• Anonym (....)

Vad ska jag stå för?

Är stödfamilj varannan helg åt ett barn på 8 år. Har inte fått några papper från soc men föräldrarna har det. Vill minnas att när vi tittade tillsammans på deras papper de fått stod det bl.a att de skulle ha fickpengar med sig till de aktiviteter vi ska göra tillsammans eller vid t.ex mc Donalds besök. Men föräldrarna har inte skickat med pengar trots att vi talat om att vi ska göra vissa aktiviteter som ändå kostar en del pengar.

Ska jag betala för de aktiviteter vi gör tillsammans eller ska föräldrarna skicka med pengar?

Är absolut inte stödfamilj för att tjäna pengar på det men eftersom jag är ensam förälder så har jag inte fett med pengar och det krävs en hel del anpassningar för mina barn med så den summan jag får vill jag inte enbart ska gå till barnet vi har. Sen inte sagt att jag inte kan betala ur egen ficka för vårt extrabarn. Gillar verkligen detta barn och hen har blivit en del i familjen.

• Svar på tråden Vad ska jag stå för?
  • pigglet

Här (Skellefteå) sparar man kvitton om man gjort något extra, så får man pengar från soc i efterskott. Men det kanske är olika i olika kommuner då?

• Anonym
    nymedlem skrev 2014-02-16 20:45:49 följande:
    Exakt! Du har förstått vad det handlar om!
    Jag tycker att du verkar tycka att jag skulle betala allt ur egen ficka utan ersättning. Vad vet du om hur min ekonomi ser ut i vanliga fall?!

Jag har fortfarande ett barn med SÄRSKILDA BEHOV! Detta barnet har en LSS-insats och har vissa särskilda behov som jag gissar ditt barn inte har. Du var också nöjd och hade en önskan om att kontaktfamiljen du hade till ditt barn skulle göra gratisaktiviteter. "Mitt barns" familj har inte de önskemålen. De tycker och planerar dyrare aktiviteter för sitt barn ihop med mig och mina barn. Alla är vi olika. "Mitt barn" kan inte hjälpa till att städa, spela brädspel osv.. Det finns en anledning till varför det är en LSS-insats.

Jag har aldrig sagt att jag INTE kan betala ur egen ficka. Det har jag ju gjort nu vid några tillfällen. Jag undrade bara VAD ska jag stå för? Förslag på aktiviteter behövde jag inte. Tack ändå.
  • Anonym
    Aricept skrev 2014-02-16 21:00:37 följande:

Fyra stycken trådstartare i tråden... Lite svårt att veta vilken som är den riktigt TS.

Jag började med detta nick :Anonym (....) men krånglade till det med TS och sedan till nuvarande för att folk skulle förstå vem jag var. Blev lite fel.
  • Aricept
    Anonym skrev 2014-02-16 21:17:11 följande:
    Jag började med detta nick :Anonym (....) men krånglade till det med TS och sedan till nuvarande för att folk skulle förstå vem jag var. Blev lite fel.

En femte som påstår sig væra ts...
  • nymedlem
    Aricept skrev 2014-02-16 21:00:37 följande:
    Fyra stycken trådstartare i tråden... Lite svårt att veta vilken som är den riktigt TS.
    Ja, detta är en mycket märklig tråd! Obestämd
  • nymedlem

Idag är det måndag! Ring soc och fråga vad som gäller.

Ring sedan föräldrarna och diskutera saken med dom så att dom förstår att det kommer bli dyrt för dom att ha den här insatsen, dom kanske inte riktigt har förstått det?!

• Anonym
    nymedlem skrev 2014-02-17 09:03:58 följande:

Idag är det måndag! Ring soc och fråga vad som gäller.

Ring sedan föräldrarna och diskutera saken med dom så att dom förstår att det kommer bli dyrt för dom att ha den här insatsen, dom kanske inte riktigt har förstått det?!

Om du hade läst allt som stod så har jag berättat att soc får jag inte kontakt med.

Familjen hade fått ett papper om vad som gällde. I det pappret vill jag minnas att föräldrarna skulle skicka med fickpengar och jag skulle bekosta mat och exempelvis leksaker till barnet.

Har heller aldrig någonsin sagt att jag INTE kan eller vill betala. Jag har bara berättat vad jag står för och jag frågade vad jag skulle stå för. Var har jag skrivit att jag inte är villig att ta från mitt arvode? Har ju berättat att jag gjort det.

