• Orpheus

Utbildad Civilingenjör, Chalmers, arbetslös! Frustrerande!

Jag är så otroligt less, frustrerad och arg. Jag har nämligen läst civilingenjörsutbildningen Kemiteknik på Chalmers Tekniska Högskola och även läst Masterprogram (300hp). Sedan jag var 17 år har jag jobbat vid sidan av plugget. Med andra ord har jag ca 12 års arbetslivserfarenhet inom många olika branscher (jag är 29 år nu). Jag har dessutom jobbat i USA som konstruktör/produktutvecklingsingenjör och även studerat i England på universitet. Jag kan 3 språk flytande i tal och skrift och en 4e ganska okej. Väldigt bra datakunskaper och otroligt social kompetent. Har även stor erfarenhet av pedagogik då jag har jobbat som privatlärare inom matematik flera år.

ÄNDÅ får jag inget jobb! Jag har sökt i snart över 8 månader, all jobb jag ser som är på något sett relevant med min utbildning, flera hundratals jobb har jag sökt! Av dessa kommer jag knappt till någon intervju! När jag väl gör det, går jag ADLRIG vidare och de säger att de gav jobbet till någon som hade mer ERFARENHET!
    Jag gick på 5 intervjuer inom 9 dagar och trodde verkligen att det hade vänt, eftersom jag var så otroligt aktiv arbetssökande. Men nej, jag gick inte vidare på någon av dem. Mitt CV och personliga brev är bra, det har de själva sagt, annars hade jag inte kommit på intervju. Jag frågade även dem om de kunde ge mig feedback varför jag inte gick vidare eller det var något på intervjun som saknades och de säger alla: "Nej inte alls, du gav ett väldigt proffsigt och seriös intryck, och enligt mig bäst av alla, men.....vi hittade någon som hade mer erfarenhet tyvärr! Fortsätt kämpa på"!

Det är omöjligt att få jobb känns det som. Jag har en tung utbildning, arbetslivserfarenhet i massor och ÄNDÅ snackar de om erfarenhet. De vill ha erfarenhet JUST inom det yrket och nischade arbetet. Fastnat rejält  i en moment 22! För att få jobb som ingenjör måste måste jag ha utbildningen, men har jag utbildningen säger de att jag inte har erfarenheten!  SJÄLVKLART har jag inte JUST den erfarenheten, eftersom jag är nyutbildad! Vad kräver ni? Helt omöjliga krav! Företagen kräver att man är 25 år, ung, akademiker och med minst 10 års erfarenhet! Matten går ju inte ihop! Jag blir ju heller inte yngre för varje dag! Vad är det för fel på Sverige? Sedan snackar de om arbetslöshet! De snackar strunt med "Brist på ingenjörer"! Vadå brist? Här är jag! HALLÅ!!! Det är även ett stort mörkertal med arbetslösa ingenjörer då ingenjörer tvingas jobba som något helt annat de inte ens är utbildade till från början och dessa "anses" inte arbetslösa och syns inte i statistiken.

Sedan säger de, vänd dig till bemanningsföretag! De är inte mycket bättre de heller! De anställer hellre någon "erfaren" än någon som är ny, eftersom de vill köra "tryggt" och säkert för kunden och bevara sitt rykte och vågar inte riskera att anställa någon ny! Sedan sitter man här med över 200 000 kr i CSN skuld och kan inte ens få någon kundtjänstjobb heller bara för att jag är "överkvalificerad"! 

Allt är åt skogen! Allt är en lögn! Det handlar bara om kontakter och bra sådana också! Dessa får man vanligtvis när man börjar jobba! Visst, jag har ingen erfarenhet säger företagen av just det tjänsten, men lär upp mig då! Låt mig komma in och få lite kött på benen! lägg pengar på internutbildningar! Jag kan inte börja jobba som en proffs från dag 1. Upplärningstid finns, men de har inte råd att utbilda folk! Sedan undrar ni var allt kompetent och duktig folk är? Jag är väl inte dum i huvudet om jag har klarat en civilingenjörsutbildning på Chalmers! Ni kommer snart att få slut på "erfaren" folk, för alla kommer att gå i pension. Vad ska ni göra med de nyutbildade? Måste alla dra utomlands för att få jobb!

Arbetsförmedlingen är inte mycket att hänga i granen heller! Den myndigheten är ett skämt! Slöseri med skattebetalarnas pengar! Är så otroligt less, frustrerad och arg! Känns som att jag har slösat bort flera år av mitt liv på en utbildning som "ansågs" bra och här sitter jag nu på ruta 0 igen!

Vad tycker ni? Är det någon annan som har samma problem som jag? Berätta gärna!

