• uttermamman

Vad tycker ni om namnet ...?

Truls?

Vi väntar en pojke och har funderat på namnet Truls. Behöver input!

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet ...?
  • Natulcien

Inget som faller mig i smaken. Jag kan tänka mig det på en ponny, en hund eller möjligen en sagofigur. Men inte på en människa.

• Flickan och kråkan

Roligt att många upplever det som ett djurnamn. Har aldrig stöt på något annat än en människa med namnet Truls och just djurassociationer får inte jag. Det känns för mig ungefär som att döpa en hund till Bengt

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-15 13:59:44 följande:
    Har inget emot Truls, men känns väldigt norskt.
    ....eller kanske snarare danskt.
  • barnluktarbajs
    Erizajo skrev 2014-02-15 15:15:47 följande:
    Hemskt! Trollet truls låter som en saga.
    Håller med, låter som ett hittepå-namn på en sagofigur. Och vi är visst inte ensamma om att tycka det... Tungan ute

• Flickan och kråkan
    barnluktarbajs skrev 2014-02-15 15:32:24 följande:
    Håller med, låter som ett hittepå-namn på en sagofigur. Och vi är visst inte ensamma om att tycka det... Tungan ute

barnluktarbajs skrev 2014-02-15 15:32:24 följande:

I barnböcker så är lek med språket viktigt och det är ju därför trollet heter Truls . Allitteration du vet.

• fluu

Hos mig hamnar det nog under "fulfint". Första gångerna jag hörde det tyckte jag att det var hemskt, lät som en häst eller en skånsk adelsman och lät för barnsligt. Men ju fler gånger jag hör det desto mer charmigt har det blivit. Jag tycker inte att det är allt för barnsligt, mer lite sådär excentriskt speciellt och stiligt. Så ja, det är ganska bra hos mig.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet ...?