Hade pengarna hägrat hade jag inte blivit stödfamilj. Hade tjänat mer på att vara anlitad barnvakt. Och är det stora summor jag varit ute efter så hade jag kunnat jobba extra en helg och tjänat mer på det än att ha ett barn med dygnet-runt-passning i mitt hem. Men, nu är det så att jag tycker om barn och jag tycker extra mycket om detta barn. Men det är heller inte välgörenhet jag utövar.

Sedan är det heller inte jag som önskar att vi ska göra dyra saker, det är föräldrarna.

Jag anser att vi gör allt för att barnet ska trivas så bra som möjligt hos oss och vi vill att hen ska ha en trevlig vistelse ihop med mig och mina barn. Men pga barnets funktionsnedsättning så funkar inte allt som det gör med barn utan.
  • Anonym

Anledningen till att det blir "märkligt" är att när jag bytte till TS och sedan skulle underlätta kommer bara Anonym upp. Skriver från mobilen.

• nymedlem

Ring till själva soc kontoret och prata med någon annan handläggare. Ens handläggare brukar vara omöjliga att få tag på, så när jag har någon fråga brukar jag ringa dit och prata med "vem som helst" som kan reglerna.

Hur länge har du varit och kommer du vara kontaktfamilj?

Kul att ni trivs med barnet, det är det viktigaste. Mitt barn såg låtsas syskonen som de kusiner barnet inte har. (nu har barnet "riktiga" kusiner dock   )

• nymedlem
    Anonym skrev 2014-02-17 10:43:11 följande:
    Anledningen till att det blir "märkligt" är att när jag bytte till TS och sedan skulle underlätta kommer bara Anonym upp. Skriver från mobilen.
    Nej, anledningen till att det blev konstigt var när du skrev från "trådstartaren" OM dig själv i 3:e person! Som att du måste ha någon som håller med dig, då blir det lite märkligt kan jag tycka.
  • Anonym
    nymedlem skrev 2014-02-17 10:51:41 följande:
    Nej, anledningen till att det blev konstigt var när du skrev från "trådstartaren" OM dig själv i 3:e person! Som att du måste ha någon som håller med dig, då blir det lite märkligt kan jag tycka.
    Jag har inte skrivit om mig själv i tredje person för att få någon som håller med mig. Har hela tiden enbart frågat om vilka kostnader jag ska stå för. Det är inget man håller med om.

I övrigt, ja det är jättekul att allt funkar och att både barnet och vi i min familj trivs ihop.
  • nymedlem
    Anonym skrev 2014-02-17 17:24:22 följande:
    Jag har inte skrivit om mig själv i tredje person för att få någon som håller med mig. Har hela tiden enbart frågat om vilka kostnader jag ska stå för. Det är inget man håller med om.

I övrigt, ja det är jättekul att allt funkar och att både barnet och vi i min familj trivs ihop.
    I inlägg 18;

Men nu var ju ts ensamstående med sina barn och har det extra barnet hos sig varannan helg! Hon kanske inte har möjlighet att göra saker med sina barn på egen hand. Barnen kan ju ha en pappa de är hos. Vanligt är ju att barn har växelvis boende eller varannan helg.
    Sen står det ju att föräldrarna vill att hon ska göra andra saker än lekplatser.
    Och barnet hade ett funktionshinder med. Har ditt det? Tycker inte det alls vore fel om hon tjänade lite på att ha ett till barn som dessutom har särskilda behov. Hon blir ju inte rik på det i vilket fall som helst.

• Anonym
    nymedlem skrev 2014-02-17 19:53:24 följande:
    I inlägg 18;

Men nu var ju ts ensamstående med sina barn och har det extra barnet hos sig varannan helg! Hon kanske inte har möjlighet att göra saker med sina barn på egen hand. Barnen kan ju ha en pappa de är hos. Vanligt är ju att barn har växelvis boende eller varannan helg.
    Sen står det ju att föräldrarna vill att hon ska göra andra saker än lekplatser.
    Och barnet hade ett funktionshinder med. Har ditt det? Tycker inte det alls vore fel om hon tjänade lite på att ha ett till barn som dessutom har särskilda behov. Hon blir ju inte rik på det i vilket fall som helst.

Att du orkar!
  • nymedlem
    Anonym skrev 2014-02-18 22:18:13 följande:
    Att du orkar!
    Jag har ju rätt!  Drömmer
Svar på tråden Vad ska jag stå för?