Audhild01 skrev 2014-02-18 11:40:41 följande:
Annars finns ju också alternativet att INTE FLYTTA IHOP. Man kan liksom inte fösa ihop sina ungar med nya kärlekens ungar hur som helst, och sedan säga att "vi har inget val eftersom vi bor i Stockholm".
Självklart finns alternativet att inte flytta ihop.
Men jag kan ändå inte se att avskild del av huset och separata badrum skulle vara ett krav för att kunna bilda en ny familj, flytta ihop med någon som har barn!
Det tycker jag snarare faller under kategorin "mina barn är skilsmässobarn så jag curlar dem allt jag kan för att inte riskera att de vill flytta hem till sin andra förälder istället". Vilket jag inte tycker är ett bra sätt att uppfostra barn.
Och jag kan inte se att de enda alternativen är att ge barnen varsina avskilda delar av huset inkl separata badrum eller att "fösa ihop dem hur som helst". Det finns faktiskt alternativ som att barnen får varsina rum och delar badrum i en rimligt stor bostad. Och man kan faktiskt låta barnen lära känna varandra först och flytta ihop sedan.
Det är inte farligt för barn att lära känna nya människor, även om barnen är "skilsmässobarn som det är synd om". Men självklart behöver man visa respekt för att barn kan behöva gott om tid och för att alla människor, barn eller vuxna, inte klickar med varandra direkt.