• Anonym (Förvirrad)

Besöka Farfar efter Farmors död? Hur?

Min farmor gick bort för snart 2 år sedan. Vi var väldigt nära varandra och umgicks väldigt ofta. Hon dog hastigt och kvar blev min farfar som jag tyvärr aldrig haft någon speciellt bra relation med. Inte dålig på något sätt men vi har inte umgåtts på det sättet.

Jag vet att han känner sig väldigt ensam och jag har länge tänkt att åka och hälsa på. Har lagat mat till honom ett par gånger men aldrig vågat åka hem till "dem". Han har även vid flera tillfällen sagt att jag jättegärna får komma hem till honom. Men det känns som att hela jag skulle gå sönder om jag åkte dit. Är ganska säker på att tiden har stannat hemma hos honom och det kommer nog kännas väldigt svårt.

Har pratat med mina föräldrar och de har inte heller varit hos honom förutom någon enstaka gång strax efter farmors död.

Jag tog väldigt illa vid mig när hon dog och är fortfarande periodvis väldigt ledsen över det. Har svårt att prata om henne för att jag saknar henne väldigt mycket. Men jag vet att Farfar är ensam och hon hade velat att man hälsade på honom.

Hur hanterar jag det här? Hur ska jag på bästa sätt kunna klara av att åka och hälsa på? Hur gör man? Det känns så konstigt att åka dit om inte hon är där. :/

• Svar på tråden Besöka Farfar efter Farmors död? Hur?
  • Anonym (Ann)

Ni kanske kan träffas på ett annat ställe såhär första gången? På ett fik eller ta en promenad? Promenad är bra för då har man något att "göra" och då är det ofta lättare att prata.  

• Anonym (P)

Ta dig i kragen och åk dit! Värre än att du blir ledsen kan det väl inte bli?!! Om du känner dig ledsen hur tror du då att din farfar mår?

Hans fru dör och plötsligt blir han luft!

Alla ska vi försvinna från jordens yta en dag. Bara till att acceptera. Det är inte synd om dig. Vuxen och klok är du väl ändå?

• li123

Tror du inte han är lika ledsen som du är? Bara åk är mitt råd...

• Anonym (ÅK)

Jag håller med Anonym (P) i den här frågan. Om det känns jobbigt för dig att hon dig ge tror du då det känns för sin farfar?? Han har förlorat sin kärlek plus blivit ensam på köpet. Åk dit och bit ihop det skulle jag ha gjort iallafall

• Nenne666

Stackars din farfar :(. Åk dit med en bakelse och/eller ta med han på ett mysigt kafé . Nån måtta får det ändå vara.

• Mirella
    Anonym (P) skrev 2014-02-14 16:15:25 följande:
    Ta dig i kragen och åk dit! Värre än att du blir ledsen kan det väl inte bli?!! Om du känner dig ledsen hur tror du då att din farfar mår? Hans fru dör och plötsligt blir han luft! Alla ska vi försvinna från jordens yta en dag. Bara till att acceptera. Det är inte synd om dig. Vuxen och klok är du väl ändå?

Ts jag tycker det är skrämmande vilken släkt ni är som överger dem som bli ensamma, om din mor gått bort hade du behandlat din far likadant då? Jag skulle skämmas om jag inte hälsat på den som blivit änkling/änka i min släkt, hoppas innerligt du ringt din farfar under dessa år och att han inte testamenterar nåt till er
  • Anonym (E)

Ta dig i kragen och åk dit! Värre än att du blir ledsen kan det väl inte bli?!! Om du känner dig ledsen hur tror du då att din farfar mår?

Alla ska vi försvinna från jordens yta en dag. Bara till att acceptera. Det är inte synd om dig. Vuxen och klok är du väl ändå?

• MLB
  • Malima

När min mamma gick bort var jag så glad över folk som inte var rädda för min sorg, utan kom ändå. Din farfar behöver säkert dig! Han är säkert ledsen han med och då kan ni vara ledsna tillsammans. Var inte rädd för sorgen!!!

• Fosfor

Din farfar är säkert lika ledsen som du över din farmor så jag förstår inte vad det skulle vara för fel om du åkte dit och ni var ledsna ihop. Jag tycker så synd om din farfar som uttryckligen vill att du kommer och så har han blivit sittande utan sin familj i två år.

Sorg blir inte större av att delas.

• Anonym (sorgsen)

Självklart ska du åka till farfar! Han längtar ju efter dig, du är hans barnbarn. Att du saknar din farmor är självklart, men det gör han också. Du ska inte straffa honom för att du är ledsen och har dåligt samvete för att du inte hälsat på. Tänk på att ett besök kan leda till att du får en ny bästis.

Han kommer att bli jätteglad att du kommer. Och förresten, vad är det värsta som kan hända vid ditt besök?

• Anonym (Förvirrad)

Självklart har jag träffat Farfar många gånger efter farmors död. Jag har lagat en del mat åt honom och vi har setts relativt ofta.
    Det är bara steget att åka hem till honom som är kämpigt inte att träffa eller umgås med honom :)

Det jag är rädd för är att jag ska få panik och börja gråta. Men jag har bestämt mig för att åka ditt ändå.

• Marionettdocka
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2014-02-15 18:42:15 följande:
    Självklart har jag träffat Farfar många gånger efter farmors död. Jag har lagat en del mat åt honom och vi har setts relativt ofta.
    Det är bara steget att åka hem till honom som är kämpigt inte att träffa eller umgås med honom :)

Det jag är rädd för är att jag ska få panik och börja gråta. Men jag har bestämt mig för att åka ditt ändå.
    Skulle kanske lagt till detta i mitt grundinlägg verkar det som.
  • Anonym (åkdit)

Man ångrar alltid det man inte gör men aldrig det man faktiskt gör, så åk....
    Är det så farligt om du nu skulle få panik och börja gråta, jag tror han är gammal nog att förstå.

• Anonym (gråt)

Men det kanske är precis det du behöver! Gråta! Hälsa på din farfar, gå igenom gamla minnen tillsammans, prata om din farmor, omhur fin hon var och om hur mycket ni båda saknar henne, gråt och skratta tillsammans! Kanske du kan få något som minne från lägenheten? Va inte så rädd för å visa känslor!

• Anonym (bea)

Åk dit och gör något snällt mot farfar, kolla på gamla kort och skratta och gråt tillsammans. Det är skitjobbigt och jättesorgligt men en del av livet. Han kommer nog att bli jätteglad över att få besök. ♥

Svar på tråden Besöka Farfar efter Farmors död? Hur?