• Anonym (Karln)

Semster tråd

Jag undrar hur ni resonerar, jag vet att även frånskilda mödrar gärna häckar här då deras ex träffar ny kärlek så frågan är till er alla. Får en familje med gemensamma barn åka på semester utan bonusarna? Min familj har 2 bonusbarn och 2 kärnbarn. Vi åker gärna på semester alla tillsammans både vinter och sommar, men bonusarna är ju här vv. Vilket betyder att vv så är det bara kärnan kvar lixom. Får man då åka bort förutsatt självfallet att man åker alla tillsammans oxå. Det är svårt tycker jag. Men samtidigt känns det konstigt att man ex på sommaren inte får åka bort vv utan bara får göra sådana saker då bonusarna är här..... Väldigt begränsande känns det. Bonusarna lever ett bra liv hos sin andra förälder oxå, så deras vardag blir ju komplett med två halvor från två familjer, där reser de oxå på resor osv.

• Svar på tråden Semster tråd
  • Anonym (Japp)

Självklart så får man resa bort på semester även utan bonusar. Så har vi gjort.

Ibland reser vi bort bara med vårt gemensamma kärleksbarn, ibland med mannens barn och vårt gemensamma, ibland med mannens ena barn och vårt gemensamma.
    Ibland reser jag med min syster och våra barn utomlands (utan mannen och hans barn och utan mina äldsta barn).

Men vi har aldrig rest med mina äldsta barn någonstans, pga av att dom var i övre tonåren då vi träffades och var inte intresserade av att följa med.

• Anonym (Karln)

Jag, det känns så enkelt och självklart, men när vi reste för första g med de gemensamma å bonusarna var med mamman och hennes man på veckan så blev hon rasande och hetsade bonusarna och skickade dryga sms osv. Bonusarna hade inget problem alls då de nyss varit på semester utomlands, inte förrän deras mor började hetsa dem.

• Anonym (Bonusen)

Mina föräldrar skiljde sig tidigt, min pappa fick ny familj och jag blev boende hos mamma. Jag var ett sk vv barn.

Et av det tydligaste minnena jag hade var när hela familjen utom jag fick åka med på alla resor Varenda gång fick jag stanna hemma medan de åkte till Turkiet, Spanien, Egypten, Grekland etc. Enda gången jag fick följa med var när det var husvagn på Öland.
    Ger mig fortfarande idag bitter smak i munnen, att man tydligen inte var värd lika mycket som de andra barnen. Det vore kanske något att tänka på som styvförälder till bonusbarn.

• Anonym (Karln)
    Anonym (Bonusen) skrev 2014-02-18 15:39:05 följande:
    Mina föräldrar skiljde sig tidigt, min pappa fick ny familj och jag blev boende hos mamma. Jag var ett sk vv barn. Et av det tydligaste minnena jag hade var när hela familjen utom jag fick åka med på alla resor Varenda gång fick jag stanna hemma medan de åkte till Turkiet, Spanien, Egypten, Grekland etc. Enda gången jag fick följa med var när det var husvagn på Öland. Ger mig fortfarande idag bitter smak i munnen, att man tydligen inte var värd lika mycket som de andra barnen. Det vore kanske något att tänka på som styvförälder till bonusbarn.

Ja, fast om du fått åka med till spanien, egypten, turkiet flera gånger, skidsemester, legoland med familjerna och du hade ett till syskon som var vv precis som du och sedan åkte du med din mamma och hennes nya till spanien ännu en gång medans småsyskonen fick vara hemma och någon månad senare åkte de bort, då är det nog inte samma som varit till Öland. Eller menar du att ingen fick göra något om du inte var med? Gäller det småsyskonen oxå då eller enbart äldre?
  • Anonym (mee)

har lite som dig. vi är fem i familjen och vh åker två barn bort, mina stora barn.
    vi har alltid semester alla fem, när dom stora åker till sin pappa på sommaren åker vi med minsta. varför ska vi sitta och glo i väggen för att alla inte är hemma??

• Anonym (Bonusen)
    Anonym (Karln) skrev 2014-02-18 15:46:42 följande:

Ja, fast om du fått åka med till spanien, egypten, turkiet flera gånger, skidsemester, legoland med familjerna och du hade ett till syskon som var vv precis som du och sedan åkte du med din mamma och hennes nya till spanien ännu en gång medans småsyskonen fick vara hemma och någon månad senare åkte de bort, då är det nog inte samma som varit till Öland. Eller menar du att ingen fick göra något om du inte var med? Gäller det småsyskonen oxå då eller enbart äldre?
    Nej, min första resa förrutom till Öland i husvagn var när jag var 18 och kunde betala själv. Min mamma var ensamstående och hade inte råd. Min pappa var den enda jag hade möjlighet att följa med utomlands. Han sa att jag kunde inte följa med för jag hade inte pass, när jag sedan skaffade pass så kunde jag ändå inte följa med. Hans nya frus 2 vv barn å andra sidan kunde följa med däremot. Men det är ju skillnad på barn och barn, eller hur? Mina barn och andras ungar... komiskt egentligen eftersom jag faktiskt såg henne som min extramamma och träffar henne fortfarande när jag passerar förbi orten hon bor på. 

