lite funderingar..
min väns barn, som är 13mån är väldigt speciell.. hon har ALLTID haft väldigt svårt med ögonkontakt, man kan få ett leende och sen tittar hon bort lika fort som hon tittat på en! samma med hennes kontakt med hennes föräldrar.. hon vill aldrig sitta i famnen hos sina föräldrar, ytterst sällan om hon är väldigt trött så går det, men knappt då heller.
alltid varit väldigt gapig och SKRIKIG, alltså hon har jättesvårt att komma till ro och somna på andra ställen än i sin egna säng .. de har varit här många gånger så hon är ju van vid att vara här och känner igen sig, men hon kan ALDRIG somna här! senast vrålskrek hon hysteriskt i TVÅ TIMMAR och då gav de upp och gick hem.. hon somnade jättefort i sin säng sen.
hon rör sig som en robot, väldigt stela rörelser, inte särskilt smidiga.
hon går ännu inte, men det är ju normalt i denna åldern att de inte gör det..
hon vägrar äta själv, håller inte ens i nappflaskan, försöker inte hålla i bestick när hon matas, och hon äter inte ens små smörgåsbitar själv ens en gång... helt ointresserad eller vet inte hur hon ska göra?
Men det är just detta med ögonkontakten och den stela grovmotoriken som får mig att reagera..
och att hon inte alls verkar vilja ha närhet?
Normalt eller? jag har självklart inte pratat med föräldrarna ang det jag funderar och reagerar på, det är deras 1a barn ..hon säger heller varken mamma eller pappa, det enda jag har hört är "dadadadada"..
(jag har själv 3 "normala barn", varav det yngsta är lika gammalt som jag frågar om.. det är ljusårs skillnader mellan dem! min lilla har alltid älskat att drunkna i andras ögon, kramar gärna de hon känner igen, hejar och hejdåar, äter själv, går själv, är riktigt smidig i sina rörelser, osv.. )
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-16 17:23
vill också tillägga att hon inte leker med leksaker, eller gör det som är typiskt för åldern.. det enda hon gör, MED ALLA SAKER är att banka dem på underlaget - golv/bord/stol .. ja där hon befinner sig helt enkelt.