Vad göra med bebis som inte är hungrig?! BVC säger att vi ska ge gröt
Jag ammar mitt fjärde barn, en liten dotter som blev fem månader i måndags. Ända sedan starten har det varit svårt att få henne att gå upp i vikt och äta tillräckligt och när hon var en månad var vi tom inlagda på barnavdelningen eftersom hon var så svår att få i mat (då ammade jag och pumpade men lyckades aldrig få i henne de mängder som ett barn i hennes ålder skulle äta, hade själv mer än tillräckligt med mjölk men hon var bara intresserad av att äta ett minimum).
Nu det senaste har hon ätit väldigt lite igen. Har aldrig märkt att hon har haft någon ökningsperiod överhuvudtaget och hon är nästan aldrig gnällig eller missnöjd. Men på en månad har hon bara gått upp 200 gram! Jag försöker att amma oftare men hon tar bara bröstet ca var fjärde timme, däremellan vägrar hon och vill hellre leka med mitt hår eller prata eller liknande.
Bvc tror att ett rejält mål gröt per dag kommer att lösa problemet men hon är i mitt tycke för liten för att fixa en viktuppgång med fast föda. Hon får i sig max fem små skedar gröt.
Så, vad ska jag göra? Känns som att mer amning vore bäst men vad gör man om bebisen själv är nöjd med alldeles för lite mat?