Anonym (Oseriös JA) skrev 2021-04-14 13:11:33 följande:
Jättetråkigt att höra att det fortfarande fuskas i branchen. Blev också lurad så när jag var ung ( typ 30 år sedan).
Jag har klistrat in minimilönen för en outbildad inom hotell o resturang. Läse inte allt men kan inte tänka mig att servitriser är undantagna.
Vad gäller kläder så var det förr standard med svart kjol, vit blus och ev svart väst. Detta ändrades sedermera till att kvinnor kunde ha byxor. Nu senare år har jag märkt att det blir mer och mer varierat. En fotvänlig sko är AoO sen kan jag personligen tycka att det ska vara välklätt, särskilt på lite mer finare restauranger.
En del har likadana uniformer andra har samma stil men olika kläder, en del har kockkläder. Har även varit på ett ställe som skall vara "fint" där serberades det i tights, T-shirt och jympaskor. Det tyckte inte jag gav ett seriöst intryck.
Stå på dig, kontakta HRF i din stad/kommunoch kolla med dom
OBS!! DU SKA HA BETALT FÖR TIDEN DU VARIT DÄR.
Klipp från restauranfacket
Lönegrupp 2 / Yrkesarbete: För arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.
Minimilön utan yrkesvana ? Lönegrupp 2
Gäller från
Per månad
Per timme
1 november 2020
22 548 kr
130,33 kr
Det där är fackets löner restaurangen behöver inte vara fackanslutna och vi har ingen lagstadgad minimilön i Sverige. Med det sagt tycker jag också att under 100 kronor i timmen är fördärvligt och inte ska accepteras.