• FlitigaLis

nattning tvååring

Efter lite sjukdomar och en resa så har vår tvååring vant sig vid att sova emellan oss, så nu behöver vi komma tillbaka i rutiner. Innan har vi alltid kunnat lagt han, sagt god natt och gått ut. Men nu är det stört omöjligt.

Han äter kvällsmat strax innan 19, sen är det pyjamas, tandborste, smörjning etc. Sen ser han på tv en halvtimme, sen är det dags för sängen. Nu ikväll testade jag att läsa en saga, vi får väl se om man kanske ska fortsätta med det.

Hur gör ni andra? Om 10 veckor kommer bebis och det vore skönt om vi hade bra rutiner för storebror innan dess.

• Svar på tråden nattning tvååring
  • SuzR

Vi äter tidigare, halv 6-6 och sen är det kanske dusch eller bad vissa dagar, andra dagar kollar vi på film/tv/ipad/leker men kl 19 stänger vi ner allt och gör nåt annat. Vid halv åtta tiden eller strax efter går vi upp och byter om, borstar tänderna läser saga och ligger kvar tills hon somnat vilket är typ 20.15-20.30. Vår dotter är iofs snart tre men vi har haft denna rutin länge och turades om att natta jag och min sambo. Fick en bebis i november och nu turas vi inte om längre, min sambo tar i princip alla nattningar eftersom vår nya är lite kvällsgällig och vill amma mycket men det börjar bli bättre så snart kan vi turas om igen

• FlitigaLis

Vi äter middag halv fem, så det blir lite nära inpå att äta kvällsmat tidigare.

Min man jobbar kväll två dagar i veckan så jag känner mig lite orolig för hur jag ska fixa att vara själv med två barn på kvällen

• Gaytjej

Vi läser samma böcker varje gång som kvällsaga och inför den sista boken (Vi kör fyra st korta, två barbapapa och två Max) så säger vi noga att efter den här är det dags att lägga sig. Jag är noga med att ha samma procedur varje gång - först läsning, sen ned med rullgardinen, därefter på med CD-skivan (Winnerbäck, alltid samma) och så ner i spjälsängen, nattinatt och släcka lampan.

Med sonen försökte vi sedan smyga därifrån, men det blev inget bra (han låg och lyssnade och började gråta när det knarrade i trappan). Det var bättre att tydligt gå där ifrån och så har vi gjort med dottern från start. Har de hojtat så har vi gått upp igen, stoppat om och sagt nattinatti och gått ner. Några nätter har vi fått gå upp och ner många ggr, men bara ett fåtal ggr har det varit riktig övergiven gråt. De gångerna har vi tagit upp och kört sagorna en gång till.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Flickan och kråkan

Varför inte sitta hos honom tills han somnar? Ska han snart bli storebror så kommer hela hans värld att förändras och han kommer att behöva massor med närhet och bekräftelse.

• FlitigaLis

Vi har försökt sitta kvar men han vaknar alltid av att man smyger ut. Särskilt när jag som är klumpig som ett kylskåp ska smyga ut. Vi sitter utanför hans dörr nu och väntar, han ser alltid en i glipan.

• Lindybelindy

Jag eller Alvas pappa byter blöjan, borstar tänderna och tar på nattlinne sen lägger vi oss bredvid henne och ligger där tills hon somnar. Ibland kan det vara segt men hon är tryggast så. Det går i perioder. Ett tag somnade hon helt själv i sin säng och nu ett tag vill hon ligga bredvid oss i våran säng.

• Naaw

Vi brukar läsa några böcker typ 3-4 stycken. Sen ammar jag 2-åringen till sömns. Pappan brukar ligga bredvid och stryka honom över ryggen när han lägger. Vi är nära honom tills han somnar. Funkar fint för oss. Jag gjorde likadant med de äldre syskonen. När jag var ensam ammade jag bebisen och hade det andra barnet vid sidan.

Svar på tråden nattning tvååring