• Anonym (Blivande mamma)

Visst borde jag väl ha SGI?

Hej!

Efter ett glapp har jag nu arbetat som timvikarie/extra i 11 månader, har en visstidsanställning dec-mars på 3tim/veckan och har nu fått ett deltidsvikariat på 50% feb-juni, kommer att skriva in mig på arbetsförmedlingen när vikariatet löpt ut. Alltså har jag fått lön varenda månad (varierande storlek på lönerna dock) i 16 månader när barnet föds i juli. Visst borde det finnas ett SGI som ni kan beräkna min föräldrapeng på? För visst kan ni räkna med de månaderna som jag arbetat som timvikarie/extra också?

Förstår och vet att ni tar beslut först när jag skickat in min ansökan och att ni inte kan lova mig något här, men undrar vad ni skulle gissa? Ser det ut som att jag har chans att få större föräldrapeng än grundnivån?

Stort tack på förhand!

• Svar på tråden Visst borde jag väl ha SGI?
  • Försäkringskassan

Hej! 

Det är svårt att svara i det här forumet  vilken SGI (sjukpenninggrundande inkomst) som kommer att gälla för dig, eftersom vi svarar på generella frågor.

När du har skickat in ett Moderskapsintyg (datum på beräknad förlossning) skickar vi en inkomstblankett och
    utreder din SGI. 

SGI räknas ut på lite olika sätt beroende på om du är tillsvidareanställd, timvikarie, behovsanställd, arbetssökande, arbetar och studerar eller är egen företagare.

Men generellt gäller om du har en arbetsinkomst som kan antas vara i minst 6 månader i en följd,  så kan vi räkna ut en SGI och den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

Om du har tjänat mindre än 84 700 på ett år får du 225 kr per dag på sjukpenningnivå.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Visst borde jag väl ha SGI?