• lovely89

Fodrat regnställ som är HELT vattentät vart ?? Onlineshop

Håller på att leta efter vatten täta regnställ men de är ju max vattenpelare på 5000 mm.. Det är ju ingenting.. 

Mina barn älskar att leka i vattenpölar nästan bada i dom och då räcker det inte.. 
    Har tidigare kört på endast galonkläder men de andas ju inte  plus att det känns träligt att klä på lager under dom så de svettas massor med. 

Och det här med skalkläder är ju bara att glömma, de blir ju blöta direkt i det.. :( 

Tips ? 

• Svar på tråden Fodrat regnställ som är HELT vattentät vart ?? Onlineshop
  • lovely89
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-16 19:36:36 följande:
    Det finns fortfarande kvar en del fjolårsmodeller av kax (kappahl) i butikerna som har 10000. Jag har köpt både byxor och jacka nyligen, men man får jaga de gamla. Ett helt annat pris än ovan nämnda.
    Har kollat kappahl men finns inte alls här i butiken.. 
  • Flickan och kråkan
    lovely89 skrev 2014-02-17 10:26:49 följande:
    men fanns inte kvar i stl :/ 
    Samma byxa reas ut på flera nätbutiker så googla, men på en del sidor så säger de 5000 i vattenpelare så jag är inte hundra på hur hög vattenpelare de egentligen har.
  • Gurkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-02-17 10:29:11 följande:
    Samma byxa reas ut på flera nätbutiker så googla, men på en del sidor så säger de 5000 i vattenpelare så jag är inte hundra på hur hög vattenpelare de egentligen har.

Det verkar som det finns två olika sorters hh byxor. Tydligen kom det en ny version 2011 med 15000 mm vattenpelare, innan dess hade byxan 5000 mm.
  • pluvdo

Kolla inte bara på vattenpelare utan även på hur de är sydda. Ifall de är för sladdriga nere vid fötterna så blir ju ben och fötter dyngsura även om regnstället har 10 000 mm vattenpelare eftersom det läcker in nerifrån. Min son har ett fodrat Didrikson-regnställ (boardman, från den säsong då det blev bäst i test) och han brukar bli blöt om benen när han har dem på sig. Så har han ett par överdragsbyxor från Ellos, ingen aning om vattenpelare på dem, men när han har dem på sig så läcker det typ aldrig in. De har såna där dubbla benslut eller vad man skall kalla det. Ett lager man drar ner över kängan/stöveln (är det det som kallas snölås?) och så ett lager till utanpå. Så skyddar det inre lagret från vatten som kommer nerifrån (om man hoppar i vattenpölar) och det yttre från vatten som kommer utifrån. Typ.

Sedan är det förstås viktigt att tyget är vattentätt också. Men jag har främst haft problem med att hitta kläder som håller tätt just nere vid fötterna.

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • Flickan och kråkan
    pluvdo skrev 2014-02-17 10:39:35 följande:
    Kolla inte bara på vattenpelare utan även på hur de är sydda. Ifall de är för sladdriga nere vid fötterna så blir ju ben och fötter dyngsura även om regnstället har 10 000 mm vattenpelare eftersom det läcker in nerifrån. Min son har ett fodrat Didrikson-regnställ (boardman, från den säsong då det blev bäst i test) och han brukar bli blöt om benen när han har dem på sig. Så har han ett par överdragsbyxor från Ellos, ingen aning om vattenpelare på dem, men när han har dem på sig så läcker det typ aldrig in. De har såna där dubbla benslut eller vad man skall kalla det. Ett lager man drar ner över kängan/stöveln (är det det som kallas snölås?) och så ett lager till utanpå. Så skyddar det inre lagret från vatten som kommer nerifrån (om man hoppar i vattenpölar) och det yttre från vatten som kommer utifrån. Typ.

Sedan är det förstås viktigt att tyget är vattentätt också. Men jag har främst haft problem med att hitta kläder som håller tätt just nere vid fötterna.
    Håller med. De bästa vi har haft var fix (lindex) gamla modell. Köptes för tre år sedan (tror jag) och då hade de 10000 i vattenpelare och tajt resår i bensluten. Efter det har de väl bara haft 2000 tror jag och har hört att de läcker som såll.

