Samband mellan mjölk första halvåret/året och magproblem/förstoppning även senare
Hej!
Jag blev anvisad att komplettera min amning med mjölkersättning från att mitt barn var några veckor. Från den stunden kräktes hon ofta samt fick stora problem med förstoppning. När vi efter några månader bytte till mjölkfri ersättning slutade hon kräkas och magen började fungera igen. Dock från att hon var ett halvår och började med vanlig mat så fick hon problem med magen igen. Trots att vi fortsatte att ge henne mjölkfri mat. Vi har gett henne laktolos dagligen från det att hon är ett halvår gammal, annars blir hon helt förstoppad. Hon är nu fyra år. Det står i anvisningar att man ska undvika att ge barn mjölk under första året. Ändå blir vi anvisade att ge mjölkersättning till vissa barn. Det går inte ihop. Det finns ju mjölkfri ersättning men den är tyvärr väldigt mycket dyrare. Man får den på recept om det behövs, inte annars. Min teori är att mjölk för tidigt kan skada magen och göra att man t ex får problem med förstoppning senare.
Vad är era erfarenheter? Samband mellan mjölkersättning under första halvåret/året och förstoppning även senare?