• Pingu2014

Äta sunt och motionera 30 minuter om dagen!

Hej

Jag startade nyss en tråd om 5:2, men redan efter en dag känner jag hur jag ifrågasätter min självsvält. Varför plåga sig, och är det verkligen hållbart!?

Varför inte bara äta sunt och röra på sig 30 minuter om dagen? Så, jag startar en tråd om det istället.

Alltså, inga självsvältsdieter eller extrema dieter såsom bantningspiller eller liknande. Här kör vi på sund och hälsosam kost och 30 minuters motion om dagen!

Såhär tänkte jag!

Inga snabba kolhydrater mitt i veckan
    Fullkorn
    Laktosfritt
    Bra kött
    Ekologiska grönsaker
    Inga lightprodukter
    30 minuters rask promenad varje dag
    Plankan varje kväll
    Restriktivt med alkohol

Någon som vill med på den gyllene mellanvägen till viktnedgång/hälsosam livsstil?

• Svar på tråden Äta sunt och motionera 30 minuter om dagen!
  • Pingu2014

Såhär tänker jag en typisk dag rent näringsmässigt....

Frukost; Äggröra gjord på två ägg.  1 stor kopp kaffe med mjölk
    Fika; 1 äpple
    Lunch; Laxfilé, färsk spenat, gurka, tomat, sugarsnaps, vinäger. 1 dl kokt mathavre. 3 msk kall sås gjord på creme fraiche
    Fika; Kaffe med mjölk
    Middag; Lasagne gjord på Quorn med morötter och zuccini i. Spenatplattor. Ingen ostsås. Riven ost ovanpå. Sallad

• Luminorbase

Ladda hem en app som mäter kalorier och kör en vecka eller två för att få ett hum om hur mycket du stoppar i dig. Det går att räkna ut hur stort kaloribehov du har och därefter se till att du hamnar på balans. 500 kalorier mindre än vad du behöver men en näringsrik kost så kommer du gå ner sakta men säkert. Utan att tröttna förhoppningsvis.

• Pingu2014
    Luminorbase skrev 2014-02-11 21:39:06 följande:
    Ladda hem en app som mäter kalorier och kör en vecka eller två för att få ett hum om hur mycket du stoppar i dig. Det går att räkna ut hur stort kaloribehov du har och därefter se till att du hamnar på balans. 500 kalorier mindre än vad du behöver men en näringsrik kost så kommer du gå ner sakta men säkert. Utan att tröttna förhoppningsvis.
    Fast, nu tänker jag ju då att jag inte skall behöva varken räkna eller mäta, utan helt enkelt köra med en sund balanserad kost. 
  • Luminorbase
    Pingu2014 skrev 2014-02-11 21:50:27 följande:
    Fast, nu tänker jag ju då att jag inte skall behöva varken räkna eller mäta, utan helt enkelt köra med en sund balanserad kost. 

Gör du så kan du efter två veckor sluta räkna eftersom du har ungefär koll på vad du stoppar i dig. Då går man på kända bara. Men du kan såklart pröva ditt upplägg och se hur resultatet blir, se bara till att du får i dig tillräckligt för att täcka alla behov. Det ska vara kul och bra för hälsan, inte lidande och skadligt.
  • Pingu2014
    Luminorbase skrev 2014-02-11 21:58:42 följande:

Gör du så kan du efter två veckor sluta räkna eftersom du har ungefär koll på vad du stoppar i dig. Då går man på kända bara. Men du kan såklart pröva ditt upplägg och se hur resultatet blir, se bara till att du får i dig tillräckligt för att täcka alla behov. Det ska vara kul och bra för hälsan, inte lidande och skadligt.
    Helt min linje- inte lidande och skadligt. Och då tänker jag att mitt upplägg känns bra. 
  • solstril

Det som gör att 5:2 har funkat så¨bra för mig är just att man ska slippa att tänka på vad man äter hela tiden, att inte behöva känna sig skyldigt så fort man äter något mindre nyttigt. Alla dagar utom 2! Hellre fokuserar jag helt på att bara äta kalorisnåla nyttigheter i två av veckans dagar och sedan kunna slappna av och njuta resten av veckan än att hela tiden tänka på kalorier. Det har funkat jättebra för mig, har gått ner de 6 kg som jag ville gå ner, på 4 månader och mår toppen. Har heller inte lidit de två fastedagarna eftersom man med lite medvetenhet kan äta sig fullt mätt och nöjd, 3 måltider om dagen, på 500 kalorier bara man väljer rätt råvaror. Dttta upplägg har funkat för mig, och ger mig möjlighet att njuta av livets goda. :)

• Luminorbase
    Pingu2014 skrev 2014-02-11 21:59:45 följande:
    Helt min linje- inte lidande och skadligt. Och då tänker jag att mitt upplägg känns bra. 

