• spöke

Flicknamn som slutar på -ria - vilket gillar du bäst?

* * * Inspirationslista * * *

Vi fortsätter med fler namnlistor. 

Den här gången: flicknamn som slutar på -ria 

Aria
    Cikoria
    Daria
    Desideria
    Eleftheria
    Gloria
    Maria
    Oskaria
    Ria
    Valeria
    Valkyria
    Viktoria

Vilket namn gillar du bäst? Kommentera gärna.

Spöke

Se flicknamn som slutar på -lia här: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m72008016.html

Se flicknamn som slutar på -sia/-cia här: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m72482499.html

P.S. Länkar till massor av fler namnlistor hittar du här: 
    www.familjeliv.se/Forum-3-123/m71804120.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn som slutar på -ria - vilket gillar du bäst?
  • Nashico
    spöke skrev 2014-02-13 22:24:36 följande:
    Eleftheria är väl hur lätt som helst!
    Faktum var att den inte var så krånglig ändå! Tyckte både Desideria och Cikoria var svårare. Var har du fått alla dessa tungvrickare och tycker du själv att alla är fina? Jag kan förstå att man fastnar för ett udda namn även om de flesta andra inte gillar det men här är en hel släkt av tungvrickarnamn
  • spöke
    Nashico skrev 2014-02-14 02:00:28 följande:
    Faktum var att den inte var så krånglig ändå! Tyckte både Desideria och Cikoria var svårare. Var har du fått alla dessa tungvrickare och tycker du själv att alla är fina? Jag kan förstå att man fastnar för ett udda namn även om de flesta andra inte gillar det men här är en hel släkt av tungvrickarnamn
    Jag tycker att namnen låter stiliga... men de är kanske mer andranamnskandidater. Lite jobbigt att ropa in ungen när det är matdags med såna långa namn.

Cikoria är ju en vacker blomma. Nya Linnea eller Iris?
  • elyse

Daria och Gloria, gillar jag skarpt!

• Amanda84

Eftersom jag gillar namn med historia så tycker jag mycket om Desideria. Det fanns med på vår namnlista om vi skulle få en flicka.

Valkyria känner jag en flicka som heter. Hon är jättesöt men jag tycker att det är obehagligt att använda ett sådant namn på ett barn. (Ande som hämtar döda själar och för dem till Midgård. VARFÖR vill man att barnet skall vara uppkallat efter ett sådant väsen?)

• Amanda84
    Amanda84 skrev 2014-02-19 16:49:32 följande:
    Eftersom jag gillar namn med historia så tycker jag mycket om Desideria. Det fanns med på vår namnlista om vi skulle få en flicka.

Valkyria känner jag en flicka som heter. Hon är jättesöt men jag tycker att det är obehagligt att använda ett sådant namn på ett barn. (Ande som hämtar döda själar och för dem till Midgård. VARFÖR vill man att barnet skall vara uppkallat efter ett sådant väsen?)
    Förlåt, Valhall, skulle det stå.
  • spöke
    Amanda84 skrev 2014-02-19 16:49:32 följande:

Det verkar vara så att en del bry sig om associationer till andra med samma namn, medan andra bara ser namnet och om de tycker att det låter fint eller inte. T.ex. Valkyria... och Loke.
  • Amanda84
    spöke skrev 2014-02-19 16:54:54 följande:
    Det verkar vara så att en del bry sig om associationer till andra med samma namn, medan andra bara ser namnet och om de tycker att det låter fint eller inte. T.ex. Valkyria... och Loke.
    Jo, så är det nog. Problemet med att associera namn med personer är en nackdel  för min del eftersom jag har arbetat tio år inom förskolan. Nästan alla namn förknippar jag med ett specifikt barn vilket försvårade nämnvärt när jag vi skulle välja namn. Det vore lättare om man kunde bortse från associationerna.

Vad gäller namn som specifikt kan associeras med kända personer så är ju problemet större eftersom det inte bara är jag som tänker på just den personen. Det finns en rolig lektråd här på FL där man skall skriva det första man tänker på när man hör ett specifikt namn. Det blir ju ganska tydligt att t.ex. Adolf associerar de flesta med Hitler (Vilket ju är synd då det är ett vackert namn egentligen!)
  • spöke
    Amanda84 skrev 2014-02-20 12:42:16 följande:
    Jo, så är det nog. Problemet med att associera namn med personer är en nackdel  för min del eftersom jag har arbetat tio år inom förskolan. Nästan alla namn förknippar jag med ett specifikt barn vilket försvårade nämnvärt när jag vi skulle välja namn. Det vore lättare om man kunde bortse från associationerna.

Vad gäller namn som specifikt kan associeras med kända personer så är ju problemet större eftersom det inte bara är jag som tänker på just den personen. Det finns en rolig lektråd här på FL där man skall skriva det första man tänker på när man hör ett specifikt namn. Det blir ju ganska tydligt att t.ex. Adolf associerar de flesta med Hitler (Vilket ju är synd då det är ett vackert namn egentligen!)
    Ja, Adolf kommer nog vara känsligt i många år framöver. 
  • annieh

Maria är ett släktnamn så det gillar jag. Valeria är fint också.

Svar på tråden Flicknamn som slutar på -ria - vilket gillar du bäst?