Gravid trots lågt AMH- värde
Hej alla,
Jag skriver nu men både jag och min fru har vid flera och många lite tyngre tillfällen både hittat tröst och "förståelse" här.
Till alla ni som sitter med lågt AMH-värde vill jag säga GE INTE UPP! Vår läkare skrämde upp mig och min fru med orden att det skulle bli svårt att bli gravida på "naturligt sätt" Nu är ju vi två kvinnor och det naturliga sättet fungerar ju inte men han menade såklart med insemination... Vi hade då testat både Danmark och hemma utan att lycka. Vår läkare pratade nästan enbart om IVF och det är fantastiskt att det finns men jag ville vid första försöket mest kolla att det såg bra ut. Nästa steg blev blodprov och det var då domen kom , lite så kändes det. man söker efter information på nätet och det finns massor.. Ditt AMH-värde är för lågt och det finns inget du kan göra för att höja det.
När det blir lite ens vardag att räkna och hoppas för att sen bli besviken men försöka att inte bli nedslagen , nya tag och upprepa denna cirkel och så slutar det med tanken och känslan att all planering var lönlös..
Jag måste ändå säga att vi inte försökt så länge , det finns dom och ni som sitter där ute som arbetat hårade och fått konton ansträngda genom olika försök.
Hur som helst så har vi nu efter 9 månader äntligen fått ett stort plus på stickan och glädjen är total.
Jag lovade mig själv att om det fungerade för oss så skulle jag skriva till er som kämpar på där ute.
Ge inte upp även om det är tungt. Mitt värde låg på 0,07 vilket inte är det lägsta jag läst men som novis inom området så blev jag ju självklart rädd när det "normala" värdet var betydligt högre.
Vår läkare som så många andra kunde med andra ord inte behövt att skrämma upp oss och i mitt fall inte fått mig att känna mig misslyckad som kvinna, jag är ju ändå "bara" 36 år. Ska man tro på mycket som skrivs så ska man ju helst ta det stora beslutet att skaffa barn i väldigt tidig ålder...
Så till dig som väntat och fått minus på minus på minus, SNÄLLA GE INTE UPP!!! Det finns ett ägg i dig som väntar på en frisk spermie och jag hoppas att dagen snart kommer då dom möts.
Hälsningar mamma i October