• Svar på tråden Utbildad Civilingenjör, Chalmers, arbetslös! Frustrerande!
  • Ful Anka
    Ful Anka skrev 2014-03-03 12:16:00 följande:
    Samma här nu, håller hårt. Stenhårt.
    Höll tummarna stenhårt ett par veckor men fick inte just det jobbet då. Nu fick jag ett annat jobb med mindre betalt visserligen men, jobbet passar mig och mina intressen. Just det, jag fick det av en kompis så det blev ingen intervju heller utan det var bara till att inställa sig dagen efter kl 8.30.
  • Orpheus
    snedtak skrev 2014-04-08 18:43:39 följande:
    Hur går det?
    Hej på er! Jag kämpar fortfarande med att söka! Jag har skaffat flera kontakter nu och kör på det sättet! Jag kollar fortfarande också efter jobbannonser för att inte missa någon chans! Sedan jag skrev här sist så fick jag en intervju på företaget jag gjorde mitt examensarbete på. Det kändes som att intervjun gick bra, dock så vet man inte om det kommer någon annan med mer erfarenhet.

En annan sak som hände som gjorde mig väldigt irriterad var att jag sökte en tjänst som jag var klockren för,. Jag hade erfarenheten, både det teoretiska och praktiska och hade jobbat med det. Jag sökte tjänsten på rekryteringsföretag och konsultchefen för den tjänsten gillade mig och ville väldigt gärna att jag skulle få den tjänsten. Hon var otroligt snäll och gillade mitt CV och profil starkt. Hon presenterade mig och min profil till företaget och enligt henne var jag perfekt för jobbet och hade de rätta kvalifikationerna. Hon sa att hon ska ha ett möte med dom angående mig då hon säljer in mig och återkommer.

När hon återkom så var hon väldigt positiv och sa att företaget gillade mitt CV och mina erfarenheter var jättebra och det var bara plus i kanten att jag hade läst kemiteknik! Hon sa att hon skulle återkomma när det blev dags för intervju.

Efter 1 vecka ringde jag henne och hon sa: "Tyvärr, jag kämpade otroligt mycket för dig men kundföretaget har ändrat sig nu angående dig och blivit rädda för att du är civilingenjör. Dom är rädda att du ska börja hos dom och sluta snabbt och lämna dem. Bara för att de har haft erfarenhet av 2 civilingenjörer sedan tidigare som har slutat bara efter ett tag."

Jag blev jätteirriterad!! Inte på henne! För hon hade gjort ett utmärkt jobb och verkligen hjälpt mig mest av alla! Utan företaget som nu helt plötsligt inte ville ha mig för att jag är för överkvalificerad och är rädda att jag lämnar dom! Dom vill nu helt plötsligt ha någon som inte är civilingenjör, även om de hade skrivit i sin ansökan om att de letade efter någon som var duktig och kunnig och HADE ERFARENHET! Nu när man väl har det så vill dom inte ha en för att dom är rädda!

Antingen får jag inte jobbet för att jag är för oerfaren eller så får jag inte för att jag är för erfaren! Va ska man göra? Jättelöjligt!

Tjejen på rekryteringsföretaget som rekommenderade mig och hjälpte mig var också ledsen och irriterad på det företaget! Hon sa: Jag förstår inte hur dom tänker! De har anlitat oss för att hitta någon lämplig för dom och det är mitt jobb att säga "Här är den rätta kandidaten för er", men sedan när jag gör det, säger dom nej, vi vill inte ha den personen!

Hon har i alla fall blivit en av mina starka kontakter bland andra och jag har kontakt med henne då och då för jobb. Hon är jätteschysst och förstår min situation och viktigast av allt, hon vet vad jag går för och vad jag kan leverera!

Själv så söker jag fortfarande på och håller hoppet levande! Ingen mening att ge sig, jag får kämpa vidare! :)

Jag söker även utomlands och i sthlms-området! dock inte fått napp än där heller!

Men jag hoppas att det släpper snart! Snart är det sommar och alla går på semester och kommer tillbaka på "riktigt" i november så det är sämst timing att söka jobb från juni till oktober nästan! Jag har erfarenhet av det från förra året!

Så ser det ut för mig nu i alla fall gott folk! tänkte bara uppdatera er!
  • Orpheus
    Ful Anka skrev 2014-04-08 20:35:23 följande:
    Höll tummarna stenhårt ett par veckor men fick inte just det jobbet då. Nu fick jag ett annat jobb med mindre betalt visserligen men, jobbet passar mig och mina intressen. Just det, jag fick det av en kompis så det blev ingen intervju heller utan det var bara till att inställa sig dagen efter kl 8.30.
    Va bra :) gött att det går smidigt! Jaduu, kontakter är bäst!! :)
  • Smulu

Var ett tag sedan jag skrev i tråden, men tänkte bara berätta att jag fått muntligt besked ( litar inte på någonting förrän det står på papper). För ett jobb på två månader med start slutet av april början av maj. Ett okvalificerat jobb visserligen, men det innebär lön och att mitt kontakt nät utökas. Jag fick tjänsten genom en kontakt på den praktik jag nyligen avslutade. Hon rekommenderade mig att söka och la även ett Cc till ansvarig för den tjänsten på företaget. Sedan nu i veckan blev jag uppringd av det bemanningsföretag som sköter extra tjänsterna för det företaget. Lönemässigt ganska kass, men en lön är en lön. Och det innebär några 1000-lappar mer än vad jag har nu, lagom till sommaren.

