• Anonym (jag)

Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?

Hej, jag ska börja jobba som servitris på en liten restaurang, ägaren sa att de skulle lära upp mig. Det jag undrar är vad ska man tänka på? Jag har ingen erfarenhet och utbildning inom detta, hur ska man tänka kring lönen hur mycket ska man acceptera per timme, vad är rimligt?

• Svar på tråden Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?
  • Anonym (Jonna)

Låter som ganska standard. Inget konstigt.

• Anonym (jag)

Det här är mitt första "jobb' så jag kan nästan nästan inget om arbetslivet, tänkte ifall jag blir utnyttjad o så det vill man ju inte

• Anonym (jag)

lägger till att jag inte fick/får betalt för de timmarna jag provjobbade skrev inte på något avtal fast att h*n sa att h*n ska göra ett schema och att jag nu sett hur de jobbar. Tycker att någonting är konstigt

• Men ååh

Hur gammal är du?

Jag fick provjobba på min kompis jobb, ett café, och var där lika länge som henne och jobbade på flitigt och bra hela dagen men fick bara betalt för fyra timmar. De sa att de hade sagt att jag kunde gå då, efter de timmarna, men jag visste inte att jag inte skulle få betalt, det informerade de mig inte om. Det väl logiskt men jag var 14 år och förstod inte hur saker och ting funkar. 

Men jag tror inte att det är helt ovanligt att inte få betalt för att provjobba på mindre ställen faktiskt. Men ifall de ber dig provjobba utan lön fler dagar så är det fel. Fråga chefen om papper som ska fyllas i och skrivas under första dagen.

• Men ååh

Ja tjänade förresten 50kr i timmen. Jättelågt men jag tjänade mer pengar än vad jag någonsin gjort förut. Men försök om du kan ta reda på hur mycket de andra tjänar (diskret). Enligt facket ska man tjäna ca. 100 kr i timmen tror jag men ägare kan vara ganska snåla, eller är tvungna att vara snåla för att det ska gå runt och man får nog nöja sig med en skitlön, även fast jag tycker att man inte ska nöja sig med lönen jag fick.

• lampans

Du har fått bra tips hittills.
    Men ett supertips från mig är att: Memorera menyerna! Gästerna frågar om ALLT! Är det lök i detta? är det starkt? Vilket vin passar till denna rätten? Vad är godast? Vad rekommenderar du?
    Du kommer att framstå som ett proffs om du är väl påläst på om vad som erbjuds på restaurangen (=bättre dricks) . Helst ska du ha smakat på allt.
    LEEEE! och ha skinn på näsan. folk kan vara ganska hårda ibland och om fulla kan de ta sig vissa friheter så att säga... Men oftast är människor fina faktiskt.
    Lycka till!

• Anonym (jag)

Jag är 22, oerfaren och outbildad inom det,h*n sa att sådana som mig får 80-85 i timmen och de erfarna runt 100-110 det är en fin restaurang. Jag tycker att h*n inte är seriös pga att vi inte har skrivit under något, vet inte om jag ska fortsätta lära mig utan lön(dålig info om detta) sen så får jag se på och försöka göra det samma,det är inte liksom en genomgång och då blir det svårare.

• lampans

mycket dåligt betalt är det. Men det är mer än 0kr.
    Tycker att du ska köra på ändå. Du får arbetslivserfarenhet och det är oerhört viktigt. Det är många som jobbar utan lön eller med nån form av låg praktikantlön bara för att få den erfarenheten. Det är en fot in i arbetslivet.
    Det är så det ser ut idag tyvärr.  Annars så kan du ju kanske plugga vidare?

• Anonym (Still)
    Anonym (Jonna) skrev 2014-02-16 16:57:09 följande:

Annars är helt svartklädd standard och att rekommendera då man ofta får kladd på sig :)

Jobbar du inom restaurangbranschen 
  • Anonym (Oseriös JA)

Jättetråkigt att höra att det fortfarande fuskas i branchen. Blev också lurad så när jag var ung ( typ 30 år sedan). 
    Jag har klistrat in minimilönen för en outbildad inom hotell o resturang. Läse inte allt men kan inte tänka mig att servitriser är undantagna. 
    Vad gäller kläder så var det förr standard med svart kjol, vit blus och ev svart väst. Detta ändrades sedermera till att kvinnor kunde ha byxor. Nu senare år har jag märkt att det blir mer och mer varierat. En fotvänlig sko är AoO sen kan jag personligen tycka att det ska vara välklätt, särskilt på lite mer finare restauranger. 
    En del har likadana uniformer andra har samma stil men olika kläder, en del har kockkläder.  Har även varit på ett ställe som skall vara "fint" där serberades det i tights, T-shirt och jympaskor. Det tyckte inte jag gav ett seriöst intryck.
    Stå på dig, kontakta HRF i din stad/kommunoch kolla med dom 
    OBS!! DU SKA HA BETALT FÖR TIDEN DU VARIT DÄR.

Klipp från restauranfacket
    Lönegrupp 2 / Yrkesarbete: För arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

Minimilön utan yrkesvana ? Lönegrupp 2
    Gäller från
    Per månad
    Per timme
    1 november 2020
    22 548 kr
    130,33 kr
  • Glinda från Oz
    Anonym (Oseriös JA) skrev 2021-04-14 13:11:33 följande:

Jättetråkigt att höra att det fortfarande fuskas i branchen. Blev också lurad så när jag var ung ( typ 30 år sedan). 
    Jag har klistrat in minimilönen för en outbildad inom hotell o resturang. Läse inte allt men kan inte tänka mig att servitriser är undantagna. 
    Vad gäller kläder så var det förr standard med svart kjol, vit blus och ev svart väst. Detta ändrades sedermera till att kvinnor kunde ha byxor. Nu senare år har jag märkt att det blir mer och mer varierat. En fotvänlig sko är AoO sen kan jag personligen tycka att det ska vara välklätt, särskilt på lite mer finare restauranger. 
    En del har likadana uniformer andra har samma stil men olika kläder, en del har kockkläder.  Har även varit på ett ställe som skall vara "fint" där serberades det i tights, T-shirt och jympaskor. Det tyckte inte jag gav ett seriöst intryck.
    Stå på dig, kontakta HRF i din stad/kommunoch kolla med dom 
    OBS!! DU SKA HA BETALT FÖR TIDEN DU VARIT DÄR.

Klipp från restauranfacket
    Lönegrupp 2 / Yrkesarbete: För arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

Minimilön utan yrkesvana ? Lönegrupp 2
    Gäller från
    Per månad
    Per timme
    1 november 2020
    22 548 kr
    130,33 kr
    Det där är fackets löner restaurangen behöver inte vara fackanslutna och vi har ingen lagstadgad minimilön i Sverige. Med det sagt tycker jag också att under 100 kronor i timmen är fördärvligt och inte ska accepteras. 
Svar på tråden Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?