• photuria

Foglossning.. Någon mer?

Hejsan!

Jag väntar mitt första barn och är i vecka 16+2. 

Redan runt vecka 10 började jag få väldigt ont i ryggen. Pratade med barnmorskan och hon sa att det var fogarna som börjat luckras upp. 

Nu några veckor senare har jag fruktansvärt ont i ryggen. Speciellt när jag ansträngt den, suttit för länge (ca 15 min), jobbat (äldreboende) eller vart ute och gått. 

Det började i ryggen men nu känner jag även av det vid blygdbenet. Är det riktigt illa känns det som att jag blir knivskuren i fiffi.. Skrikandes

Har inte ens gått halva tiden och känner redan såhär!? Blir rädd när jag tänker på hur de resterande veckorna kan bli..

Någon mer som känner likadant?

• Svar på tråden Foglossning.. Någon mer?
  • FlitigaLis

Tens får du låna av sjukgymnast, man kan i värsta fall få kryckor, sen brukar det finns vattengympa för se de med foglossning

• tuvas mamma 1

Jag har varit heltidssjukskriven sedan v 12 bland annat pga ryggsmärta. Är nu i v33. Jag har ett stressigt jobb som ensamarbetande sjuksköterska inom kommunal hemsjukvård annars.
    Ibland gör det mest ont utåt höfterna, ibland upp i ryggen och när det är som allra värst gör det svinont nedåt symfysen o det känns, som ts sa, som jag blir knivskuren i hela härligheten.

Jag har två olika foglossningsbälten och har använt kryckor sedan före v 20. Jag har även fått låna en TENS-apparat från min sjukgymnast och har lånat en duschpall från arbetsterapeuten på mitt jobb.
    Sjukgymnasten har även rekommenderat vistelse i badhuset o bara vara i bassängen, ev simma lite om jag orkar. Skönt att det inte är så många veckor kvar Glad

• Smum10
    tuvas mamma 1 skrev 2014-02-16 21:11:32 följande:
    Jag har varit heltidssjukskriven sedan v 12 bland annat pga ryggsmärta. Är nu i v33. Jag har ett stressigt jobb som ensamarbetande sjuksköterska inom kommunal hemsjukvård annars.
    Ibland gör det mest ont utåt höfterna, ibland upp i ryggen och när det är som allra värst gör det svinont nedåt symfysen o det känns, som ts sa, som jag blir knivskuren i hela härligheten.

Jag har två olika foglossningsbälten och har använt kryckor sedan före v 20. Jag har även fått låna en TENS-apparat från min sjukgymnast och har lånat en duschpall från arbetsterapeuten på mitt jobb.
    Sjukgymnasten har även rekommenderat vistelse i badhuset o bara vara i bassängen, ev simma lite om jag orkar. Skönt att det inte är så många veckor kvar Glad
    Hur har du lyckats fördriva tiden under dagarna, några tips till oss som har en bra bit kvar?
  • älskarlivet81

Jag såg alla säsongerna av Desperate Housewifes.

Smum10 skrev 2014-02-16 21:16:56 följande:
    Hur har du lyckats fördriva tiden under dagarna, några tips till oss som har en bra bit kvar?

• Dohgon

skriver på om foglossning! är bara 14+4 nu men redan julafton så hade jag så fruktansvärt ont att jag inte visste var jag skulle ta vägen efter att jag rullat köttbullar.
    och inte blir det bättre. Nu har jag iaf bälte och lärt mig hur jag tejpar, men ont har jag lik förbaskat. Skall prata om akupunktur med sjukgymnasten, men vet inte om det funkar.
    Tens funkar inget vidare för mig.

• Anna86
    Dohgon skrev 2014-02-16 21:41:20 följande:
    Nu har jag iaf bälte och lärt mig hur jag tejpar, 
    Tejpar?
  • Smum10

Ja serier är ju bra, har gått igenom hela vänner och har sex and the city och husfruarna med så det kan jag ju göra. Satt och spelade mannens WoW en vecka men kände hur mitt IQ sjönk så orkade inte med det mer :D

Mannen håller på att fixa ett syrum till mig som förhoppningsvis är det klart snart så jag kan sy lite bebiskläder och annat skoj, det är ju något som äter tid och som man annars inte har tid till =)

• Dohgon
    Anna86 skrev 2014-02-16 21:42:13 följande:
    Tejpar?
    ja, idrottstejp nere i svanken. tar inte bort smärtan men det hjälper helt klart lite =)
    Sätter som ett X över ryggraden, sen en tepj på var sida ryggraden över X:et och sen ytterligare två tejpbitar, en längst ner på X och en högre upp.
    tydligen så signalerar detta till kroppen att det behöver jobbas där och ja verkar som det hjälper lite iaf =)

• Dohgon
    Smum10 skrev 2014-02-16 21:44:26 följande:
    Ja serier är ju bra, har gått igenom hela vänner och har sex and the city och husfruarna med så det kan jag ju göra. Satt och spelade mannens WoW en vecka men kände hur mitt IQ sjönk så orkade inte med det mer :D