• YeeLing

Hej Orpheus!
    Jag hamnade av en slump på detta forum och läser din "story" nu och tycker den är väldigt intressant. Jag går nämligen igenom samma sak själv och är väldigt frustrerad. Hur har det gått för dig? Har du fått nåt än?

• sextiotalist

Enligt LinkdIN så har ts fått arbeteGlad

• karlnick

Det är så här. När någon kompis eller någon person som är bra på att slicka röv vill ha arbete uppstår ett behov av att anställa och man utlyser en lämplig tjänst. Det är ett bra sätt att få lojala arbetare och en trevlig atmosfär på arbetsplatsen.

• VemÄrJagVemVet

TS, kanske det kan vara en idé att konsultera en välrenommerad coach? Inte genom AF, aldrig i livet, men man kan anlita en privat för konsultation. Behöver inte kosta speciellt mycket heller om du är väl förberedd ang vad du vill ha hjälp med.

• VemÄrJagVemVet

Och så såg jag just att det är en gammal tråd.

• Orpheus

Hej på Er allihopa! Glad

Nu har det gått cirka 3 år sen jag skrev sist. Ärligt talat hade jag helt och hållet glömt bort min tråd. Jag tänkte uppdatera Er lite hur det har gått för mig sen sist.

Som "Sextiotalist" skrev så fick jag äntligen jobb. Det blev ett tidsbegränsad konsultjobb genom Academic Work från sept 2014 till januari 2015. Jag fick jobbet genom mina erfarenheter från USA, då jag jobbade med SolidWorks, CAD konstruktion. Jobbet var inte konstruktion precis utan uppdatering av en ny databas då ritningar från en gammal PLM system skulle migreras över till en ny.

Efter uppdragets slut fick jag med mycket tur, timing och kontakter ett annat jobb februari 2015. Man kan säga att jobbet föll i mina knän från ingenstans. En vän från studietiden hörde av sig från företaget hon jobbade på och undrade om jag fortfarande sökte efter jobb. De behövde nämligen expandera med ytterligare en produkt utvecklare. Självklart blev jag oerhört glad och tackade henne och skickade mitt CV som hon kunde ge till sin chef. Jag blev kallad till intervju några dagar senare och fick reda på intervjun att jag redan hade fått jobbet då min vän redan hade pratat väldigt gott om mig.

Jag jobbade som produkt utvecklare på ett litet företag som tillverkade golvlack. Jag kan helt klart säga att det var en av de roligaste jobben i mitt liv. Mina arbetsuppgifter var otroligt många då det var ett litet företag. Det gav mig otroligt mycket erfarenhet. Mina arbetsuppgifter var att laborera, utveckla och förbättra befintliga golvlacker, ansvarig för kvalitetskontroll, formulera nya recept, miljöansvar, teknisk support, inköpsansvarig, delvis produktionsansvarig och mycket mycket mer. Jag lärde mig otroligt mycket då jag hade ansvar inom många olika områden på företaget. Varje dag hade jag flera bollar i luften och det trivdes jag jättebra med. Jag hade de bästa kollegorna som jag fortfarande har kontakt med även idag. Tyvärr kunde de inte behålla mig pga företagets ekonomi. Jag var för dyr helt enkelt, så jag fick sluta där efter 1 år och 9 månader med väldigt goda vitsord. Jag gick arbetslös endast 1.5 månad då jag landade det jobbet jag har just nu.  Nämligen inom produktsäkerhet på ett internationellt kemiföretag med otroligt goda förmåner och en väldig bra lön. Företaget jag jobbar på nu var en leverantör till mitt gamla jobb och jag hade skapat personliga kontakter redan och det var bl a min väg in. Nackdelen är bara att jag har en vikariattjänst som går ut januari 2018, men målet är att jag ska försöka vara kvar om tjänster som passar mig blir lediga på företaget. Det kan hända även att en ny tjänst öppnas pga hög arbetsbelastning på avdelningen. Min chef vill väldigt gärna ha kvar mig och vi hoppas alla att jag kan vara kvar här.

Så har det gått för mig i alla fall. :) Jag hoppas allt är bra med Er. Tack för alla goda råd och tips. Jag gav aldrig upp. Jag kämpade varje dag tills det gav resultat. Jag kommer ihåg hur ledsen och frustrerad jag var då jag skrev mitt första inlägg här. Jag är väldigt stolt över mig själv för att ha krigat, slitit och visat vem jag är för att nå där jag är idag. Jag vill återigen tacka Er för alla goda råd och tips.

Jag kommer uppdatera er längre fram hur det blir med min anställning efter 2018.

PEACE OUT!! Solig

• Energiingejör arbetslös

Ja fast värre jag tog examen 2014 och har fått gå på mindre än 10 intervju. Jag har en examen i energiteknik utan erfarenhet och är inte svensk, kanske därför. 

Svar på tråden Utbildad Civilingenjör, Chalmers, arbetslös! Frustrerande!