• Daimstruten

Vad är bäst? En katt som får gå ut eller två innekatter?

Jag undrar vilket av ovanstående ni anser bäst och varför. Tänkte mig att mitt exempel gäller om man bor i hus i ett vanligt villaområde.

För egen del är jag lite kluven... Två katter har så klart sällskap av varann, dom är säkra inomhus och stör inga grannar. Å andra sidan ser jag det helt emot kattens natur att spendera hela sitt liv inomhus.

• Svar på tråden Vad är bäst? En katt som får gå ut eller två innekatter?
  • Ellie
    nemo1 skrev 2014-02-13 19:42:16 följande:
    Ja för skit samma om de dör, det är ju bara köpa nya för en hundring......!
    Du läste nog inte vad jag skrev. Det hade inget med ekonomi att göra eller att inte bry sig om sina katter.
    Jag menade alltså att jag tror att katter har en bättre livskvalitet om de får gå ute än om de är innekatter. Baserat på den tron så tycker jag det är bättre att de får leva så bra som möjligt, även om det blir 9 år istället för 17. Jag säger på intet vis att jag önskar livet ur mina katter, utan att jag vill att de skall må bra och få leva lyckliga.
  • Lady Paraplyh

Jag har två innekatter och en utekatt. Vad som är bäst beror på katten, en del katter är lugna och lite ängsliga av sig och vill inte gå ut, medan andra har väldigt mycket energi och kan inte tänka sig ett liv inomhus.

Ska du ha en utekatt är det jätteviktigt att katten är kastrerad och ID märkt innan hon/han får gå ut. Köp gärna ett halsband som lossnar om katten fastnar också. Då ser folk att katten har ett hem.

• Idorf

Ute katt. Så länge man inte bor mitt i centrum. Lite bilar/vägar går inte att komma ifrån och min katt går in och ut som han vill och vi bor i ett radhus område , lite trafik men de tycker jag är ok. Vill inte stänga honom inne ett helt liv. Han trivs jätte bra både ute o inne och har alltid möjlighet att komma in vid tex dåligt väder/kyla/hetta, hungrig, trött eller bara vill ha sällskap av oss osv.

• Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2014-02-13 19:42:16 följande:
    Ja för skit samma om de dör, det är ju bara köpa nya för en hundring......!

Så tänker nog ingen! Dessutom så kostar veterinärvården i början betydligt mer än så, att kastrera, id märka, registrera och grundvaccinera kostar 1500-2000 kronor. Katten blir alltså betydligt dyrare än inköpspriset väldigt snabbt!
  • Idorf

Vår katt är kastrerad, id-märkt och bär halsband med nr till oss. Det är viktigt tycker jag.

• Emeli82
    Ellie skrev 2014-02-13 20:05:26 följande:
    Du läste nog inte vad jag skrev. Det hade inget med ekonomi att göra eller att inte bry sig om sina katter.
    Jag menade alltså att jag tror att katter har en bättre livskvalitet om de får gå ute än om de är innekatter. Baserat på den tron så tycker jag det är bättre att de får leva så bra som möjligt, även om det blir 9 år istället för 17. Jag säger på intet vis att jag önskar livet ur mina katter, utan att jag vill att de skall må bra och få leva lyckliga.
  • Lady Paraplyh
    Idorf skrev 2014-02-13 20:19:25 följande:
    Vår katt är kastrerad, id-märkt och bär halsband med nr till oss. Det är viktigt tycker jag.

• ForReal

Två innekatter, utifrån ditt exempel med boende i vanligt villaområde. Adopterar du från ett katthem så brukar det finnas katter som helt klart visar att de gillar livet som innekatter och inte vill gå ut. Ett tips bara :) Är katterna vana att vara inne och trivs med det så  bör man inte vara orolig för att dom ska må dåligt.

Jag tror också att katter som har behovet av att vara ute i det fria får bäst livskvalité som utekatter, men då ska de bo på landet LÅNGT från vägar och grannar. 

• Feltryck01

Två innekatter utan tvekan. De trivs (förhoppningsvis) i varandras och mitt sällskap och får utlopp av nog energi med varandra och mig. Vill INTE för något i världen riskera påkörda, sjuka, eller försvunna katter.

Det är väl inte riktigt att kalla de "sällskapsdjur" om de är utomhus och bortom synhåll större delen av sommarhalvåret och kanske mer.

• Daimstruten
    Feltryck01 skrev 2014-02-14 02:46:23 följande:
    Två innekatter utan tvekan. De trivs (förhoppningsvis) i varandras och mitt sällskap och får utlopp av nog energi med varandra och mig. Vill INTE för något i världen riskera påkörda, sjuka, eller försvunna katter. Det är väl inte riktigt att kalla de "sällskapsdjur" om de är utomhus och bortom synhåll större delen av sommarhalvåret och kanske mer.

Hänger det verkligen på antalet minuter man befinner sig i samma rum eller kanske minutantalet man aktiverar katten? För gissningsvis så spenderar en innekatt rätt mycket tid ifrån matte som jobbar heltid och som kanske även har andra aktiviteter som inte sker .
  • Feltryck01

Därför är det enligt mitt tycke bäst att ha två innekatter. Då har de sällskap av varandra när ägaren är på jobbet eller på annat. Eller så är man två ägare som jobbar i "skift", en kommer hem tidigare och kan köra ett lekrace och den andra kommer hem senare och kör ett lekrace igen.

• Farsa på stan

En utekatt. Tänk dig själv om du skulle vara inlåst hela livet. De flesta katter gillar att utforska stora områden, smyga omkring i buskar, fånga smådjur eller vila på gräsmattan. Det är klart att det finns en risk att de råkar illa ut, men det gör det ju när man låter sina barn gå ut också.
    Och jag vet att det finns katter som inte gillar att gå ut, självklart ska de få stanna inne om de vill.

Svar på tråden Vad är bäst? En katt som får gå ut eller två innekatter?