FP för att skydda sgi med kanske blir sjukskriven.
Hej.
Jag har en son som är 13 månader som jag är hemma med på heltid. Vårt nästa barn är beräknad till sommaren och då kommer vår första vara 17mån.
jag tar nu ut 5 dagar i veckan för att skydda min sgi och har förstått att jag måste göra det fram till och med den dagen vårt andra barn föds för att den ska vara skyddad.
Men nu har jag lite frågor:
med mitt första barn blev jag sängliggande dom sista två månaderna pga havandeskapsförgiftning plus foglossning, gick då hemma på halv gravpenning och halv sjukskrivning. Men vad jag har förstått denna gången så kan jag inte bli sjukskriven denna gången om det skulle bli så att jag blir sängliggande och inte klarar av att ta hand om min son för då blir min SGI nollad?
Samma eftersom att jag måste ta ut 5 dagar i veckan på min son fram tills den dagen då vår nya föds, ingen vet ju om den föds på dagen den är beräknad lr inte, kan ju skilja ganska mkt i tid. om jag behöver åka in till förlossningen och ligga där ett par dagar innan den nya föds hur ska jag då göra med min son eftersom jag måste plocka dagar på honom, för att min sgi inte ska bli nollad, men kan ju inte ta med honom till förlossningen.
samma kan någon i vår närhet typ far/morföräldrar mostrar/fastrar lr liknande vabba alt ta ut någon fp på det älsta barnet om vi behöver åka in? om det skulle hända mitt under deras arbetspass? lr måste pappan stanna hemma för att ta hand om den älsta?