• Anonym (besviken)

"förstår inte varför ni ska. .."

Inatt dog min sambos morfar efter en tids sjukdom. Vi har väntat på att dom ska ringa och säga att han avlidit.
    Berättade för min mamma imorse om detta och hon säger helt nonchalant "jaja men det var ju då väntat". Visst hon kände han inte. Men jag gjorde det och jag vart ledsen då han inte finns mer. Hon förstår inte det. Hon har själv förlorat sin mamma under liknande omständigheter.. så hon borde iaf ha förståelse för hur min svärmor mår nu.
    Frågade om hon kan vara barnvakt i eftermiddag för vi ska och säga Hejdå till sambons morfar och då säger hon "jag förstår inte ens varför ni ska göra det..." helt kallt. Jag blir så arg då det helt plötsligt inte finns någon förståelse för andra just nu.
    Var bara tvungen att skriva av mig.

• Svar på tråden "förstår inte varför ni ska. .."
  • Anonym (prata)

Jag vill börja med att beklaga. Bara för att det var väntat så betyder det inte att det inte gör ont. det är ju ändå en person i din närhet som gått bort. Vissa individer har svårt att känna empati med andra, vilket verkar vara fallet i din situation. Prata med henne om vad DU känner och vad DU vill. Förhoppningsvis för detta henne att förstå situationen lite bättre. Koppla gärna till hennes egen mamma och situationen hon upplevde. Hur hade det varit om det varit ombytta roller etc.

• Anonym (anna)

Jag beklagar din förlust.

Döden är väldigt svår att hantera för många eftersom vi nästan aldrig pratar om den, men det är väldigt okänsligt av din mamma att inte ta din sorg på allvar. Sorg gör ont och det gör ofta ont länge och man blir väldigt skör. Jag antar att du är ganska ung och har säkert inte varit med om detta så många gånger tidigare. Du ska ta upp det igen med din mamma och berätta hur du känner för det är viktigt att prata om det som hänt.

• Anonym (besviken)

Tja... jag har varit med om ca 7 "närstående" som dött.. en del väldigt tragiskt... är 25 år... 

Svar på tråden "förstår inte varför ni ska. .."