• LitenLarv

Vad är detta för djur? BILD

Kan vara bland det äckligaste jag sett i insektsväg (eller vad det nu är för nåt!). Inte bättre blir det heller av att den går typ i sidled eller baklänges. Urk!

Den är kanske runt 2-4mm inklusive alla ben.

Nån som har en aning om vad det är för djur?
    Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Svar på tråden Vad är detta för djur? BILD
  • jeanette02
    tjej87 skrev 2014-02-13 15:17:29 följande:
    Dom är väl lite större har jag för mig... Tyckte dom var sjukt obehagliga när jag hade häst och fick dom på mig! Usch, ryser av bara tanken!
    Ja de kanske är större...hade förträngt dem trodde jagSkrattande 
  • Jag är bara jag

Påminner om de jag brukar kalla "skorpionspindlar". Är det en sån där alltså...? Yttepyttesmå,inte ens jag med min spindelskräck är rädd för dem!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mirella skrev 2014-02-13 16:14:39 följande:
    Vad för de för nytta då?
    Vad menar du med nytta?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mirella
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-13 16:31:19 följande:
    Vad menar du med nytta?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.

Ja alltså varför finns de och hur kommer de in? Jag har aldrig hört talas om skorpionspindel men de måste ju ha en funktion efter som de finns tänker jag. Hur får man in dem och hur ser deras normala levnadsmiljö ut? Jag måste googla men ikväll törs jag inte för då är risken jag får mardrömmar inatt (ja jag är fjantig och hatar kryp)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Mirella skrev 2014-02-13 16:40:46 följande:
    Ja alltså varför finns de och hur kommer de in? Jag har aldrig hört talas om skorpionspindel men de måste ju ha en funktion efter som de finns tänker jag. Hur får man in dem och hur ser deras normala levnadsmiljö ut? Jag måste googla men ikväll törs jag inte för då är risken jag får mardrömmar inatt (ja jag är fjantig och hatar kryp)
    Varför? Ja, för att de var bättre lämpade att överleva i den aktuella omgivningen än övriga organismer alternativt så fanns det ingen konkurrens där. Evolution alltså.

Att prata om funktion är ett felslut, då ser man helt fel på biologi och evolution. Det vanligaste exemplet är att "fästingar fyller ingen funktion i naturen". Detta är fullständigt felaktigt, elefanter fyller inte heller någon "funktion" men ingen skulle påstå samma sak om dem.

Det bygger egentligen på ett missförstånd som letar sig tillbaka till minst 1500-talet och "Scala naturae", en beskrivning av olika organismers (och annat, exempelvis mineraler) plats i världen, med Gud högst upp. Det är förmodligen från den här tanken man fått "funktion" från. Men som sagt, det är felaktigt eftersom evolutionen inte handlar om funktion relaterat till andra organismer eller någon slags balans i naturen utan om utveckling på ett så tillräckligt bra sätt för att klara sig i den aktuella miljön. Fästingar är helt enkelt tillräckligt bra för att överleva i den omgivning de bor i och att prata om en "funktion" är ett påfört begrepp.

Det är också den här tanken som gör att folk pratar om "felande länkar" trots att man inte letat efter sådana på riktigt sedan början av 1900-talet eftersom man vet att bilden av dessa var felaktig. Missförstånd helt enkelt, precis som nytta och funktion.

Den naturliga levnadsmiljön för bokskorpionen är, enligt länken jag postade ovan, hål i träd och böcker. Det senare är antingen en relativt ny anpassning eller också är deras ursprungliga egenskaper så passande i en miljö med mycket böcker. Troligen det senare. Men jag vet faktiskt inte särskilt mycket mer om bokskorpioner än vad som står i länken i mitt inlägg, enda anledningen till att jag kände igen den var en gammal plansch vi hade uppsatt på mellanstadiet (eller lågstadiet) med massor av olika insekter på. Eller ja, inte bara insekter utan spindlar också.
  • Flisan79

Ok, läste svaren och uppenbarligen håller fler med. Jag är tämligen säker.

Hittade några själv i min gamla lägenhet. Första gången hade jag inte en aning om vad det var. Av en slump såg jag ett naturprogram bara någon dag senare och hade det en tittarfråga om just precis en sån. Någon annan som undrade vill säga.
    Svaret var bokskorpion och att de är vanliga där det finns mycket böcker men även annat torrt trä. Tex bakom lister bland gamla tapeter osv.

• Mirella
    Flisan79 skrev 2014-02-13 17:04:21 följande:
    Ok, läste svaren och uppenbarligen håller fler med. Jag är tämligen säker. Hittade några själv i min gamla lägenhet. Första gången hade jag inte en aning om vad det var. Av en slump såg jag ett naturprogram bara någon dag senare och hade det en tittarfråga om just precis en sån. Någon annan som undrade vill säga. Svaret var bokskorpion och att de är vanliga där det finns mycket böcker men även annat torrt trä. Tex bakom lister bland gamla tapeter osv.

Aha tack
  • lillahallonets

Japp en så kallad bokskorpion! Hittade en i min gamla lägenhet och fick först panik, tills jag läste att dom INTE lever i flock ;) kallas också klokrypare. Ett spindeldjur som äter kvalster och annat smått och gott ;)

• Alexe

Du kan läsa mer om dem i en av barnböckerna om Hugo och Josefin. Hugo hämtar bokskorpioner på ett ställe o flyttar dem t prästgårdens (där Josefin bor) böcker för att de ska äta upp nåt skadedjur där.

• linnn89

Hjääälp skulle jag veta att det var en äcklig insekt skulle jag inte vilja se bilden... Såååå äckligt jag vet inte vad jag skulle ha gjort om jag var du. Kanske slängt alla täcken o städat överdrivet rent ;) skojar bara men jag blir så rädd när jag ser sånt äckel.....

Svar på tråden Vad är detta för djur? BILD