsintresse.

Håll distans till din fru/sambo.

Räkna med att det tar minst ett halvår innan hon märker din "nya" stil.

Tänk också över din sex-stil, du kanske knullar för tråkigt?

Lycka till.

Svar på tråden Lusten till min sambo bara minskar