Mannen håller på att fixa ett syrum till mig som förhoppningsvis är det klart snart så jag kan sy lite bebiskläder och annat skoj, det är ju något som äter tid och som man annars inte har tid till =)
    haha, ja serier, filmer, läsa, surfa runt på olika forum är bra sysselsättning.
    Men måste säga att jag skaffade mig ett eget WOW konto förra graviditeten =) IQ sjönk inte för det, men man fastnar lätt ^^

men att sy låter som en toppen idé! denna gång har jag 2x3 åringar att springa efter konstant också så antar att det där med att ta det lugnt är lite svårt att få till.
  • Smum10
    Dohgon skrev 2014-02-16 21:54:17 följande:
    haha, ja serier, filmer, läsa, surfa runt på olika forum är bra sysselsättning.
    Men måste säga att jag skaffade mig ett eget WOW konto förra graviditeten =) IQ sjönk inte för det, men man fastnar lätt ^^

men att sy låter som en toppen idé! denna gång har jag 2x3 åringar att springa efter konstant också så antar att det där med att ta det lugnt är lite svårt att få till.
    Jag menar inget illa med wow har själv spelat mycket innan jag fick min son men just nu känns det som att jag blir mindre bright av det, är nog rastlöshet blandat med för lite socialt umgäng som ger mig den känslan Drömmer

Kan förstå att det är tufft med 2x3, ag har bara 1x3 och känner mig helt matt ibland. Trotsålder!
  • Dohgon
    Smum10 skrev 2014-02-16 21:58:27 följande:
    Jag menar inget illa med wow har själv spelat mycket innan jag fick min son men just nu känns det som att jag blir mindre bright av det, är nog rastlöshet blandat med för lite socialt umgäng som ger mig den känslan Drömmer

Kan förstå att det är tufft med 2x3, ag har bara 1x3 och känner mig helt matt ibland. Trotsålder!
    haha ja jag förstår vad du menar ;)
    Ja denna trotsålder är ju bara för fantastisk, speciellt som gravid med foglossning ;)
  • tuvas mamma 1
    Smum10 skrev 2014-02-16 21:16:56 följande:
    Jaduuu.... tv:n går varm  
    Har sett en massa filmer, skaffat netflix och swefilmer, och serier. Har fått kartongvis med böcker. Men nu börjar jag bli rätt så rastlös när jag vet att det börjar närma sig Glad
  • Insanejane77

Jag kan säga att jag med har haft foglossning LÄNGE nu. I ungefär 2,5 år.

Det kom med min första graviditet som jag hade helvetiskt ont utav och inte ens kunde gå till BM mot slutet. Hemskt! Sedan har jag varit gravid ytterligare 4 ggr och det har aldrig riktigt gått över helt. Jag är nu gravid i v 23 och började känna att det blev värre runt v 10 redan som dig. Vissa dagar varit olidligt och det känns mest som du säger i "fiffi" :D

Om det är någon tröst så är det inte säkert att det bara blir värre och värre ju längre graviditeten går utan som för mig så har det nu lugnat ner sig lite. Det är värre vissa dagar och lugnare andra. Jag får t ex ont när jag rört mig mycket så jag får ta det lite extra lugnt, men du då som får ont av att sitta still kanske ska sikta in dig på att röra dig lagom mycket ist. Använd gravidtetsbälte, det kan underlätta enormt!
    Lyssna på kroppen, vila och rör på dig i takt med vad den vill helt enkelt. Kontakta en sjukgymnast så kanske du kan få några övningar eller tips eller råd?Lycka till!

• FlitigaLis

Jag tittar på serier och virkar smått och gott, just nu gör jag en babyfilt, en barnvagnsmobil och en liten leksak till babyskyddet.

• photuria
    Insanejane77 skrev 2014-02-17 01:01:47 följande:

Jag kan säga att jag med har haft foglossning LÄNGE nu. I ungefär 2,5 år.

Det kom med min första graviditet som jag hade helvetiskt ont utav och inte ens kunde gå till BM mot slutet. Hemskt! Sedan har jag varit gravid ytterligare 4 ggr och det har aldrig riktigt gått över helt. Jag är nu gravid i v 23 och började känna att det blev värre runt v 10 redan som dig. Vissa dagar varit olidligt och det känns mest som du säger i "fiffi" :D

Om det är någon tröst så är det inte säkert att det bara blir värre och värre ju längre graviditeten går utan som för mig så har det nu lugnat ner sig lite. Det är värre vissa dagar och lugnare andra. Jag får t ex ont när jag rört mig mycket så jag får ta det lite extra lugnt, men du då som får ont av att sitta still kanske ska sikta in dig på att röra dig lagom mycket ist. Använd gravidtetsbälte, det kan underlätta enormt!
    Lyssna på kroppen, vila och rör på dig i takt med vad den vill helt enkelt. Kontakta en sjukgymnast så kanske du kan få några övningar eller tips eller råd?Lycka till!

Tusen tack för all information! 

Usch!! Hoppas verkligen att det släpper för dig eller att du hittar något som gör det bättre!

Har nu bokat tid hos sjukgymnast nu och även tagit tag i allt det där roliga med försäkringskassa och jobb.. Ska även införskaffa mig ett bälte!

Tack igen!

• Inger 336

Hej!
    Jag är gravid med 3:e barnet. Jag är sjukskriven pågrund av fogarna, jag är beräknad till 16/7

Svar på tråden Foglossning.. Någon mer?