• fibbe

Resa på föräldrarpeng?

Nu har jag och sonen blivit medbjudna till Grekland en vecka i Maj då min mamma fyller år då,och jag undrar om jag kan ta föräldrarledigt dom dagarna? Jag vill så klart jättegärna åka då min mamma fyller jämt och vi skulle fira henne där.

Mina 25 semesterdagar som man har är redan planerade för sommarens/vinterns äventyr så kommer inte kunna använda dom,har däremot en massa föräldrarlediga dagar kvar...

Kan jag även ta ut föräldrarledigt utan att ta ut dagar (sonen under 18 månader)? Det vore det alldra bästa då jag gärna vill spara dagarna....

• Svar på tråden Resa på föräldrarpeng?
  • Sophie13

Jag TROR du kan göra så men bäst att ngn mer intygar.. För min arbetsgivare får vi vara fl utan att ta utan dagar oavsett barnets ålder men jag tror annars att gränsen är 18 månader och då är du ju på rätt sida :)

• Modernmom

Det var nog det här som kallades fusk.... Hittade en tråd om detta i veckan.

• fibbe
    Modernmom skrev 2014-02-12 22:05:50 följande:
    Ok.. Jag får helt enkelt kolla med försäkringskassan. Har googlat men står mest om att flytta/bo utomlands.
  • Sophie13
    Modernmom skrev 2014-02-12 22:05:50 följande:

På vilket sätt är det fusk?
  • fibbe

Så som jag vet så får man såklart inte ta ut både semester och fp,men frågan är om man bara får ta ut föräldrarpeng? (Eller ja,ta föräldrarledigt utan ersättning)

• Ellie
    Sophie13 skrev 2014-02-12 22:08:51 följande:

På vilket sätt är det fusk?
    Det handlade nog mest om att det är "fusk" att folk kan säga att de vill vara föräldralediga på jul och sommar utan att de har dagar kvar att ta ut från FK (eller utan att använda pengar därifrån) för att på så vis få företräde till ledighet.

Jag tror det är upp till arbetsgivaren om de vill ge dig ledigt för föräldraledighet utan ersättning eller inte. Vad gäller FK så nollas ju din SGI om barnet är över 12 mån och du inte tar ut dagar... har jag för mig.

Annar är det ju så att man såklart får lov att ta ut föräldraledighet och samtidigt resa utomlands på semester, så om du vill ta ut det med ersättning så borde det inte vara några problem alls. Anmäl bara i god tid för att undvika sura miner på jobbet (beroende på arbetsgivare och arbetskamrater).
  • Sophie13
    Ellie skrev 2014-02-12 22:17:36 följande:
    Det handlade nog mest om att det är "fusk" att folk kan säga att de vill vara föräldralediga på jul och sommar utan att de har dagar kvar att ta ut från FK (eller utan att använda pengar därifrån) för att på så vis få företräde till ledighet. Jag tror det är upp till arbetsgivaren om de vill ge dig ledigt för föräldraledighet utan ersättning eller inte. Vad gäller FK så nollas ju din SGI om barnet är över 12 mån och du inte tar ut dagar... har jag för mig. Annar är det ju så att man såklart får lov att ta ut föräldraledighet och samtidigt resa utomlands på semester, så om du vill ta ut det med ersättning så borde det inte vara några problem alls. Anmäl bara i god tid för att undvika sura miner på jobbet (beroende på arbetsgivare och arbetskamrater).

Tack för ditt svar (förlåt ts för lite kapning av din tråd). Nej, arbetsgivaren är ju högst medveten om att många tar fl utan ersättning och det ses inte som ngt problem. Men självklart beror det på jobbets karaktär och vkn typ av företag det är.
  • fibbe
    Ellie skrev 2014-02-12 22:17:36 följande:
    Det handlade nog mest om att det är "fusk" att folk kan säga att de vill vara föräldralediga på jul och sommar utan att de har dagar kvar att ta ut från FK (eller utan att använda pengar därifrån) för att på så vis få företräde till ledighet.

Jag tror det är upp till arbetsgivaren om de vill ge dig ledigt för föräldraledighet utan ersättning eller inte. Vad gäller FK så nollas ju din SGI om barnet är över 12 mån och du inte tar ut dagar... har jag för mig.

Annar är det ju så att man såklart får lov att ta ut föräldraledighet och samtidigt resa utomlands på semester, så om du vill ta ut det med ersättning så borde det inte vara några problem alls. Anmäl bara i god tid för att undvika sura miner på jobbet (beroende på arbetsgivare och arbetskamrater).
    Så länge man inte arbetar nollas sgi,men tar man ut minst 5 dagar i veckan eller arbetar så har man ju samma sgi. Nu under inskolningen fick jag lov att ta ut lägsta nivådagar för att behålla min sgi innan jag kunde återgå till arbete.

Jag har ju dagar kvar att ta ut,men har inget behov pengamässigt att göra det nu och spar dom gärna,men "måste" jag ta med ersättning så gör jag såklart det. :)
  • Dixie

eftersom sonen är under 18 månader kan du ansöka om fl från din arbetsgivare utan att samtidigt ta ut föräldrapenning - men för att skydda din sig behöver du ju sysselsättning 5 dagar/v - så av den anledningen bör du ju ta ut fp!

• fibbe
    Dixie skrev 2014-02-13 00:07:08 följande:
    eftersom sonen är under 18 månader kan du ansöka om fl från din arbetsgivare utan att samtidigt ta ut föräldrapenning - men för att skydda din sig behöver du ju sysselsättning 5 dagar/v - så av den anledningen bör du ju ta ut fp!
    Ahh,det har du rätt i! 

Men lite nyfiken,jobbar heltid 100%,men har inte sysselsättning 5 dagar i veckan,hur funkar det då? Behöver jag bara ta ut fl för mina jobbdagar? Dvs,om resan infalller en vecka där jag jobbar 2 dagar,behöver jag bara ta ut fl dom två dagarna,eller måste jag ta 5 dagar för att behålla min sgi?
  • MySecret

Vi ska åka en vecka i maj och jag har tänkt att ta föräldrarledigt den veckan med ersättning då jag inte har tillräckligt med semesterdagar. Vår son blir 3 i år.

Så länge barnet följer med så får man väl göra det? :p

Men om du inte tar ut dagar, vad är det då som skiljer din föräldrarledighet från att bara vara ledig?

• Tigerwoman

Vad är det för trams detta om fusk, det är inte alls fusk! När barnet är under 18 mån är det helt i sin ordning att vara ledig utan att ta ut föräldrapenning från Försäkringskassan, finns inget fusk i det. Däremot när barnet är äldre än 18 mån är rätten till ledighet helt kopplad till att det finns dagar kvar hos Försäkringskassa, DÅ blir det en annan sak. Du gör inget fel, du kan vara föräldraledig utan att ta ut dagar eftersom ditt barn är yngre än 18 mån! För att skydda/säkra din SGI ska du ta ut dagar från kassan då det var tänkt att du skulle jobba.

• pigglet

Instämmer i att barnet är under 18 månader och båda föräldrarna har rätt att vara hemma hur mycket de vill utan att ta fp.

Din sig är skyddad, förutsatt att du jobbat minst 6 månader innan, i 3 månader - den sk 3-månadersregeln.

Svar på tråden Resa på föräldrarpeng?