Styvföräldrars skyldigheter
Vilka skyldigheter har styvföräldrar i en relation (läxor, mat, tvätt, skjuts etc) och vad ska bonusföräldrar sköta själva utan att räkna med styvföräldrars hjälp?
Vilka skyldigheter har styvföräldrar i en relation (läxor, mat, tvätt, skjuts etc) och vad ska bonusföräldrar sköta själva utan att räkna med styvföräldrars hjälp?
Anonym(...): Vad du pratar strunt, min sons bonuspappa betalar inget extra för honom, varför skulle han göra det?
Jag vet inte..det som känns bra? Jag hämtar och lämnar ibland. Det gör min sambo med med sina och mina barn :)
Vi har ju gemensam ekonomi så vi delar på kläder etc. Men vi har båda barn från tidigare :)
Det passar säkert olika i alla familjer, men hos oss så är det gemensam ekonomi, så sambon betalar en hel del förvmina barn. Han har inga egna, sen hjälper han till med läxor, skjuts å sånt när jag behöver hjälp el barnen ber honom.
Har man valt att ge sig in i en relation där det finns barn så får man ju leva efter det. Konstigt för barnen annars ju
Om man är bonusförälder har man ju medvetet flyttat ihop med någon annans barn. Har man det bör man ju fungera med barnen samt hjälpa till i den mån det är möjligt.
Min sambo gör ganska mycket med min dotter. Han tycker att man ska leva som en familj. Han gick i taket när jag berättade nån historia om en bonusmamma som avskydde sin bonus och vägrade göra nåt för denne.
Visst man har en orättvis roll ibland men är ändå av den åsikten att det bästa är att leva som en familj. Däremot ska ingen utnyttjas och ställas inför orimliga krav. Tex gå ner i arbetstid, vara den som är hemma jämnt på kvällarna osv.
Min sambo sen 3 år tillbaka har inga skyldigheter gentemot min dotter på 6 år.
Däremot väljer han att ta fullt ansvar som "förälder" när hon är hos oss vilket hon är på drygt halvtid. Hämtar, lämnar, skjutsar, tröstar, nattar, lagar mat, torkar kräk, busar, leker, uppfostrar, umgås på tu man hand, går på ridkurs med henne, har kontakt med hennes vänners föräldrar, går på lekdater, betalar för henne, involverad i skolval, följer med till tandläkare, planerar kalas, tillrättavisar, uppmuntrar, tränar skrivning/läsning mm mm.
Kan tilläggas att vi har en lysande relation till dotterns biopappa och han är jätteglad att min sambo tar hand om dottern som han gör och vi umgås ofta allihop. Dottern i sin tur är jättenöjd och tycker att hon har tur som har två pappor och en mamma. Hon tycker det är häftigt att min sambo som "inte behöver tycka om mig eftersom jag inte är hans barn tycker om mig i alla fall"....
Att respektera barnet/n, behandla barnen/t väl och bete sig vettigt överlag. Hur man sedan fördelar hushållsarbete, gemensamma kostnader är upp till var och en
Risken med att ta på sig mycket arbete och kostnader som styvförälder, är ju att man ångrar sig senare. När förhållandet har tagit slut, och man förmodligen aldrig kommer att ens få träffa styvbarnen mera. Då kan det kännas väldigt kymigt. Jag kommer ihåg en äldre man jag träffade när jag arbetade i hemtjänsten. Han fick aldrig några besök. Han hade inga biobarn, men hade kommit in i sin styvsons liv när denne var liten, och alltid behandlat honom som en egen son, stått för hela försörjningen av både pojken och hustrun (förutom underhållet från biopappan). Ändå hade han inte sett till denne på tjugu år (frun var avliden sedan länge). Han sa: "jag hade kunnat köpa ett stenhus för de pengarna".
Jag är bonusförälder men ser mig som en extraförälder till barnet fast jag skulle aldrig kalla mig mamma, barnet har redan sin mamma och har mig som en till extramamma som alltid kommer finnas där och ställa upp. Vi träffades innan barnet var fött då killen och hans ex relation avslutades under graviditeten. Så barnet föddes in i vår relation kan man säga. Barnet, min kille och jag är en familj och jag ställer upp till 100 procent. Vi har båda ansvar för barnet när barnet är här. Däremot har min kille kontakten med mamman och hon berättar allt för honom och han berättar för mig. Hans barn kommer ju bli halvsyskon med våra barn. Barnet kommer bo hos oss också. Barnet hör till min familj och jag älskar det och skulle göra vad som helst för det.
Mirre 85,
Kul att fler har det så. Vi får massor av märkliga kommentarer på hur vi gör men alla involverade är nöjda och glada. Nu hoppas vi bara på att mitt ex kommer att träffa en trevlig kvinna också
Tycker det är helt upp till dig som person. Antagligen har ju detta barn redan två föräldrar som då rimligtvis bör ta hela ansvaret. Man får helt enkelt känna efter själv hur mycket man vill vara delaktig och berätta det för bioföräldern så det inte blir några missförstånd.
Jag har ett bonusbarn och hjälper till med bl a läxläsning, skjutsning mm. Jag gör det gärna men vill inte att det ska tas för givet. Ska min sambo bort någon kväll då bonus är hos oss vill jag att han frågar mig om det ok för mig att vara hemma med bonus och har jag då andra planer får han ordna med barnvakt eller stanna hemma. Vi har som en liten regel att han i första hand ska vara hemma de dagar bonus är hos oss och planera sin aktiviteter eller jobba-sent-dagar till de dagar bonus är hos sin mamma.
Summa: Bioföräldern har ansvaret men bonusföräldern kan hjälpa till - men det ska inte tas för givet.
Sim andra skrivit så har de inga skyldigheter. Jag har 2 barn sen tidigare och han inga. Vi har gemensam ekonomi och delar på allt. Min sambo gör mycket med mina barn och det är på hans initiativ. Hämtar/lämnar, åker på fotbollsträningar/matcher med min son. Hjälper mig när jag jobbar kväll/helg m.m
Men det är olika i alla familjer.