Ellie skrev 2014-02-12 22:17:36 följande:
Det handlade nog mest om att det är "fusk" att folk kan säga att de vill vara föräldralediga på jul och sommar utan att de har dagar kvar att ta ut från FK (eller utan att använda pengar därifrån) för att på så vis få företräde till ledighet.
Jag tror det är upp till arbetsgivaren om de vill ge dig ledigt för föräldraledighet utan ersättning eller inte. Vad gäller FK så nollas ju din SGI om barnet är över 12 mån och du inte tar ut dagar... har jag för mig.
Annar är det ju så att man såklart får lov att ta ut föräldraledighet och samtidigt resa utomlands på semester, så om du vill ta ut det med ersättning så borde det inte vara några problem alls. Anmäl bara i god tid för att undvika sura miner på jobbet (beroende på arbetsgivare och arbetskamrater).
Så länge man inte arbetar nollas sgi,men tar man ut minst 5 dagar i veckan eller arbetar så har man ju samma sgi. Nu under inskolningen fick jag lov att ta ut lägsta nivådagar för att behålla min sgi innan jag kunde återgå till arbete.
Jag har ju dagar kvar att ta ut,men har inget behov pengamässigt att göra det nu och spar dom gärna,men "måste" jag ta med ersättning så gör jag såklart det. :)