Hur länge kan de leva på vatten och bröd?
Har en niomånaders dotter som är inne på 8:e dygnet med magsjuka. Hon har blivit betydligt bättre de senaste dagarna men kräks fortfarande av typ allt utom vitt bröd och vatten. Har ingen diarré länge och är ej uttorkad i alla fall.
Men hur länge kan hon egentligen äta bara bröd och dricka vatten?? Söta drycker vägrar hon, vätskeersättning spyr hon av (läkaren sa att vi skulle sluta med det och ge vatten som hon får behålla istället och försöka få i mineraler på annan väg, har fått några droppar). Ibland kan hon äta lite fruktpuré och igår åt hon ca 1/4 morot till lunch i alla fall.
Saker som jag har provat men hon ratar är: smoothie på påse, söta drycker (olika juicer i vattnet), banan.
Gröt åt hon men spydde upp igen. Ersättning spyr hon upp direkt (jag ammar inte längre), skorpor äter hon inte ens i vanliga fall. Välling dricker hon inte ananrs, men nu har jag köpt men inte vågat ge ännu (med tanke på att hon spyr av ersättning och gröt. Grönsakspuré (de allra första burkarna) tipsade barnläkarmottagningen om, men det blåvägrar hon att äta.
Viktnedgång hittills ligger runt 5%. Hon vägde 7740 precis innan - det bröt ut efter en vaccination, så vi hade vägt henne på mottagningen bara några timmar tidigare - efter två dagar 7370 g. Var nere och nuddade vid 7 kg när det var som värst under helgen, och har nu hämtat upp sig till 7,3-7,4 kg igen. (Har bara vägt hemma på vanliga personvågen, så det blir ju inte så exakt). Någon aktuell längd har jag inte, men som 6-månaders var hon 66,5 cm och hon brukar ligga mellan mittenkruvan och en SD under, alltså troligen runt 70-72 cm nu
Har försökt nå läkaren idag igen, men kommer inte fram på telefon (vi bor inte i Sverige, så 1177 är inget alternativ). Vi föräldrar är friska, storebror kräktes två gånger natten till fredagen men är sedan dess topfit. Teorin var tidigare att det var en reaktion på vaccinationen (hon reagerade med diarré vid senaste vaccinationen också), men nu vet jag inte om det känns så rimligt längre? Det går magsjuka i byn.
Tips? Förutom läkarkontakt förstås, jag fortsätter att ringa...