• Anonym (kvinna 25)

hur vet man att det är rätt?

Kvinna 25 år, fast relation och har nu tre barn i åldrarna 1, 3 och 7. Nu verkar det som om jag är gravid igen och jag känner total panik. Jag är ensam större delen av tiden med barnen pga pappans jobb. Detär tufft och kämpigt mågna gånger, dels för att vi har en hel del problem med äldsta där det pågår psykologisk utredning, kontakt med bup osv. Abort känns väl som det självklara men..., hur ska man klara av det? Jag vet att alla har olika åsikter om vad "en abort innebär". För mig är det stort....jag tittar på mina barn här hemma och det är en kopia av dom jag ser försvinna. Ett barn som jag väljer bort, jag kan inte se "den där cellklumpen" utan ett barn, vårat barn. Jag fick missfall för några år sedan och det är fortfarande något som gör fruktansvärt ont, och det har alltid känts som om det är någon som fattas. Samtidigt som att nu är jag på väg ut i "verkliga livet" igen, eftersom minsta ska börja på dagis, vi har inte plats för en till i familjen rent praktiskt, jag känner mig ofta slutkörd så som det är nu och kämpar mångagånger för att få vår vardag att gå ihop, vi båda är på det klara med att vi är nöjda med hur vår familj är nu....ja ni förstår. Men hur ska jag kunna leva med en abort? Kommer jag någonsin förlåta mig själv om jag gjorde det jag lovat mig själv att aldrig göra? Jag vet varken ut eller in just nu. och ja, vi har skyddat oss med kondom. Någon som varit i liknande sits? Någon som har råd? Tröstande ord? Vad som helst, jag känner mig så vilsen.....

• Svar på tråden hur vet man att det är rätt?
  • Anonym (kram)

Jag har inte varit i din sits, så jag kan tyvärr inte hjälpa på det sättet. Men det verkar ju som att ni båda är nöjda med den familj ni har, samt att ni inte har plats/råd med fler barn än tre. Lite sent nu, men ni kanske borde ha ett mer effektivt preventivmedel än kondom i framtiden? I nuläget känns ju abort som det bästa alternativet om det är så du känner, om du redan är slutkörd och inte får mycket hjälp av mannen pga hans jobb. Jag önskar att jag kunde hjälpa mer än så, men det bästa är nog om ni diskuterar det tillsammans helt enkelt så att ni kan få ur er allt ni känner. Jag förstår att du älskar alla dina barn och känner att det här är som ett till barn för dig, men samtidigt vill du ju kunna ge allt till dina barn, och ju större barnaskaran blir desto mer tid och energi kommer du ha för varje barn och framför allt för dig själv. Kram

• Anonym (kram)

... desto mindre tid och energi kommer du ha, menade jag på slutet.

• Anonym (Sophie)

Jag har varit i den sitsen tre gånger, men kan tyvärr inte råda dig till något, du måste själv besluta. Ta hjälp av en kurator om du behöver, det gjorde jag, och det var faktiskt till stor hjälp!

Första gången jag blev gravid så hade jag också bestämt mig för att aldrig i hela mitt liv göra abort, det var så genomvidrigt med abort, att det fanns inte ens på kartan!  Aldrig att jag skulle göra det! 
    Men jag ville inte vara gravid heller, jag ville inte ha barn just då, och min sambo ville definitivt inte.  Vi bodde i varsin liten studentlägenhet och hade flera år kvar på våra utbildningar.
    Det blev efter många om och men en abort, och jag har faktiskt aldrig ångrat det, det är 14 år sen nu.

Andra gången kom vi fram till med hjälp av en kurator, som hjälpte oss att överväga för och nackdelar, att vi faktiskt egentligen ville ha barnet, bara att vi var osäkra på hur det skulle bli.  Behöll barnet.

Tredje gången hade vi fått två planerade barn emellan, och det var alltså tredje barnet på g. 
    Vår relation var inte alls bra, jag kände att han favoriserade vårt äldsta barn, och ville inte alls hjälpa till med lillan, som då var nyss fyllda ett år...
    Så vi tvekade inför beslutet att inte fortsätta graviditeten..   Har inte ångrat det heller, och har aldrig tänkt att det är en "kopia" av mina två befintliga barn jag tagit bort.

Så, jag har gjort två aborter.   Inget jag är stolt över, men inget jag skäms över heller. 

• Anonym (Sophie)

Några fel smög sig in i in text.   Det var fjärde barnet jag blev gravid med sista gången.
    Och vi tvekade inte  inför beslutet

• Anonym (kvinna 25)

Tack för era svar. Var skönt att läsa hur andra gjort och resonerar.

Svar på tråden hur vet man att det är rätt?