• sanna70

Hur kommer man in i mobilen utan PIN kod ?

Kanske lite långsökt men frågar man inte så får man inget veta..

En god vän har gått bort och hans syster har hört av sig till mig och undrar
    om jag kunde hans pin kod. Det kan jag inte men dem behöver verkligen 
    komma in i hans mobil för han skötte ju allt via den.. 
    Räkningar, försäkringar mm mm 

Han har bara sin syster som närmaste anhörig så hon har haft
    det svårt och det blir ännu svårare då hon inte kan komma åt
    den informationen som hon behöver..

Någon som har ett förslag på hur hon kan gå till väga?

MVH Sanna 

• Svar på tråden Hur kommer man in i mobilen utan PIN kod ?
  • tjej87

Prata med det företag som brodern hade abonnemanget/kontantkortet hos. Alternativt kanske hon kan hitta en gammal faktura där pukkoden står

• Givitupp

Skulle råda dig att be boutredningsmannen kontakta operatören och be om ny pin/puk kod.
    Ni har ingen legal rätt att hämta ngt  som till hört en avliden person.
    Det kan till och med en tvist.

• sanna70

Förstår inte skillnaden ? Varför skulle en boutredningsman kunna få tillgång till den avlidnes PIN kod men inte närmaste anhörig ? Men om ni är säkra att det går den vägen så kontaktar jag henne och talar om detta.. 

• Givitupp
    sanna70 skrev 2014-02-13 10:01:22 följande:
    Förstår inte skillnaden ? Varför skulle en boutredningsman kunna få tillgång till den avlidnes PIN kod men inte närmaste anhörig ? Men om ni är säkra att det går den vägen så kontaktar jag henne och talar om detta.. 
    Juridiskt sätt har ni inget med den avlidnes dödsbo att göra, mobilen i detta fall.

Likna med att ni vill att banken skall öppna bankfacket.
    Det är för att säkerställa att inget försvinner ifrån dödsboet, stöld helt enkelt.
    Är till och med tveksam ifall bouppteckningsmannen/kvinnan låter er få pin kod och få gå in i telefonen.
    Se detta som ngt possessivt.
    Bouppteckningsmannen  skall skicka ut ett brev till berörda företag och organisationer och meddela dödsfall samt be om att få in ekonomisk status.
    Dödsboet skall först betala alla sina skulder och därefter skiftas boet till arvtagare och testamentsmotagare.
  • Givitupp
    Givitupp skrev 2014-02-13 11:03:11 följande:
    Juridiskt sätt har ni inget med den avlidnes dödsbo att göra, mobilen i detta fall.

Likna med att ni vill att banken skall öppna bankfacket.
    Det är för att säkerställa att inget försvinner ifrån dödsboet, stöld helt enkelt.
    Är till och med tveksam ifall bouppteckningsmannen/kvinnan låter er få pin kod och få gå in i telefonen.
    Se detta som ngt possessivt.
    Bouppteckningsmannen  skall skicka ut ett brev till berörda företag och organisationer och meddela dödsfall samt be om att få in ekonomisk status.
    Dödsboet skall först betala alla sina skulder och därefter skiftas boet till arvtagare och testamentsmotagare.
    Har den avlidne en bostadsrätt eller hyreslägenhet är det långt ifrån självklart att någon av arvtagarna får övertaga denna. Där har föreningen och bostadsbolaget ensam makt att bestämma.
    Det kan till och med vara så tufft att sambo, sedan länge , som inte står på kontraktet blir avhyst.
  • Kodia
    sanna70 skrev 2014-02-13 10:01:22 följande:
    Det kommer ni inte att få, men systern kan få papper på att hon är arvinge och företräder dödsboet, och kan kontakta de olika företagen och säga upp hans abonnemang etc.

Att logga in med hans koder, och alltså låtsas vara han, är brottsligt.
Svar på tråden Hur kommer man in i mobilen utan PIN kod ?