• saaabii

Dop eller namngivning?

Har en dotter på snart 4 månader (18/2) och börjar tycka att det är dags för dop/namngivning snart.. Jag vill gärna ha dop medan min sambo hellre vill ha namngivning eftersom vi inte är troende eller nåt sånt. Men tycker namngivning känns så tråkigt.. Förslag på vad man kan "göra" på en namngivning? Har noll koll ;D

• Svar på tråden Dop eller namngivning?
  • BCH52

Har du tittat på sida www.namngivning.nu, där hittade våra vänner många bra tips och förslag.

Tycker för övrigt att man bör välja namngivning i stället för dop om man inte kan stå för det löfte man ger i samband med dopet. "att vara förebilder och förbedjare för henne och tillsammans med församlingen leda henne på trons väg genom livet". Kan ju vara lite svårt om man onte själv är troende.

• Emy88

Om ni inte är troende så ska ni inte ha ett dop! Jag blir så otroligt trött på alla som vill döpa sina barn trots att de inte är kristna. Läs på vad dopet innebär! Sådär nu har jag fått säga vad jag tycker :)

• liten94

Namngivning helt klart eftersom ni inte är troende... Sen anser jag att man själv ska få följa det, för man vill inte bli påtvingad något även fast man kan gå ur kyrkan sen!

• elyse

Namngivning känns väl mer naturligt för er. Eller är det mindre tråkigt att stå i kyrkan och sjunga psalmer och lova saker ni inte kommer att hålla? 

Jag har varit på några namngivningsfester och då har man bjudit på mat/fika, "visat upp" bebisen och hållit ett litet tal om val av namn. Samt presentöppning. :) Trevligt och avslappnat, tycker jag.

Svar på tråden Dop eller namngivning?