• Med två små

Vad göra med bebis som inte är hungrig?! BVC säger att vi ska ge gröt

Jag ammar mitt fjärde barn, en liten dotter som blev fem månader i måndags. Ända sedan starten har det varit svårt att få henne att gå upp i vikt och äta tillräckligt och när hon var en månad var vi tom inlagda på barnavdelningen eftersom hon var så svår att få i mat (då ammade jag och pumpade men lyckades aldrig få i henne de mängder som ett barn i hennes ålder skulle äta, hade själv mer än tillräckligt med mjölk men hon var bara intresserad av att äta ett minimum).

Nu det senaste har hon ätit väldigt lite igen. Har aldrig märkt att hon har haft någon ökningsperiod överhuvudtaget och hon är nästan aldrig gnällig eller missnöjd. Men på en månad har hon bara gått upp 200 gram! Jag försöker att amma oftare men hon tar bara bröstet ca var fjärde timme, däremellan vägrar hon och vill hellre leka med mitt hår eller prata eller liknande.

Bvc tror att ett rejält mål gröt per dag kommer att lösa problemet men hon är i mitt tycke för liten för att fixa en viktuppgång med fast föda. Hon får i sig max fem små skedar gröt.

Så, vad ska jag göra? Känns som att mer amning vore bäst men vad gör man om bebisen själv är nöjd med alldeles för lite mat?

Numera Med tre små. Lillebror föddes 110725.
  • Svar på tråden Vad göra med bebis som inte är hungrig?! BVC säger att vi ska ge gröt
  • Prutt

Vad väger hon och hur lång är hon? Har hon vuxit normalt på längden? Sådär brukar ju ammade barn göra just i den åldern - de vill inte äta så mycket och som en följd stannar viktuppgången av lite. Helt normalt, men det som eventuellt är oroande är väl om hon gått upp så pass dåligt tidigare att hon inte har några marginaler nu?

• strojes

Prova att ge ett mål gröt om dagen och se om det gör något på vikten. Du ger ju självklart mängd efter vad hon efterfrågar (äter hon 5 skedar så ge det kanske med lite försök på någon extra för att på sikt öka mängden). 
    Har du börjat med andra smakisar än?
    Om hon nu visar dåligt intresse för att äta mjölk kanske det är läge att introducera annan mat för att på så sätt få i henne mer mat. Dock inga stora mängder till att börja med.
    Vad får hon den urpumpade mjölken i? Har du provat med olika modeller? Olika nappflaskor, pipmuggar, vanlig mugg.

• Med två små
    Prutt skrev 2014-02-13 14:26:14 följande:
    Vad väger hon och hur lång är hon? Har hon vuxit normalt på längden? Sådär brukar ju ammade barn göra just i den åldern - de vill inte äta så mycket och som en följd stannar viktuppgången av lite. Helt normalt, men det som eventuellt är oroande är väl om hon gått upp så pass dåligt tidigare att hon inte har några marginaler nu?

Hon är som sagt precis fem månader väger 6140 gram och är drygt 66 cm lång. Hon har skjutit iväg på längdkurvan och ligger nu över medel där men samtidigt dippar viktkurvan och ligger ganska mycket under medel. Så några jättemarginaler har hon inte....
  • Med två små
    strojes skrev 2014-02-13 14:27:42 följande:
    Prova att ge ett mål gröt om dagen och se om det gör något på vikten. Du ger ju självklart mängd efter vad hon efterfrågar (äter hon 5 skedar så ge det kanske med lite försök på någon extra för att på sikt öka mängden). 

Har du börjat med andra smakisar än?

Om hon nu visar dåligt intresse för att äta mjölk kanske det är läge att introducera annan mat för att på så sätt få i henne mer mat. Dock inga stora mängder till att börja med.

Vad får hon den urpumpade mjölken i? Har du provat med olika modeller? Olika nappflaskor, pipmuggar, vanlig mugg.

Hon får inte utpumpad mjölk längre utan ammar bara nu, förutom gröten och smakportionerna. Hon gillar faktiskt ärtor, morot och liknande men det går ju inte att ge några mängder (och ättekniken är ju rätt kass, det åker liksom ut igen). Jag känner mig dock tveksam till att ge för mycket mat när hon är så liten men man kanske måste i det här läget?
  • Sous

Om hon växer som hon ska på längden och inte går ner i vikt skulle jag nog ha lite is i magen... Har själv haft (har) samma problem med sonen. Som jag trugade med bröstet... Vilken stress och press. Risken finns att hon blir förstoppad om du börjar pressa i henne mat och då blir situationen ännu värre. Har du testat att äta mjölkfritt? Om det är testat utan skillnad så skulle jag avvakta, fortsätta amma, erbjuda smakportioner (gärna ärtor och sånt hon kan äta själv som du gör) och hoppas på bättre tider. Min son är sexton månader och äter fortfarande som en mygga, men han växer som han ska på längden.

• Med två små
    Sous skrev 2014-02-13 21:44:19 följande:
    Om hon växer som hon ska på längden och inte går ner i vikt skulle jag nog ha lite is i magen... Har själv haft (har) samma problem med sonen. Som jag trugade med bröstet... Vilken stress och press. Risken finns att hon blir förstoppad om du börjar pressa i henne mat och då blir situationen ännu värre. Har du testat att äta mjölkfritt? Om det är testat utan skillnad så skulle jag avvakta, fortsätta amma, erbjuda smakportioner (gärna ärtor och sånt hon kan äta själv som du gör) och hoppas på bättre tider. Min son är sexton månader och äter fortfarande som en mygga, men han växer som han ska på längden.

Jag har inte testat mjölkfritt än men bvc har föreslagit att jag kan prova det om jag vill. Jag har tänkt bebisar som är känsliga för mjölk borde ha ont i magen? Det har hon inte men däremot har hon eksem.

Håller med om att det är krångligt när man har barn som inte vill äta! Vad säger BVC om din son nu då?
  • Cookies
    Med två små skrev 2014-02-13 19:07:23 följande:

Hon är som sagt precis fem månader väger 6140 gram och är drygt 66 cm lång. Hon har skjutit iväg på längdkurvan och ligger nu över medel där men samtidigt dippar viktkurvan och ligger ganska mycket under medel. Så några jättemarginaler har hon inte....
    Har du testat att jämföra med WHO:s viktkurvor? Dom är baserade på ammade barn medan BVC ofta använder kurvor som är baserade på ett snitt av bebisars vikt från en period då väldigt många fick ersättning på hel eller deltid. Hon kanske ligger helt normalt i kurvan jämfört med andra helammade bebisar?
  • Med två små
    Cookies skrev 2014-02-19 01:05:29 följande:
    Har du testat att jämföra med WHO:s viktkurvor? Dom är baserade på ammade barn medan BVC ofta använder kurvor som är baserade på ett snitt av bebisars vikt från en period då väldigt många fick ersättning på hel eller deltid. Hon kanske ligger helt normalt i kurvan jämfört med andra helammade bebisar?

Ja, jag kollade nu men hon dippar jämfört med den också tyvärr. Mina äldre barn har också haft minskad viktuppgång i den här åldern också. Samtidigt mår hon ju bra och kan vända sig åt båda hållen, kan åla iväg både hit och dit och är på väg att komma upp i krypställning så hon gör nog av med en del energi, vilket ju borde påverka lite?
Svar på tråden Vad göra med bebis som inte är hungrig?! BVC säger att vi ska ge gröt