• Atwhy

Slut med samlivet?

Hjälp mig nu!
    Min fru och jag har problem med vårt samliv. Eller jag tycker iaf det. Vi har nästan aldrig sex nu för tiden eller har det mysigt tillsammans, facebook är viktigare eller så är det familjeliv eller något annat framför telefonen eller datorn. Så fort barnen somnat skall facebook eller något liknande fram. Och efter facebook, familjeliv, nyheter och allt annat är det dags att sova, jag kommer i sista hand.Och nej, det handlar inte om städningeller hålla hemmet i ordning, för det delar vi ganska lika på! Är jag dissad och skall glömma förhållandet, eller? Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Slut med samlivet?
  • mammalovis

Frågan är väl lite hur gamla barnen är också? Är dagen väldigt hektisk är det ganska skönt att göra något slött och kravlöst, då är det kanske lättast för henne att surfa. Sedan har det väl lite gått inflation i att man måste vara så tillgänglig och uppdaterad.

Nu när lillasyster på 8 månader och äntligen är i säng hamnar jag ju lättare vid datorn då sex kräver mer engagemang. Dessutom är det skönt att få lite inblick i andras liv med liknande problem och ibland läsa helt sjuka trådar här. Vissa gånger ställs man inför helt nya frågeställningar också. Bristen på socialt liv med vänner är ju oftast som störst under småbarnsåren.

Lättast är väl att kommunicera om ert samliv och vilka önskningar din fru har och vad du saknar så kanske ni kan komma fram till att jobba på det tillsammans. Vad gör du själv direkt efter barnen är i säng? Visar du dig tillgänglig och inbjuder med en kopp te eller liknande?
     Ammar hon så går ju sexlusten ofta ner, då man mest känner sig som en sunkig mjölkkossa. Under småbarnsåren får man nog påminna varandra om att ge relationen tid. Som mamma kan man ju få mycket närhet från barnen att det inte behövs närhet/krav från en till.

• Atwhy

Nja, det är väl lite senare i livet när yngsta barenet är 7 år. Jag finns tillgänglig. I massor, men gensvaret är litet. Jag har givetvis försökt prata om det, men hon visar inte mycket intresse då heller.
    Men visst är det skönt med kravlösa stunder, vilket jag uppmuntrar, men samliv eller en en stund tillsammans varannan månad är väl inte för mycket begärt...

• mammalovis

Bra att ni delar på hemsysslorna, men jag förutsätter att ni också delar på allt ansvar med barnens läxor, vad de ska ha med sig på kalas, skolidrotten, på fritidsaktiviteter också för det låter som en hel cirkus med skjutsande i många barnfamiljer. Dessa uppgifter liksom att alltid ha koll på matsedeln och vad som finns hemma eller inte och planera vad som ska handlas kan bli ganska många bollar att ha i huvudet. Likadant vem som håller koll på när barnen behöver nya kläder. Allt detta kan skapa en stress i huvudet som motar bort längtan efter ett samliv.

Kanske behöver du överraska din fru genom att boka barnvakt och röva bort henne en kväll med t ex mat, bio, spa eller vad ni nu kan uppskatta tillsammans.

• AnnelieK

Tyvärr så folk idag helt besatta av sina iphones och datorer. Jag tycker det är konstigt att använda det så mycket så att eran tid går bort. När ens sambo sitter överdrivet framför dator och chattar när sambon är hemma plus att sexlivet försvinner ser jag som ett dåligt tecken. Vad gör du medans hon sitter framför datan? Skulle jag va du skulle jag hålla ett öga på vad som är intressantare än att vara med dig. Eller att du styr upp att ikväll ska vi kolla film eller ha ost och kex kväll eller liknande och se hur hon håller sig från datan. Gör hon inte det då är något väldigt fel.

• PCH

Hade tyvärr samma problem själv och det slutade med skilsmässa. Du måste ta upp problemet på allvar om det ska hända något. Vi hade sex 3-5 gånger i veckan innan sonen kom och efter det blev det väldigt sporadiskt. Det verkar vara ett vanligt problem och är väldigt jobbigt. När jag frågade min fru om vi skulle ha sex så satt hon i fåtöljen med datorn i knät och sa nej utan och titta upp på mig och ibland för att göra det ännu värre så sa hon är det synd om dig nu. Då sa jag att jag svarar inte på en sådan skitkommentar och gick upp och lade mig i gästrummet. Jag tror att man behöver ta tag i sexlivet i ett tidigt skedde annars gör man bara pinnan längre och ändå hamnar i separationen senare. Bor nu i USA och är ihop med en tjej här och allting funkar bra men bestämde mig innan att om det blir upphåll i sexlivet mer än två veckor så är det stormöte direkt. Jag förstår att man har svackor ibland men ofta så tenderar de att bli permanenta. Det kanske låter hårt men när sexlivet dör/försvinner så dör förhållandet också. Slösa inte bort din tid med att vänta, ta tag i problemet direkt och ställ krav annars kommer du bara att ångra dig och kasta bort värdefull tid i ditt liv, tro mig jag har gjort det. Man tänker alltid på barnen men man måste också tänka på sig själv mår inte du bra så mår inte barnen bra heller. Live now not later! Glad

Svar på tråden Slut med samlivet?