• Anonym (jag)

Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?

Hej, jag ska börja jobba som servitris på en liten restaurang, ägaren sa att de skulle lära upp mig. Det jag undrar är vad ska man tänka på? Jag har ingen erfarenhet och utbildning inom detta, hur ska man tänka kring lönen hur mycket ska man acceptera per timme, vad är rimligt?

• Svar på tråden Någon som jobbar som servitris och kan ge lite tips?
  • Anonym (Jonna)

Låter som ganska standard. Inget konstigt.

• Anonym (jag)

Det här är mitt första "jobb' så jag kan nästan nästan inget om arbetslivet, tänkte ifall jag blir utnyttjad o så det vill man ju inte

• Anonym (jag)

lägger till att jag inte fick/får betalt för de timmarna jag provjobbade skrev inte på något avtal fast att h*n sa att h*n ska göra ett schema och att jag nu sett hur de jobbar. Tycker att någonting är konstigt

• Men ååh

Hur gammal är du?

Jag fick provjobba på min kompis jobb, ett café, och var där lika länge som henne och jobbade på flitigt och bra hela dagen men fick bara betalt för fyra timmar. De sa att de hade sagt att jag kunde gå då, efter de timmarna, men jag visste inte att jag inte skulle få betalt, det informerade de mig inte om. Det väl logiskt men jag var 14 år och förstod inte hur saker och ting funkar. 

Men jag tror inte att det är helt ovanligt att inte få betalt för att provjobba på mindre ställen faktiskt. Men ifall de ber dig provjobba utan lön fler dagar så är det fel. Fråga chefen om papper som ska fyllas i och skrivas under första dagen.

• Men ååh

Ja tjänade förresten 50kr i timmen. Jättelågt men jag tjänade mer pengar än vad jag någonsin gjort förut. Men försök om du kan ta reda på hur mycket de andra tjänar (diskret). Enligt facket ska man tjäna ca. 100 kr i timmen tror jag men ägare kan vara ganska snåla, eller är tvungna att vara snåla för att det ska gå runt och man får nog nöja sig med en skitlön, även fast jag tycker att man inte ska nöja sig med lönen jag fick.

• lampans