Deltidsarbetslös idag - blir mammapengen sämre om jag får jobb??
Hej!
Jag är gravid i vecka 13 och är idag deltidsarbetslös, jag arbetar 1 dag i veckan i reception samt vid behov på samma ställe. I övrigt är jag aktivt jobbsökande med A-kassa och söker alla jobb jag kan.
Nu till min fråga. Jag kontaktade f-kassan då jag ville veta vad min mammapeng skulle bli nu när jag går på
a-kassa. Eftersom jag har varit inskriven på AF sen jag blev av med jobbet i oktober 2013 är min SGI (som de beräknar mammapengen på) skyddad och den kommer därmed att beräknas på lönen jag hade på mitt tidigare jobb. Det blir 13 000 kr i månaden före skatt.
Hur tusan blir det nu om jag får ett jobb? Jag ska på en intervju nästa vecka nämligen. Får jag jobbet kommer jag givetvis att vara inskriven på AF fram tills den dagen jag börjar jobba, men jag kommer bara att hinna arbeta i ca 5 månader innan jag ska vara mammaledig. Och vad jag har förstått så beräknas SGI på ett nytt jobb när man arbetat där i 6 månader.......? Hamnar jag på "0" i SGI helt plötsligt när jag tar det nya jobbet, eller kommer det fortfarande att beräknas på gamla lönen, dvs är SGI fortfarande skyddad? Man vill ju inte att de blir sämre helt plötsligt, men jag hoppas väl för guds skull att man gynnas av att jobba. Men jag blir bara snurrig av alla regler och riktlinjer....
Hoppas att någon har koll!