pluvdo skrev 2014-02-17 10:39:35 följande:
Kolla inte bara på vattenpelare utan även på hur de är sydda. Ifall de är för sladdriga nere vid fötterna så blir ju ben och fötter dyngsura även om regnstället har 10 000 mm vattenpelare eftersom det läcker in nerifrån. Min son har ett fodrat Didrikson-regnställ (boardman, från den säsong då det blev bäst i test) och han brukar bli blöt om benen när han har dem på sig. Så har han ett par överdragsbyxor från Ellos, ingen aning om vattenpelare på dem, men när han har dem på sig så läcker det typ aldrig in. De har såna där dubbla benslut eller vad man skall kalla det. Ett lager man drar ner över kängan/stöveln (är det det som kallas snölås?) och så ett lager till utanpå. Så skyddar det inre lagret från vatten som kommer nerifrån (om man hoppar i vattenpölar) och det yttre från vatten som kommer utifrån. Typ.
Sedan är det förstås viktigt att tyget är vattentätt också. Men jag har främst haft problem med att hitta kläder som håller tätt just nere vid fötterna.
Håller med. De bästa vi har haft var fix (lindex) gamla modell. Köptes för tre år sedan (tror jag) och då hade de 10000 i vattenpelare och tajt resår i bensluten. Efter det har de väl bara haft 2000 tror jag och har hört att de läcker som såll.
TS, gneis har skalkläder också. Vet dock inte vad de har för vattenpelare. Vi har varit jättenöjda med deras vinterkläder (10000 vattenpelare och täckbyxorna har tajta resår i bensluten).