• Fille91

Funderar på att skaffa en kattunge..

Flickvännen har tjatat under ett år tid om en katt, jag har inte varit negativ om att skaffa en kattunge men vi fick en bebis för ett tag sedan och jag tyckte att vi skulle lägga ner kärleken till våran dotter och sedan anade jag att hon skulle släppa tankarna om en katt när dottern kom vid jul men hon känner fortfarande att hon vill ha en.

Jag har lite funderingar angående vilka kattraser som passar bäst som innekatt, vi bor i lägenhet så innekatt är det som gäller. Sedan undrar jag om det finns katter som inte släpper så mycket hår? 
    Flickvännen fyller 32 i nästa vecka så har planer om att överraska henne med en kattunge då, skulle bli glad om ni som är mer kattkunniga än mig kunde ge mig lite råd och tips om det jag undrade över!

• Svar på tråden Funderar på att skaffa en kattunge..
  • Yas
    Fille91 skrev 2014-02-19 16:28:27 följande:
    Vad dum jag kände mig nu, istället för att fråga kunde jag såklart googla själv. Ursäkta och tack för hjälpen! :)
    :) hoppas ni hittar rätt katt till familjen
  • Lady Paraplyh
    Fille91 skrev 2014-02-19 16:21:46 följande:
    Ja sen så har flickvännen en dotter sen tidigare som bor hos oss varannan vecka och hon vill också gärna ha en katt, ja det var ju en bra idé om att ge henne en liten extra paket med någon kattleksak i :) Men jag ska kolla vidare och hoppas på lite tips och råd! Självklart vet vi att det blir mer utgifter med husdjur, bara för att jag är okunnig om katter så vet jag att kostar en del. Rädd för katthår är jag inte men är ju inte så trevligt med hår i luften och på möblerna men var bara en tanke jag hade om det fanns vissa katter som inte släppte så mycket hår. Hjälper väl en del om man borstar dom ofta. Tack får kolla upp lite :) Nej jag är inte inne på något speciellt, jag undrade bara om det fanns vissa katter som passade bäst som innekatt, eftersom vi bor i lägenhet så blir det en innekatt.  Okej så man kan inte ha bara en katt om det ska vara en innekatt? Blir det för långtråkigt för den att vara utan kattkompis?Nej så dyr katt ska vi inte ha, jag vet inte heller vad de olika raserna kostar men tjejen har nämnt något om att hon gärna vill ha en perser kattunge. Finns det någon som heter så?

Ja, det finns och det är en raskatt som kostar ca 10 000 kronor/styck precis som alla andra raskatter. Köper du en katt på ett katthem kostar de runt 1000-1500 kronor/styck istället. Det går utmärkt att ha en bondkatt (det är en orenrasig katt) inomhus också. Mitt tips är som sagt att du köper en fin bok om olika kattraser till din tjej och en annan bok om hur katter ska skötas. Det blir hon säkert jätteglad för!

Tänk på att även en huskatt kommer kosta ca 500 kronor/månad, de behöver också kvalitetsfoder, vaccineringar och försäkringar.

Att en kattunge inte ska vara själv har inget med om den är innekatt eller inte att göra, ingen kattunge ska vara själv. De behöver en kompis.
  • Patrikstjej

Jag har en birma pojke och han är otroligt kelen och kärleksfull. En helt underbar katt och ras. Jag rekommenderar absolut birma.

• Fille91
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-19 18:46:18 följande:

Ja, det finns och det är en raskatt som kostar ca 10 000 kronor/styck precis som alla andra raskatter. Köper du en katt på ett katthem kostar de runt 1000-1500 kronor/styck istället. Det går utmärkt att ha en bondkatt (det är en orenrasig katt) inomhus också. Mitt tips är som sagt att du köper en fin bok om olika kattraser till din tjej och en annan bok om hur katter ska skötas. Det blir hon säkert jätteglad för!

Tänk på att även en huskatt kommer kosta ca 500 kronor/månad, de behöver också kvalitetsfoder, vaccineringar och försäkringar.

Att en kattunge inte ska vara själv har inget med om den är innekatt eller inte att göra, ingen kattunge ska vara själv. De behöver en kompis.
    Jaha okej då förstår jag. Ja en bok kanske inte hade varit en sån dum idé :)

Okej blev lite undrande för var in på blocket igår kväll och på vissa annonser stog det tex att " Vi måste nu sälja våran kattunge på grund av att våra andra katter inte accepterar henne och på någon annan stog det att "säljes som ensamkatt då den inte går ihop med andra katter. Så det var därför jag jag trodde att man kunde ha en ensamkatt. 
    Patrikstjej skrev 2014-02-19 21:00:50 följande:
    Jag har en birma pojke och han är otroligt kelen och kärleksfull. En helt underbar katt och ras. Jag rekommenderar absolut birma.

Okej tack, jag är glad för alla förslag jag får :) Kollade runt lite igår och fastnade för Brittiskt korthår. Den verkar vara en jätte härlig ras den med.
  • Emiems

Köp en ragdoll. dom är helt underbara =) & brukar va bra med barn.

Siameser skriker/pratar mkt.

Bondkatter behöver va ute oftast annars blir dom lite vilda!

exotic är oxå en bra inne katt, lugn & så, men kanske lite ful =)

Ragdoll helt klart =) dom tar allas hjärtan

• Fille91
    Emiems skrev 2014-02-20 12:01:22 följande:
    Köp en ragdoll. dom är helt underbara =) & brukar va bra med barn.

