• cintalove

Långflyg i v.25-v.27, erfarenheter, tips mottages

Hej,

jag skulle vilja få lite tips inför kommande långflygning på tio timmar.
    Jag kommer vara i v25 när vi åker ut och v.27 på resan hem.
    Nått speciellt att tänka på förutom att dricka mycket vatten och stödstrumpor?

• Svar på tråden Långflyg i v.25-v.27, erfarenheter, tips mottages
  • RosaGrisen

Jag skulle säga drick inte mer vatten än du behöver. Dricker du mycket bara för att dricka mycket och inte för att di behöver så finns det risk för att du svullnar i benen iaf. Jag flög bara en kort tur förra graviditeten men jag försökte vara uppe och gå lite med jämna mellanrum.

• Tonka

Stödstrumpor och ta små promenader i flyget om det är möjligt medan ni är i luften. Sväller du upp i benen ändå, se om det finns något litet utrymme (t.ex. vid nödutgångarna) att lägga dig på rygg med fötterna högt. Ha en extra kudde för svanken. Prata med kabinpersonalen om tipps och hjälp om det behövs, dom brukar vara proffsiga ;) trevlig resa!

• Evelina021

Hoppas inget händer bara ;) i v.26 får man nämligen stå för kostnaderna själv om planet behöver nödlanda om nått skulle hända dig som gravid!

• RosaGrisen
    Evelina021 skrev 2014-02-19 02:39:37 följande:
    Hoppas inget händer bara ;) i v.26 får man nämligen stå för kostnaderna själv om planet behöver nödlanda om nått skulle hända dig som gravid!

Är det inte v 28? Har jag för mig iaf. Innan dess ska man ju få flyga som man vill. Efter v 28 vet jag att man måste ha läkarintyg. Jag var i v 29 när jag var ute och flög
  • Evelina021

Jaha jag flög i v. 20 till Paris och redan då börja folk reagera. Så va tvungen att kolla upp. De är väl olika från flygbolag till flygbolag men de vi flög med var det vecka 26 :P

• velo

Jag flög exakt dom veckorna som du ska göra! Detta var min första grav och då flög jag i 12 timmar! Stödstrumpor är ju jättebra! Sen vet jag inte om du måste ha med ett skriftligt intyg på engelska från din barnmorska ang vilken vecka du är i! Det var jag tvungen att ha när vi flög!:) annars var det inga problem alls, gick jätte bra!:)

• cintalove

Tack för tipset Velo, det måste jag kolla upp!! Med tanke på storleken på min mage kan jag nog bli ifrågasatt ;) ska till bm i veckan så jag får be henne fixa det.

• emsapemsa

Vi var i Kroatien när jag var i v 30, min förra graviditet. Flygresan gick bra, den var dock inte så lång :) dock så var värmen rätt påfrestande och vi hade en bit att gå till stranden, så det kändes mer som ett marathonlopp varje dag än semester ;) så ett tips är att se till att ha nära till allt! Bekvämt hotell är a och o :) På tal om flygresan så löste jag en extra försäkring som täckte allt om planet skulle behöva nödlanda osv, tror den kostade runt en femhundring så inte speciellt dyrt! Kolla även upp ditt reseskydd i hemförsäkringen så den täcker sjukhusvistelse vid graviditet. Ha det så skönt!! :)

Svar på tråden Långflyg i v.25-v.27, erfarenheter, tips mottages