Saken är den att jag anser ju inte att de behöver följa med 100% av gångerna, men försök i alla fall att ta med dem några gånger. De måste ju också känna att de är en del av familjen och att allt det roliga inte alltid händer när de inte är där. 
  • Anonym (dido)
    Anonym (Bonusen) skrev 2014-02-19 12:16:26 följande:
    Nej, min första resa förrutom till Öland i husvagn var när jag var 18 och kunde betala själv. Min mamma var ensamstående och hade inte råd. Min pappa var den enda jag hade möjlighet att följa med utomlands. Han sa att jag kunde inte följa med för jag hade inte pass, när jag sedan skaffade pass så kunde jag ändå inte följa med. Hans nya frus 2 vv barn å andra sidan kunde följa med däremot. Men det är ju skillnad på barn och barn, eller hur? Mina barn och andras ungar... komiskt egentligen eftersom jag faktiskt såg henne som min extramamma och träffar henne fortfarande när jag passerar förbi orten hon bor på. 

Saken är den att jag anser ju inte att de behöver följa med 100% av gångerna, men försök i alla fall att ta med dem några gånger. De måste ju också känna att de är en del av familjen och att allt det roliga inte alltid händer när de inte är där. 

Usch, låter inte bra. Hade jag varit du hade jag nog frågat min pappa varför de gjorde så, om du har möjlighet, att han lever och är tillgänglig alltså.
  • ica
    Anonym (Karln) skrev 2014-02-18 15:30:14 följande:
    Jag, det känns så enkelt och självklart, men när vi reste för första g med de gemensamma å bonusarna var med mamman och hennes man på veckan så blev hon rasande och hetsade bonusarna och skickade dryga sms osv. Bonusarna hade inget problem alls då de nyss varit på semester utomlands, inte förrän deras mor började hetsa dem.

Men då är det bara biomamman som blev hysterisk och gjorde bort sig. Så länge bonusarna är nöjda så ignorera biomamman.
  • Anonym (Karln)
    Anonym (Bonusen) skrev 2014-02-19 12:16:26 följande:
    Nej, min första resa förrutom till Öland i husvagn var när jag var 18 och kunde betala själv. Min mamma var ensamstående och hade inte råd. Min pappa var den enda jag hade möjlighet att följa med utomlands. Han sa att jag kunde inte följa med för jag hade inte pass, när jag sedan skaffade pass så kunde jag ändå inte följa med. Hans nya frus 2 vv barn å andra sidan kunde följa med däremot. Men det är ju skillnad på barn och barn, eller hur? Mina barn och andras ungar... komiskt egentligen eftersom jag faktiskt såg henne som min extramamma och träffar henne fortfarande när jag passerar förbi orten hon bor på.  Saken är den att jag anser ju inte att de behöver följa med 100% av gångerna, men försök i alla fall att ta med dem några gånger. De måste ju också känna att de är en del av familjen och att allt det roliga inte alltid händer när de inte är där. 

Jamen gud, såklart barnen får följa med utomlands. Som jag skrev så är det under veckor vi är lediga ensamma och någon utomlandsresa någon gång. Såklart bonusarna får följa med massor av gånger. Mina bonusar har en storsemester varje år, antingen solsemester eller skidsemester eller leksemester typ legoland.
  • slutatsnusa

får?
    för vem?
    det enda som kan sätta stopp är kanske det egna samvetet?
    att den som inte har bonusbarn utan bara sk biobarn vill ha med alla sina ungar
    det kan ju t o m vara så att man inte har råd att åka i två omgångar 

• Anonym (MrsC)

Klart att ni får åka utan bonusarna med!
    Ska ni bara sitta hemma och ha tråkigt varannan vecka när de är hos sin mamma och gör roliga saker menar du?
    Det är ju inte rättvist mot era gemensamma barn!

Prata med bonusarna så förstår de nog, barn brukar ha bra känsla för rättvisa.

Sedan är det givetvis skillnad om alla resor och roliga saker "råkar" hamna på veckor när bonusarna inte är hos er men jag tolkar inte det du skriver så.

Svar på tråden Semster tråd