• Orkarintelängre

Jobbig kollega med ADHD - hur hanterar man det?

Är det någon här som har erfarenhet av att ha en kollega med ADHD?

Jag har nämligen problem med en kollega som påstår att hon ev har den diagnosen (hon har dock inte gjort någon utredning än). Hon väldigt klipsk, humoristisk, tar gärna på sig arbetsuppgifter och är väldigt energisk. Problemet är bara att 50% av tiden är hon jättepositiv medan 50% av tiden är hon extremt negativ. Hon sätter sigsjälv framför verksamheten (bla vägrar hon delta i vissa obligatoiska moment), sätter sig på tvären, strider tills hon får sin vilja igenom, talar illa om kollegor och organisationen, vill gärna visa sig bäst samtidigt som hon påpekar alla andras fel, är motsägelsefull och är allmänt väldigt högljudd, krävande, kränkande och egocentrerad (som en liten fågelunge, det är hennes behov som ska uppfyllas hela tiden). Jag har försökt ha förståelse och försökt att inte bry mig så mycket då jag upplevt att det är chefens problem och inte mitt, men hennes impulsivitet, svartvithet och nedlåtande ton suger sån extrem energi ur mig och jag kan inte undkomma det då vi sitter på samma kontor. Det blir inte bättre av att varje gång vi talar så känns det som att hon har en hetsk debatt mot mig som hon måste vinna. Jag blir så irriterad av hennes negativa, nedlåtande och motsägelsefulla snack att det går ut över vår jobbrelation samt mitt eget humör (är vanligtvis väldigt positiv). Hon är snart 30 så man tycker att hon borde ha självinsikt och veta hur man ska bete sig mot sina kollegor, men det verkar inte finnas ingen spärr. Jag har funderat på att ta upp det med henne flera gånger, men då hon går i försvarsställning vid normala samtal finner jag det lönlöst.

Så nu undrar jag - vilket av följande kan man skylla på ADHDn och vad är påverkbart från hennes sida? Och vad kan jag göra för att hantera henne bättre men även mot migsjälv för att hon inte ska påverka mitt humör?

• Svar på tråden Jobbig kollega med ADHD - hur hanterar man det?
  • krompa

Jag arbetar dagligen med ungdomar som har diagnosen ADHD. Att påstå att hennes beteende är pga ADHD är att håna de som verkligen har ADHD.
    ADHD gör att man har svårt att hålla fokus, inte att man beter sig som en skitstövel, det har med hyfs att göra. (Hon låter mer som att hon är manodepressiv eller nåt.)

• Compressorvane

Japp! Det stämmer!

Jag har en med ADHD diagnos på jobbet också och det du beskriver är lika.

Det enda sättet att slippa detta är att inte vara i närheten...

Jag vet, skitjobbigt att din liksom min arbetskamrat alltid ska ha allt, bestämma allt, tar inte åt sig av information, och dennes behov som alltid är störst, och ett uppmärksahets ego större än nåt i universum... Men varför hörsammas inte dessa som tvingas stå ut med dessa "stackars" människor?!

När kommer våra behov till tals eftersom vi alltid måste ge dem plats och all förståelse!?

Jag har varit ett och ett halvt år på min arbetsplats nu, och 14 år på förra,

totalt bara ca 16 års erfarenhet av arbetslivet och jag har aldrig behövt gaffla med någon som jag får göra med denna plåga. Hon har jobbat ett halvår hos oss.

Men jag håller på att söka nytt jobb nu, för sina psykpatienter betyder mer....

• Hecate

Ja, jag har också erfarenhet av en extremt störig person med ADHD. Känner igen mycket som du TS skriver, och även som du Compressorvane skriver. I mitt fall gällde det också en kvinna i 30-årsåldern, som betedde sig som de störigaste typerna i rökrutan på högstadiet, typ... Hon hade inte mognat eller lärt sig något på alla åren.

