Vad gör man när sambon vägrar fatta ?
Lite bakgrund.
Sambon kommer från ett destruktiv förhållande med en man som söp och misshandlade henne , mao ett rejält bagage , hon har en nioårig son som av den anledningen oxå har ett bagage , när jag träffade henne mådde han väldigt dåligt och låg långt efter i skolan hade stressproblem , osv. Mina två barn (8 och 10) kommer från en helt annan bakgrund med en trygg uppväxt. Hennes son är snäll till sin natur , men das som sagt med ett bagage
Nu tre år senare , sen min sambo flyttade ihop med mig , bytte kommun och sonen bytte skola har han gjort enorma framsteg , han har börjat komma ikapp i skolan , han har blkivit mycket mer harmonisk och trygg. På den fronten är det inga problem.
Problemen ligger mer i mamman och uppforstran , hon är enligt mitt synsätt alldeles för klen och svag , varken sonen eller hennes vuxna dotter som bor själv (20) har någon som helst respekt för henne , de beter sig lite som de vill mot henne utan att det händer något , tvärtom så premieras beteende genom att de får som de vill. Sonen har som sagt noll respekt för sin mamma , mig lyssnar han på , henne lyssnar han inte på alls , han är så van vid det att han inte ens längre hör det hon säger , när jag frågar honom om han hörde vad mamma sa så märks det att han inte hört någonting. Ännu mindre göra som han blir tillsagd
Vi har nu i snart 3 år tjafsat om detta , jag har försökt påpeka för henne att hon måste införa konsekvenser för att återfå respekten från honom , att så länge han inte har respekt för henne så kommer hon aldrig kunna få honom o fatta , att än så länge är han liten och det finns en möjlighet att påverka honom , men när han blir större så kommer det vara kört. I början engagerade jag mig , försökte medverka i att få honom att lyssna på mamma , men det enda resultatet av det blir att han har respekt för mig men ingen för mamman. Han gör saker när jag ber honom men skiter i den när mamman ber honom , jag bokade tom in oss på samtal med terapeut hos kommunen för att få henne att inse värdet av konsekvenser.
Problemet är att i våra samtal om problemet , både oss emellan och hos kommunen så är hon helt och hållet med på det , hon förstår och håller med , men när det kommer till kritan som gör hon exakt de vi kommit överens om att hon inte ska göra , utan faller tillbaka till sina vanliga samtal med sonen , där hon förklarar att så får man inte göra osv , men inga som helst konsekvenser oavsett vad han gjort. Bevisligen har samtalen med mamma ingen som helkst verkan då han gör exakt samma misstag två sekunder senare, Men hon vägrar inse att de är så , hon verkar fortfarande tre år senare , efter ala våra samtal och bråk , efter samtal med kommunen tro att hennes samtal fungerar.
Jag har nu mer eller mindre gett upp , jag har insett att inget jag eller någon annan säger kommer få henne att inse det , så nu har jag släppt det , och låter henne göra som hon själv vill , och fortsätta med sitt eviga tjatande , läggningar som tar över en timme och mer låter som ett krig , där hon måste repetera saker 150 ggr innan det händer något , osv. Jag tar hand om mina barn på mitt sätt och låter henne sköta sin son på sitt sätt.
Oftast fungerar det men det men problemet är att inte alltid går att köra separata race , ibland så korsas stigarna och det blir konflikter , dessutom påverkas barnen av vad de ser och hör , den ene gör ju lite som han vill , varför skulle inte de oxå få göra så , de hakar på , testar gränser osv , vilket gör mig både frustrerad och förbannad eftersom all uppfostran jag och barnens mamma kämpat med riskerar att flyta ut genom fönstret pga min sambos inkompetens
Igår var droppen , det blev tjafs mellan hennes som och min son som resulterade i att hennes son slog min son... ok det händer sällan att de slåss , ok barn har konflikter (syskonbråk)... men resultatet av det blev.... ingenting , mamma hade ett av sina vanliga samtal med sin som som inte ger ett skit , bad honom be om ursäkt och sen tror hon att allt är bra igen , inget straff för att han slogs , ingenting.... för mig är det som att säga till sonen att det är ok att göra så.... det rann över för mig och jag skällde ut både mamman och sonen efter noter.. jag förklarade för min son inför min sambo och hennes son att nästa gång han slår honom så ska han ge honom en rejäl omgång
Självklart inser jag att det var dumt att säga så , men vad gör man ? Jag kan ju heller inte tillåta att hennes son slår min son helt ostraffat , funderar allvarligt på att avsluta förhållandet , min sambo är världens snällaste och goaste människa , men när det kommer till uppfostran så är hon totalt inkomptetent , och tyvärr verkar inga samtal i världen hjälpa.