Kör på! Den enda invändningen jag har i kostupplägget är att det känns proteinsnålt. Man brukar eftersträva 2 gram protein x kroppsvikten. Kvarg är bra mellanmål som man kan göra lite roligare med bär, fun light och annat.
  • Pingu2014

God morgon!

Efter vidare funderingar tänker jag att jag inte skall ge upp om 5:2. Jag får helt enkelt testa mig fram för att se hur jag skall fördela mina kalorier över dagen. När man har ett mentalt utmanande arbete som jag har så är eftermiddagarna tuffa. Jag tänker därför att mina kalorier måste fördelas såhär;

Frukost; 100
    Lunch; 300
    Middag; 100

detta får jag testa. Jag kan även tänka mig att lägga på 100 kalorier så att jag äter 600, det blir ändå en drastisk minskning för mig som vanligtvis äter 2000-2500 kalorier en vanlig vardag (mycket fett och kolhydrater).

Övriga dagar kör jag på med upplägget jag har i trådstarten.

Vem är med?

• tilj75

Solstril, kan du inte berätta lite om hur du fick det att funka? Vad äter du på fastedagarna? Vad äter du annars? Tänker du på vad du äter på vanliga dagar?

• Alicia li

Tycker det låter utmärkt, ungefär som fitnessfighten i upplägg. Jag mådde jättebra den månaden jag körde. Kaloriräkning och appar i all ära men med hälsosam mat och normala portioner blir det bra ändå. Själv fick jag motivationen av att träna med en kompis, så taggade vi varandra. Lycka till!

• solstril
    tilj75 skrev 2014-02-12 09:17:35 följande:
    Solstril, kan du inte berätta lite om hur du fick det att funka? Vad äter du på fastedagarna? Vad äter du annars? Tänker du på vad du äter på vanliga dagar?
    Till frukost äter jag vanligtvis en grov brödskiva med skinka och grönsaker, ca 120 kalorier
    Lunch: sallad med mycket matiga grönsaker, tex broccoli och morötter, ibland lite räkor eller kräftstjärtar, med lite olja och vinäger ca 150 kaolorier (man kan äta väldigt mycket sallad för 150 kalorier, om man utesluter feta dressingar)
    MIddag: Oftast wokade grönsaker med någon slags kött tex kycklingfilé eller liknande, eller soppa med knäckebröd och skinka, ca 200-250 kalorier.
    Då har jag några kalorier över, lite beroende på vad jag ätit till middag. De brukar jag spendera på några Finncrisp, knäckebröd eller en halv banan om jag blir sugen på något.
    De dagar jag inte fastar tänker jag nog lite mer på vad jag äter än innan, men jag unnar mig absolut fika och vanlig mat, även godis. Jag tror nog att jag har minskat lite på mängderna av de onyttiga bara
    Har funkat finfint för mig :)
  • PaRa

Försöker förlora 50 kilo och bloggar om det. 

Gick med i viktklubb.se och det är lättare än jag trodde att hålla koll på kalorier. Nu får jag mig verkligen ett hum om va d jag stoppar i mig och vad det ger. Äter jag något dåligt till lunch så får jag ta något bättre till middag, ser sådant mycket klarare nu. 

Tidigare kunde det blir dåligt+dåligt. Självklart är ju målet att alltid äta bra, men jag är bara människa. 

Laddar dagligen upp en bild ifrån in loggbok, där man ser vad jag ätit och hur mycket kalorier det innehåller. 

Följer även deras motionsprogram, men går lite mer än vad dem anger. Samt kommer flytta snart vilket kommer ge mig mer promenader då bilen byts ut till tåg för att komma till jobbet. Inte längre dörr till dörr. 

Svar på tråden Äta sunt och motionera 30 minuter om dagen!