TS, gneis har skalkläder också. Vet dock inte vad de har för vattenpelare. Vi har varit jättenöjda med deras vinterkläder (10000 vattenpelare och täckbyxorna har tajta resår i bensluten).
  • lovely89

Tittade nu på polarn och pyrets skaljacka+byxa men där står endast vind och vattentät..

Kan man räkna då med att de verkligen kan sitta i en vattenpöl utan att bli blöda eller vad ? 

• Flickan och kråkan
    lovely89 skrev 2014-02-17 12:27:15 följande:
    Tittade nu på polarn och pyrets skaljacka+byxa men där står endast vind och vattentät..

Kan man räkna då med att de verkligen kan sitta i en vattenpöl utan att bli blöda eller vad ? 
    Jag vet inte vad pop har för vattenpelare på senaste modellerna men de har haft 10000 tidigare. Skulle kolla det först om jag vore du. Man räknar vattentätt/får kalla något vattentätt som har 2000 vattenpelare så att bara går efter "vattentätt" är lite lurigt.
  • Gurkan
    lovely89 skrev 2014-02-17 12:27:15 följande:

www.polarnopyret.se/nar-himlen-oppnar-sig

Polarn har 10000 mm. Sonens byxor höll i över ett år flitigt använda då hans förskola har uteprofil. Tyget och sömmarna håller fortfarande men dragkedjan har gett upp och läcker som ett såll. Men jag tycker de var värda pengarna. Och dragkedjan täcks av jackan så de håller fortfarandeen vi har valt att ha dem som reserv då de börjar bli lite korta. Men tyget är knappt slitet trots att han kryper på knä och åker rumpa på stora stenar.
  • lovely89
    Gurkan skrev 2014-02-17 12:41:35 följande:

www.polarnopyret.se/nar-himlen-oppnar-sig
    Polarn har 10000 mm. Sonens byxor höll i över ett år flitigt använda då hans förskola har uteprofil. Tyget och sömmarna håller fortfarande men dragkedjan har gett upp och läcker som ett såll. Men jag tycker de var värda pengarna. Och dragkedjan täcks av jackan så de håller fortfarandeen vi har valt att ha dem som reserv då de börjar bli lite korta. Men tyget är knappt slitet trots att han kryper på knä och åker rumpa på stora stenar.
    tack :) 
  • Loppsan

Ellos har en vattentät fodrad regnoverall för under femhundringen som kommer in varje säsong i nya färger. Har haft en sådan till vårt barn, hon har haft den en förra våren, hösten och nu slaskig vinter, kommer funka ända in i mars/april om det behövs. Kolla om Ellos har den inne nu! BÄSTA plagget jag någonsin köpt åt mitt barn!

• lovely89
    Loppsan skrev 2014-02-17 13:22:41 följande:
    Ellos har en vattentät fodrad regnoverall för under femhundringen som kommer in varje säsong i nya färger. Har haft en sådan till vårt barn, hon har haft den en förra våren, hösten och nu slaskig vinter, kommer funka ända in i mars/april om det behövs. Kolla om Ellos har den inne nu! BÄSTA plagget jag någonsin köpt åt mitt barn!
    Såg de men de var fula... Vill ha enfärgat helst.. 
  • Gurkan

Idag fick kag hem donen helly Hansen byxor och nu har vi inte testat dem ute än men de var lätta, mjuka och smidiga. Pop stället kändes plötsligt klumpigt. Verkar spm jag måste köpa en jacka med ;) läste någonstans att helly Hansen numera alltid har 15 000 mm vattenpelare så om annat ges är det nog kläder som är lite äldre.

• lovely89

Lindex fix skalkläder någon som har koll ?? Är det 10000 mm vattenpelare på dom ? 

Funderar på de och så kan man ha fleece i under ?? 

Eller didriksson fodrat regnset boardman någon som har erfarenhet ?? 

Svar på tråden Fodrat regnställ som är HELT vattentät vart ?? Onlineshop