• Pipal

Klamydia som ställer till det?

Jag hade klamydia för ett antal år sedan, och nu undrar jag om det kan påverka mig och min sambos fertilitet? Jag gick med det i ett halvår helt utan symptom innan jag fick veta det. Under den tiden hade jag sex med en kille ett antal gånger som inte blev smittad. Kan jag ha fått äggledarinflammation utan att jag märkt av det? Syns det på VUL? Eller kan det ha blivit blockeringar som kräver en spolning? Min sambo har även han haft klamydia. Är det någon som haft problem pga klamydia? Eller kanske tvärtom :)

• Svar på tråden Klamydia som ställer till det?
  • Philippa

Hade du en obehandlad klamydia så länge så kan det vara det som ställer till problem för dig. Ring kvinnokliniken.

• Pipal
    Philippa skrev 2014-02-17 13:47:12 följande:
    Hade du en obehandlad klamydia så länge så kan det vara det som ställer till problem för dig. Ring kvinnokliniken.

Var där och frågade lite när vi hade försökt i 6 månader, gjorde även vaginalt ultraljud. Allt såg bra ut och jag skulle återkomma när vi försökt i ett år. Vi har nu försökt i 11 månader.
  • Zinfandel

Det finns även något som heter Hidden Chlamydia som är väldigt viktigt att behandla er båda.

• Pipal
    Zinfandel skrev 2014-02-17 14:06:46 följande:
    Det finns även något som heter Hidden Chlamydia som är väldigt viktigt att behandla er båda.

Vi är båda behandlade. Men det kanske var det jag hade då :/
  • Zinfandel

Har ni testats igen? Det kan nämligen behövas med än en kur och ofta en hästkur.

• Pipal
    Zinfandel skrev 2014-02-18 16:59:33 följande:
    Har ni testats igen? Det kan nämligen behövas med än en kur och ofta en hästkur.

Ja jag testade för det senast i höstas, så jag har det inte längre.
  • lilsis

Jag blev gravid som artonåring (gjorde abort).

Sedan gick jag minst ett år med obehandlad klamydia, det kan ha varit längre. Jag känner mig lite tveksam till om man verkligen inte märker av en äggledarinflammation med tanke på hur satans ont det gör med utomkveds.

Började försöka bli gravid förra året och efter ett par månader så blev jag det men det var tyvärr ett utomkveds. Bevisligen hade jag passage på höger äggledare som nu är bortopererad.

Efter det så har det inte tagit sig igen, vi gör ett försök till den här veckan och sen ska vi på utredning om en månad. Om de inte hittar något på proverna (varför de nu skulle göra det när vi uppenbarligen kan bli gravida...) så ska den kvarvarande äggedaren spolas. Man kan inte se något fel på det vid operation men det är ju bara "utsidan".

Har googlat massor men det finns ju ingenting vettigt att läsa... :(

• Pipal
    lilsis skrev 2014-02-26 17:53:14 följande:
    Jag blev gravid som artonåring (gjorde abort). Sedan gick jag minst ett år med obehandlad klamydia, det kan ha varit längre. Jag känner mig lite tveksam till om man verkligen inte märker av en äggledarinflammation med tanke på hur satans ont det gör med utomkveds. Började försöka bli gravid förra året och efter ett par månader så blev jag det men det var tyvärr ett utomkveds. Bevisligen hade jag passage på höger äggledare som nu är bortopererad. Efter det så har det inte tagit sig igen, vi gör ett försök till den här veckan och sen ska vi på utredning om en månad. Om de inte hittar något på proverna (varför de nu skulle göra det när vi uppenbarligen kan bli gravida...) så ska den kvarvarande äggedaren spolas. Man kan inte se något fel på det vid operation men det är ju bara "utsidan". Har googlat massor men det finns ju ingenting vettigt att läsa... :(

Vi ska också på utredning om en månad! Vi får följas åt och hoppas det blir bra. Du kanske bara måste spola din äggledare?
  • lilsis
    Pipal skrev 2014-02-26 17:59:43 följande:
    Vi ska också på utredning om en månad! Vi får följas åt och hoppas det blir bra. Du kanske bara måste spola din äggledare?

Man kan ju hoppas iaf!
Svar på tråden Klamydia som ställer till det?