Jobbig kollega med ADHD - hur hanterar man det?
Är det någon här som har erfarenhet av att ha en kollega med ADHD?
Jag har nämligen problem med en kollega som påstår att hon ev har den diagnosen (hon har dock inte gjort någon utredning än). Hon väldigt klipsk, humoristisk, tar gärna på sig arbetsuppgifter och är väldigt energisk. Problemet är bara att 50% av tiden är hon jättepositiv medan 50% av tiden är hon extremt negativ. Hon sätter sigsjälv framför verksamheten (bla vägrar hon delta i vissa obligatoiska moment), sätter sig på tvären, strider tills hon får sin vilja igenom, talar illa om kollegor och organisationen, vill gärna visa sig bäst samtidigt som hon påpekar alla andras fel, är motsägelsefull och är allmänt väldigt högljudd, krävande, kränkande och egocentrerad (som en liten fågelunge, det är hennes behov som ska uppfyllas hela tiden). Jag har försökt ha förståelse och försökt att inte bry mig så mycket då jag upplevt att det är chefens problem och inte mitt, men hennes impulsivitet, svartvithet och nedlåtande ton suger sån extrem energi ur mig och jag kan inte undkomma det då vi sitter på samma kontor. Det blir inte bättre av att varje gång vi talar så känns det som att hon har en hetsk debatt mot mig som hon måste vinna. Jag blir så irriterad av hennes negativa, nedlåtande och motsägelsefulla snack att det går ut över vår jobbrelation samt mitt eget humör (är vanligtvis väldigt positiv). Hon är snart 30 så man tycker att hon borde ha självinsikt och veta hur man ska bete sig mot sina kollegor, men det verkar inte finnas ingen spärr. Jag har funderat på att ta upp det med henne flera gånger, men då hon går i försvarsställning vid normala samtal finner jag det lönlöst.
Så nu undrar jag - vilket av följande kan man skylla på ADHDn och vad är påverkbart från hennes sida? Och vad kan jag göra för att hantera henne bättre men även mot migsjälv för att hon inte ska påverka mitt humör?