• Porslinsblomma

Föräldrapenning

Hej! Har en fråga om föräldrapenning och 240 dagars regeln. Beräknat förlossningsdatum är d. 24e april. Jag kommer då att ha varit andtälld på mitt nuvarande arbete i 235 dagar (fast anställning). Innan dess hade jag ett vikariat på ett annat företag i sju månader. Jag avslutade mitt vikariat i slutet på juli, blev erbjuden mitt nya arbete en vecka senare och skrev anställningsavtal. Dock påbörjades inte tjänsten förrän några veckor senare. Jag såg ingen anledning att anmäla mig hos arbetsförmedlingen, eftersom jag som sagt redan fått ett nytt arbete. Innan mitt vikariat var jag fast anställd på ett annat företag i två års tid, inget glapp i anställning mellan det arbetet och mitt vikariat. Nu undrar jag vad som gäller för föräldrapenning, vad grundas min ersättning på och hur räknas den ut? Erica

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Grundregeln är att har du inte haft en inkomst på minst 180 kronor per dag i 240 dagar innan barnets födelse kan du bara få den lägre föräldrapenningen på grundnivå dina första 180 föräldrapenningdagar. Efter 180 dagar kan du få föräldrapenning på den högre sjukpenninggrundande nivån.

Men det är ju och en bedömning på avsikten, om du inte blivit gravid så kanske du hade fortsatt din tjänst och då kan man ta hänsyn till avsikten.

När man räknar ut föräldrapenning tar man månadslön*12*0,8*0,97/365 dagar

Hälsningar

Tella, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Om jag förstår det hela rätt är din avsikt att fortsätta din asntälning efter din föräldraledighet och eftersom du hinner arbeta 235 dagar till beräknad förlossning. Kommer det med största sannoliket vara den tjäsnten som ligger till grund för din föräldrapenning. 

Grundregeln är att man ska arbeta 240 dagar innan beräknad förlossning med en ersättning som överstiger 180 kr, för att man från dag 1 i sin föräldraledighet ska ha en ersättning som är baserad på sin tidigare tjänst. 

Hälsningar
    Tella, handläggare

• Porslinsblomma

Precis, det stämmer bra. Om jag förstått dig rätt så blir det 6 månader med lägsta ersättning eftersom jag endast kommer hinna arbeta 235 dagar?

Jag har dock läst om "tremånaders-regeln" men den kanske inte blir tillämplig i detta fall? Och i så fall varför?

Svar på tråden Föräldrapenning