• Kevlarsjäl

Vad för ytterkläder den här årstiden?

Har ett barn på 1,5 år. Tycker att det är svårt det här med ytterkläder. Har nyligen flyttat till Skåne (är norrlänning) och här skiftar vädret från den ena dagen efter den andra. Undrar om det är någon mening med att börja köpa skalkläder nu? Det är ju redan kring 8+ här dagtid, snart lär det ju behövas ännu tunnare kläder. Just nu har han antingen på sig vinteroverallen (men det börjar bli för varmt), eller fleecebyxor/överdragsbyxor med sin duffeljacka. Har suttit och kollat på skalkläder, men undrar om jag istället bara ska beställa en vindtät sommarjacka som han kan ha fleecetröja under bara. Någon som har något tips?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-18 12:09
    Glömde skriva att han är ganska varm av sig i det stora hela.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-18 12:11
    Tänkte om jag kanske köper skalkläder i en större storlek som han kan använda även till hösten, men tycker att det är svårt att veta när jag inte upplevt vädret i Skåne förut.

• Svar på tråden Vad för ytterkläder den här årstiden?
  • Anna74a

Jag kör fleecefodrade regnkläder på min 1,5 åring nu, det tycker jag funkar väldigt bra.

• Fenina

Jag kör fleeceställ under regnkläder de blöta dagarna fleece utan regnställ om det är torrt(vilket det inte varit i Skåne än....), och overallen de kalla dagarna. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv <<
  • ako75

Skalkläder är väl jättebra. De används ju lätt ett par månader både nu och i höst. En skaljacka är ju just precis en ofodrad och vatten o vindtät jacka. Vill man spara några kronor(eller ganska många) så finns det mängder av skalkläder i fint skick i de storlekar som är aktuella för dig på t ex Blocket.

• Gladskit

Jag tycker också det är jättesvårt!
    Jag har en åttaåring som är väldigt aktiv så visst är han varm. Men han kan slänga sig i vattenpölar eller brottas på blöta gräsmattor, springa runt och spela fotboll för att sedan bli sittande ner i 30min och byta pokemonkort med en kompis (utomhus). Så det ska hålla värme, stå emot väta och vara lagom varmt

När han var yngre och gick på förskola var fleecefodrat regnställ perfekt.
    Men dels är det svårt att hitta i större storlekar tycker jag (146). Och dels blir det rätt svettigt upplever jag.

Sen ska det gärna gå snabbt i kapprummet för den som kommer ut först får välja bästa fotbollen så han har allra helst overall fortfarande. Det går fortare än överdragsbrallor. Och då blir risken att han skiter i överdragsbrallorna helt.

Hoppas våren kommer med besked snart och att det blöta är över så att det räcker med vanliga överdragsbrallor!

Svar på tråden Vad för ytterkläder den här årstiden?