• Anonym (Velig)

Velar abort eller ej, tredje barnet

Vet inte vad jag ska göra. Har blivit oplanerat gravid. Tror jag är i v 11. Ena stunden e jag lycklig och vill behålla. Jag tänker på hur mysigt det är med en bebis och att mina barn får ett syskon till men andra stunden blir jag deprimerad och rädd. Hur ska jag hinna med mina andra barn som är 10 och 5 ? Jag får dåligt samvete mot dem, det är så lätt nu att ta med dem överallt och vi kan göra aktiviteter, gå på bio och resa. Men med en liten blir ju allt annolunda och så oroar jag mig för att vi måste skaffa större boende och hur vi ska klara oss ekonomiskt. Samtidigt har jag svårt att göra en abort, tänk om jag ångrar mig. För några månader sen önskade jag mig en trea men nu är jag inte lika säker. Mest oroar jag mig för mina äldre barn att de inte kommer få lika mycket tid av mig men å andra Sidan så får de ett litet syskon. Det är oxå skönt att barnen är självständiga nu och jag börjar tänka på mig själv mer men å andra sidan så kan de ju oxå hjälpa till med bebisen. Jag är rädd att jag än väljer så blir det fel. Hur ska jag tänka, behöver råd. Kan tillägga att jag är 32 år och min sambo stödjer mig i vilket beslut jag än väljer.

• Svar på tråden Velar abort eller ej, tredje barnet
  • Habbi

Jag tror att du inte kommer ångra dig om du behåller barnet... inte ofta en människa ångrar sitt födda barn. en abort däremot kan man ångra hela livet. Men jag förstår hur du tänker. Kanske kan du prata med någon utomstående eller kanske en kurator om beslutet? Vad vill sambon hellst att du gör?

När jag har svårt att bestämma något brukar jag tänka att jag slingar slant om det, ex krona - jag behåller barnet eller klave - jag gör abort. Precis när jag slingat slanten och ska kika vilken sida som är uppåt brukar man kunna känna att man hoppas på att en viss sida ska vara uppåt. Då är ju valet självklart. Om jag exempelvis hoppas att krona är uppåt betyder det ju att den största delen av mig vill behålla barnet. Om du förstår hur jag menar? 

• Anonym (kurator)

Ta och tala med en kurator eller psykolog som kan hjälpa dig att bena ut dina frågor. Men naturligtvis väg in de ekonomiska förutsättningar ni har. Svårt att råda dig här men låter kanske som om detta kom upp lite olägligt..

• Anonym (Morsa)
    Habbi skrev 2014-02-15 22:29:45 följande:
    När jag har svårt att bestämma något brukar jag tänka att jag slingar slant om det, ex krona - jag behåller barnet eller klave - jag gör abort. Precis när jag slingat slanten och ska kika vilken sida som är uppåt brukar man kunna känna att man hoppas på att en viss sida ska vara uppåt. Då är ju valet självklart. Om jag exempelvis hoppas att krona är uppåt betyder det ju att den största delen av mig vill behålla barnet. Om du förstår hur jag menar? 

Smart!
  • hysteria

Jag fick panik när jag blev (oplanerat) gravid med trean. Mina barn var då 2 och 4 men jag valde att behålla, och nu får jag rysningar i hela kroppen när jag tänker på att jag ens övervägde abort. 3 barn ÄR ganska mycket mer jobb( men dina barn är ju äldre och mer självgående ) men väldigt, väldigt roligt :)

Svar på tråden Velar abort eller ej, tredje barnet