• Anonym (Maria)

Sjukskrivning under föräldraledighet?

Hej!

Hur fungerar det egentligen med sjukskrivning under föräldraledighet?

Jag kommer inom kort att bli opererad för en förlossningsskada och troligtvis bli sjukskriven 3 veckor. Helst skulle jag vilja att min mamma kunde hjälpa mig iallafall en del under den perioden då min make har svårt att vara borta så länge från jobbet. I dagsläget tar jag ut 3 dagar/v.

Hur begär jag sjukskrivning?
    Får jag full ersättning?
    Kan min mor "vabba" eller måste min man ta ut föräldradagar?
    Hur långt i förväg måste ni ha papperna, dvs kommer det bli strul med utbetalningarna som man bör känna till i förväg?

Tacksam för svar!{#emotions_dlg.flower}

Mvh

Maria

• Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledighet?
  • Försäkringskassan

Hej!

Du gör en sjukanmälan till oss, då stoppas din föräldrapenning. Vilket innebär att är barnet under 240 dagar så får pappan ansöka om föräldrapenning.

Är barnet över 240 dagar så kan mormor vabba om hon går miste om ersättning från antingen lön eller a kassa.

Har du e legitimation kan du göra en sjukanmälan och ansökan via ”mina sidor” lättast. Det r viktigt att du gör en friskanmälan till oss när du är frisk och tar hand om barnet igen.

När Försäkringskassan räknar ut hur mycket du får i ersättning utgår vi från din beräknade årsinkomst av arbete. Den kallas sjukpenninggrundande inkomst. Om du är anställd är den oftast din månadslön gånger tolv. då får man en ersättning som är 80% av 100%. För tillfället har vi en handläggningstid som är på 30 dagar.

Hälsningar

Tella, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivning under föräldraledighet?