• Anonym (fundersam)

Hur gäller karensen när man har varannan jobbdag och föräldradag?

Jag är föräldraledig, men kommer jobba några pass snart. Efter att förra veckan varit sjuk insåg jag att jag blev fundersam kring karensen när man jobbar och har föräldrapenning varannan dag.

Ex1.

Jag jobbar måndag och onsdag och har föräldradag på tisdag.

Om jag blir sjuk på måndag, så blir ju det karens på jobbet och som jag förstått det så är det nu ändrat att inte bli karens även på fk på tisdagen OM jag meddelar att en karens redan är dragen?

Ex2.
    Men hur fungerar det om det är tvärtom? har mejlat handels för att få svar, men de sa fråga er.. jag blir förvirrad.
    Om jag ist blir sjuk på tisdagen när jag är föräldraledig, då blir det karens, men nästa dag då det är jobb, blir det karens också på jobbet, eller ska de betala mig för sjuk då?

• Svar på tråden Hur gäller karensen när man har varannan jobbdag och föräldradag?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om din första sjuka dag infaller på en arbetsdag drar arbetsgivaren en karensdag. Försäkringskassan drar då ingen karensdag.
    Är det tvärtom att din första sjuka dag är en föräldrapenningdag drar både Försäkringskassan och din arbetsgivare karens. Då blir det alltså 2 karensdagar.

Hälsningar
    Lotta, handläggare

Svar på tråden Hur gäller karensen när man har varannan jobbdag och föräldradag?