När det gällde den personen så pratade jag med chefen. Men man märkte att det var väldigt känsligt, eftersom kvinnan hade ett funktionshinder. Alla är ju rädda att bli anmälda till DO nu och uthängda i tidningarna. Ytterligare ett problem: om personen har blivit anställd med något statligt stöd, t.ex. lönebidrag, så hamnar chefen dessutom i den dubbla rollen att han ska se till att företaget funkar samtidigt som han ska uppmuntra den funktionshindrade att vara kvar, även om han eller hon själv inser att det inte funkar och vill sluta... Det är s.a.s. samhällets uppdrag till chefen - för att få ut fler funktionshindrade i arbete.

Jag undrar också varför vi andra måste stå ut - vem ska ha empati med OSS..?

• BengtH
    Orkarintelängre skrev 2014-02-12 20:41:16 följande:

Är det någon här som har erfarenhet av att ha en kollega med ADHD?

Jag har nämligen problem med en kollega som påstår att hon ev har den diagnosen (hon har dock inte gjort någon utredning än). Hon väldigt klipsk, humoristisk, tar gärna på sig arbetsuppgifter och är väldigt energisk. Problemet är bara att 50% av tiden är hon jättepositiv medan 50% av tiden är hon extremt negativ. Hon sätter sig själv framför verksamheten (bla vägrar hon delta i vissa obligatoiska moment), sätter sig på tvären, strider tills hon får sin vilja igenom, talar illa om kollegor och organisationen, vill gärna visa sig bäst samtidigt som hon påpekar alla andras fel, är motsägelsefull och är allmänt väldigt högljudd, krävande, kränkande och egocentrerad (som en liten fågelunge, det är hennes behov som ska uppfyllas hela tiden). Jag har försökt ha förståelse och försökt att inte bry mig så mycket då jag upplevt att det är chefens problem och inte mitt, men hennes impulsivitet, svartvithet och nedlåtande ton suger sån extrem energi ur mig och jag kan inte undkomma det då vi sitter på samma kontor. Det blir inte bättre av att varje gång vi talar så känns det som att hon har en hetsk debatt mot mig som hon måste vinna. Jag blir så irriterad av hennes negativa, nedlåtande och motsägelsefulla snack att det går ut över vår jobbrelation samt mitt eget humör (är vanligtvis väldigt positiv). Hon är snart 30 så man tycker att hon borde ha självinsikt och veta hur man ska bete sig mot sina kollegor, men det verkar inte finnas ingen spärr. Jag har funderat på att ta upp det med henne flera gånger, men då hon går i försvarsställning vid normala samtal finner jag det lönlöst.

Så nu undrar jag - vilket av följande kan man skylla på ADHDn och vad är påverkbart från hennes sida? Och vad kan jag göra för att hantera henne bättre men även mot migsjälv för att hon inte ska påverka mitt humör?

Enligt din beskrivning tror jag din kollega är mer narcissist än ADHD. Att visa sig bäst, strida tills hon får sin vilja igenom, bete sig kränkande och nedlåtande, gå i försvarsställning och vara egocentrerad är typiska narcissistiska drag.

ADHD-personer är också egocentrerade och energiska, men inte alls lika tävlingsinriktade och fokuserade, inte heller är de speciellt klipska utan upplevs ofta som "yra höns" som flänger runt och babblar utan att nåt blir gjort.

ADHD-personer vill ha mycket uppmärksamhet, lyssnar sällan på vad andra berättar, de är oftast snälla, roliga, öppna och glada till skillnad mot narcissisterna som är mer negativa och dryga.

Hur ser din kollegas liv ut ? Byter hon ofta partners och jobb, är hon rörig och har ett kaotiskt privatliv, har hon skulder, svårt att passa tider, hålla deadline ? planerar hon saker för att sen inte fullfölja planerna ?

Om hon det är så har hon möjligen ADHD annars är hon narcissist.
Svar på tråden Jobbig kollega med ADHD - hur hanterar man det?