Siameser skriker/pratar mkt.

Bondkatter behöver va ute oftast annars blir dom lite vilda!

exotic är oxå en bra inne katt, lugn & så, men kanske lite ful =)

Ragdoll helt klart =) dom tar allas hjärtan
    Okej har du en ragdoll? Kan man ha den som endast innekatt?
    Hur mycket kostar en sån?
  • Lady Paraplyh
    Fille91 skrev 2014-02-20 11:55:18 följande:
    Jaha okej då förstår jag. Ja en bok kanske inte hade varit en sån dum idé :)Okej blev lite undrande för var in på blocket igår kväll och på vissa annonser stog det tex att " Vi måste nu sälja våran kattunge på grund av att våra andra katter inte accepterar henne och på någon annan stog det att "säljes som ensamkatt då den inte går ihop med andra katter. Så det var därför jag jag trodde att man kunde ha en ensamkatt.  Okej tack, jag är glad för alla förslag jag får :) Kollade runt lite igår och fastnade för Brittiskt korthår. Den verkar vara en jätte härlig ras den med.

Blocket är en extremt oseriös sida. Jag skulle inte köpa en katt där, satsa på ett katthem istället, bor du i Stockholm rekommenderar jag Vaxholm katthem eller Akutgruppen (som jag volantärar för ;) ) bor du nära Gävle är Gävles katthem superbra och bor du i Skåne är Kattjouren jättebra.
  • Fille91
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-20 12:42:41 följande:

Blocket är en extremt oseriös sida. Jag skulle inte köpa en katt där, satsa på ett katthem istället, bor du i Stockholm rekommenderar jag Vaxholm katthem eller Akutgruppen (som jag volantärar för ;) ) bor du nära Gävle är Gävles katthem superbra och bor du i Skåne är Kattjouren jättebra.
    Okej tack för dina råd. Jag är väldigt tacksam. Du har mycket mer kunnande om det här än mig så!
  • Lady Paraplyh
    Fille91 skrev 2014-02-20 12:59:26 följande:
    Okej tack för dina råd. Jag är väldigt tacksam. Du har mycket mer kunnande om det här än mig så!

Det är lugnt!

Ett bra tips på en kattbok är Kattens hemliga liv av Vicky Halls.
  • Kalle90

Vi har en Maine Coon och det är en underbar ras, hon älskar att mysa, och är nyfiken och kollar vad man gör. Hon brukar även vilja ligga och sova mellan oss i sängen, då spinner hon för fullt Flört

• Emiems
    Fille91 skrev 2014-02-20 12:06:19 följande:
    Okej har du en ragdoll? Kan man ha den som endast innekatt?
    Hur mycket kostar en sån?
    ja jag har växt upp med dom & hade en själv tills för ett tag sen när han gick bort.
    Nu har jag ingen katt.

Han gick ute men dom trivs inne oxå man behöver inte ha dom ute.. oftast är dom gjorda för att vara inne
  • Fille91
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-20 15:20:23 följande:

Det är lugnt!
    Ett bra tips på en kattbok är Kattens hemliga liv av Vicky Halls.
    Ja jag ska kolla upp den boken, är det en bildbok med alla kattraser med fakta ?
    Kalle90 skrev 2014-02-20 19:29:01 följande:
    Vi har en Maine Coon och det är en underbar ras, hon älskar att mysa, och är nyfiken och kollar vad man gör. Hon brukar även vilja ligga och sova mellan oss i sängen, då spinner hon för fullt Flört
    Okej ska kolla upp vad det är för katt då :)
    Emiems skrev 2014-02-20 19:54:52 följande:
    ja jag har växt upp med dom & hade en själv tills för ett tag sen när han gick bort.
    Nu har jag ingen katt.

Han gick ute men dom trivs inne oxå man behöver inte ha dom ute.. oftast är dom gjorda för att vara inne
    Jaha okej. tack för tipset!

• Patrikstjej
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-19 18:46:18 följande:

Min katt är ensam katt... Han verkar inte alls lida av det?
  • Fille91
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-20 22:25:44 följande:

Nej, det handlar lite om kattens historia och dess beteende. Här har du en bra bok om kattraser med bilder: www.adlibris.com/se/bok/att-valja-katt-hitta-...
    Okej den där boken verkar ju vara kanon, 120 olika ;) Någon måste passa tjejen haha! Men ska kolla upp den andra boken du tipsa om också! :)
  • Lady Paraplyh
    Patrikstjej skrev 2014-02-20 22:26:40 följande:

Vuxna katter går bra att ha som ensamkatter.
  • Patrikstjej
    Lady Paraplyh skrev 2014-02-21 10:41:12 följande:
    Vuxna katter går bra att ha som ensamkatter.

Han är 6 månader
  • nemo1
    Patrikstjej skrev 2014-02-20 22:26:40 följande:

Om han skulle få välja så väljer han garanterat att ha en kattkompis. Jag tycker att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge!
  • Patrikstjej
    nemo1 skrev 2014-02-21 12:40:51 följande:
    Om han skulle få välja så väljer han garanterat att ha en kattkompis. Jag tycker att det är egoistiskt att bara köpa en kattunge!

Ok
Svar på tråden Funderar på att skaffa en kattunge..