Mirella skrev 2014-02-13 16:40:46 följande:
Ja alltså varför finns de och hur kommer de in? Jag har aldrig hört talas om skorpionspindel men de måste ju ha en funktion efter som de finns tänker jag. Hur får man in dem och hur ser deras normala levnadsmiljö ut? Jag måste googla men ikväll törs jag inte för då är risken jag får mardrömmar inatt (ja jag är fjantig och hatar kryp)
Varför? Ja, för att de var bättre lämpade att överleva i den aktuella omgivningen än övriga organismer alternativt så fanns det ingen konkurrens där. Evolution alltså.
Att prata om funktion är ett felslut, då ser man helt fel på biologi och evolution. Det vanligaste exemplet är att "fästingar fyller ingen funktion i naturen". Detta är fullständigt felaktigt, elefanter fyller inte heller någon "funktion" men ingen skulle påstå samma sak om dem.
Det bygger egentligen på ett missförstånd som letar sig tillbaka till minst 1500-talet och "
Scala naturae", en beskrivning av olika organismers (och annat, exempelvis mineraler) plats i världen, med Gud högst upp. Det är förmodligen från den här tanken man fått "funktion" från. Men som sagt, det är felaktigt eftersom evolutionen inte handlar om funktion relaterat till andra organismer eller någon slags balans i naturen utan om utveckling på ett så tillräckligt bra sätt för att klara sig i den aktuella miljön. Fästingar är helt enkelt tillräckligt bra för att överleva i den omgivning de bor i och att prata om en "funktion" är ett påfört begrepp.
Det är också den här tanken som gör att folk pratar om "felande länkar" trots att man inte letat efter sådana på riktigt sedan början av 1900-talet eftersom man vet att bilden av dessa var felaktig. Missförstånd helt enkelt, precis som nytta och funktion.
Den naturliga levnadsmiljön för bokskorpionen är, enligt länken jag postade ovan, hål i träd och böcker. Det senare är antingen en relativt ny anpassning eller också är deras ursprungliga egenskaper så passande i en miljö med mycket böcker. Troligen det senare. Men jag vet faktiskt inte särskilt mycket mer om bokskorpioner än vad som står i länken i mitt inlägg, enda anledningen till att jag kände igen den var en gammal plansch vi hade uppsatt på mellanstadiet (eller lågstadiet) med massor av olika insekter på. Eller ja, inte bara insekter utan spindlar också.