• Anonym (utbränd)

Har jag rätt till ersättning från FK?

Egentligen är min historia ganska lång, men jag ska försöka fatta mig kort. 

Under en längre tid har jag varit utsatt för stress av olika slag. Då menar jag många år, jag är 25 + och kan nog aldrig minnas någon gång då jag har haft en lugn och fridfull period i mitt liv. Det har varit mycket problem i familjen då jag varit den som tagit mycket ansvar och den som försökt lösa alla problem. Jag har även varit den alla i familjen och alla nära och kära har vänt sig till för att jag ska hjälpa de med det ena och det andra. Vid flera tillfällen har jag brutit ihop men tagit mig upp själv, och det har fungerat för att jag har varit student en större del av mitt liv.

Nu har jag kommit till en punkt då jag känner att det är ohållbart! Jag vet inte om det har förstärkts av hormoner(är gravid) och faktumet att jag inte kan sova på nätterna. Jag har varit hemma ca 4 ggr på två månader, när jag väl har varit på jobbet har jag inte varit effektiv alls, har hamnat efter med allting, jag kan inte koncentrera mig, jag orkar inte ha kontakt med klienter. Detta får mig i sin tur att må ännu sämre för det går ut över mina klienter att jag inte kan vara så effektiv som jag skulle behöva, jag har trots allt över 80 klienter (jobbar som socialsekreterare) som alla har ärenden som är livsviktiga för de. 

Ímorgon ska jag tillbaka till jobbet, men jag bara gråter när jag tänker på det. Jag är rädd för att jag ska till jobbet imorgon och bryta ihop, det vill jag inte. Jag har de senaste dagarna även börjat få hjärtklappningar och jag känner att jag inte kan andas, en känsla jag även har varje gång jag är på väg till jobbet. Jag vet att jag kan sjukskriva mig, men då blir jag istället orolig över att jag inte ska få ersättning från FK (vilket jag är i behov av) och att det ska påverka min föräldrapenning när jag väl blir föräldraledig. 

Hur gör nu era bedömningar i sådana fall? Har jag rätt till ersättning och påverkar det i sådana fall min SGI?

• Svar på tråden Har jag rätt till ersättning från FK?
  • Försäkringskassan

Hej! 

Här på familjeliv.se kan vi svara på generella frågor som gäller sjukförsäkringen. Har man frågor som gäller ett enskilt ärende är man välkommen att ta kontakt med Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524. Vi har öppet måndag-fredag 8-21, lördag 8-15 och söndag 15-21. 

Eftersom du även har en fråga som gäller föräldrapenning hänvisar jag dig till ”fråga om föräldraförsäkringen” här på www.familjeliv.se
    Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder 

Hälsningar
    Dora, handläggare

Svar på tråden Har jag rätt till ersättning från FK?