• Sunshine02

Hur mycket får era barn spela/ titta på tv?

Ja som rubriken lyder. Fick en surfplatta vid jul av en släkting och den är nu såklart sonen väldigt kär i. ;) Även titta på tv/film r något han älskar. Just därför så måste det ju också begränsas.

Sonen som är 4 år får spela på surfplattan 15-20 min/dag vid ett tillfälle som han väljer själv då inget speciellt händer. 

Tvn får han titta på i ca 20-30 min på morgonen efter morgonbestyren är klara och han är färdig för att gå. Han får även titta innan sänggående ca 45 min.

Det kan emellanåt bli lite tjat om tv/spela men det här är våra regler och jag tycker det räcker, då jag inte vill ha han framför tv/surfplatta hela eftermiddagen.

Nyfiken på hur ni andra gör? :)

• Svar på tråden Hur mycket får era barn spela/ titta på tv?
  • Catbride

Ungefär som hos er. Har en son som just fyllt 5 och gärna sitter timtal framför Ipaden. Men vi har satt gräns till 30 min per dag. TV ser han ca 15-20 min på morgonen och sen kan det bli allt från 0 till 90 min på kvällen (90 min om vi ser en film tillsammans). Lillasyster är mer intresserad av film och tv, men har oftast inte ro att se en hel film, utan leker med annat medan tvn an stå på i bakrunden med ngn barnfilm.

• lilylie

Min man och jag har pratat igenom och kompromissat med varandra angående hur mycket man ska tillåta. Jag tycker att det ska vara max 1 timme, medan min man tycker att det går bra med mer (långt mycket mer) för han sitter själv mycket vid datorn. Vi har bestämt att vår 3,5- åriga dotter får titta/spela 1,5 timma per dag, vilket oftast inträffar när lillasyster sover middag. På lördagar får hon titta/spela max 3 timmar per dag och på söndagar har vi datorfri/tv-fri dag (underbart!).

• Sunshine02

Dator/tv fri dag lät som en bra grej! Sonen får titta/spela lite mer på helger men inte mycket mer. Just på morgonen på helger kan det vara lite skönt att kunna sitta och slöa eftersom han alltid vill gå upp så tidigt.

• Selmaenesella

Min kille snart på 5 år spelar/ tittar 3-4 h om dan, så länge de är Bra barn filmer som inte innehåller ngt skadlig för han.. Han älskar sina filmer Och de utvecklar hans språk också..

• VictoriaJ02

Min son får varken någon IPad eller IPhone, såvida han inte skramlar ihop till och köper en för egna pengar.Vi är fattiga och har endast en stationär dator som vi turas om att använda. Jag tycker det räcker så. Det är inte naturligt för människan att bara sitta och stirra in i en skärm dagen lång.

Svar på tråden Hur mycket får era barn spela/ titta på tv?