• Anonym (sgi)

Skyddande av sgi!

Hej. om man är sjukskriven och blir nekad sjukpenning skyddar man sin tidigare sgi  ändå?

• Svar på tråden Skyddande av sgi!
  • Försäkringskassan

Hej

SGI:n skyddas tills man får ett beslut om avslag. Första vardagen efter att man fått beslutsbrevet måste man skriva in sig som aktivt arbetssökande hos Arbetsförmedlingen för att skydda sin SGI om man inte har en anställning att återgå till efter avslaget.

Hälsningar
    Karin, handläggare

• Anonym (sgi)

Men sgi:n är skyddad så länge man är sjukskriven? Jag är sjukskriven nu fram tom 30/april finns det nån gräns för hur länge man kan vara sjukskriven innan sgi:n påverkas. Ska ha barn i början av juni, måste jag skriva in mig på arbetsförmedlingen dagen efter sjukskrivningens slut ändå?(om jag nu inte blir fortsatt sjukskriven.) När det är så nära beräknad förlossning.  Är så rädd att min sgi ska nollas för att jag gör fel för att jag missat nått eller inte förstått. 

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer att den sjukpenninggrundande inkomsten (sgi) är skyddad när du är sjukskriven.
    För att skydda sgi så ska du ställa dig som arbetssökande första dagen efter att sjukskrivning upphör. JA du ska ställa dig som arbetssökande efter din sjukskrivning om du inte väljer att ta ut föräldrapenning. Tänk då på att ta ut 5 dagar/vecka till dess att barnet föds för att skydda din SGI.

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Anonym (sgi)

Ok tack för svar men fick ett svar av en handläggare hos er att man har rätt att avbryta eller inskränka på arbetssökandet om det är mindre än 6 mån till bf, Vad innebär det? behöver jag ändå stå inskriven hos ams första dagen efter avslutad sjukperiod.? kopierar det hon skrev. Detta var innan jag blev fortsatt sjukskriven.

Hej!

Om du nu är arbetslös och arbetssökande så är din SGI skyddad, om du skulle få en ny tillsvidareanställining på 75 % innan du föder barnet så påverkas inte din SGI.

Eftersom man som blivande mamma kan man avbryta eller inskränka arbetssökandet på grund av graviditet när det är mindre än sex månader kvar till beräknad förlossning.

Därmed så är det inget krav på att du måste vara arbetssökande fram tills dagen innan barnet föds.

Hälsningar
    Gerd, handlägggare

• Försäkringskassan

Hej!

Generellt har man rätt att helt avbryta sitt arbete eller arbetssökande när det är mindre än 6 månader kvar till beräknad förlossning utan SGI:n påverkas. En förutsättning för att tillämpa SGI-skyddet är att man arbetar eller söker arbete när avbrottet eller minskningen av arbetstiden respektive arbetssökandet sker.

På Familjeliv kan vi endast svara på generella frågor.
    För att vi ska kunna svara vad som gäller för dig behöver du kontakta kundcenter.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Skyddande av sgi!