• Anonym (Vännen)

Fråga till alla separerade!

Hej!

En av mina vänner lever just nu i ett förhållande där tjejen har 2 barn sen tidigare (dom har ett gemensamt på gång), Han berättar för mig att han tycker det är jobbigt då pappan till barnen hela tiden vill träffa henne (ofta ensam) och självklart när hennes respektive är på jobbet och göra saker och att han ringer mer eller mindre varje dag och messar o.s.v.

Det skall också tilläggas att pappan i det här fallet, är väldigt intresserad av att ha sex med den här tjejen och pikar på det mer eller mindre varje gång dom pratar, Även om hon säger att hon inte är intresserad alls av detta till sin respektive.

Han berättar också för mig att han är fullt medveten om att pappan måste ha kontakt med mamman vilket han självklart förstår när det gäller barnen, Överlämning och saker som har med skola/dagis/fritidsaktiviteter o.s.v att göra och självklart om pappan vill träffas och fika t.ex med mamman och barnen någon gång ibland tycker han är helt ok men kanske inte att det sker allt för ofta. Han kan väl lika gärna ta med barnen själv och gå och fika utan mamman ibland.

Han har tagit upp detta med sin tjej och hon tycker att det är helt ok och säger att "så gör alla andra också" 
    Men han blir ledsen och sårad, för hon vet att han inte gillar att dom ses allt för mycket då det INTE gäller barnen eller att dom ses ensamma,

Men hon träffar honom ändå (vilket hon är fri att göra) men lite respekt till sin respektives önskemål kan man ju ha tycker jag personligen.

Så jag tänkte undersöka detta lite närmare, Jag önskar att alla som är separerade svarar på mina 3 frågor nedan.

1. Hur ofta träffar du ditt ex. när det inte gäller överlämning/dagis/skola/fritidsaktiviteter, Utan alltså privat (med barnen)?
    2. Hur ofta träffar du ditt ex och gör något med honom/henne utan barnen?
    3. Hur ser du på min väns tankar gällande detta?

Tack så mycket på förhand för era svar!

//Vännen

• Svar på tråden Fråga till alla separerade!
  • Anonym (X)

Han får separera från henne så börjar hon umgås med han med då

• Anonym (Vännen)
    Anonym (X) skrev 2014-02-19 08:23:03 följande:
    Han får separera från henne så börjar hon umgås med han med då
    Det kommer nog inte att ske, Men ge gärna ett seriöst svar.
  • Anonym (A)

Det är en sak mellan dem! Om hon vill ha det så och han inte får de diskutera detta och komma överens annars får han leva med detta eller gå ifrån henne.
    Det går inte att säga som utomstående vad som är rätt och fel i deras förhållande.

• Shades

Nu har vi ett bra förhållande till varandra och har aldrig kastat skuld över varandra för att förhållandet inte höll. Men vi har också ett strikt vänskapligt förhållande där vi hjälps åt att se till att situationen för barnen skall bli så bra som möjligt under omständigheterna.

1. Hur ofta träffar du ditt ex. när det inte gäller överlämning/dagis/skola/fritidsaktiviteter, Utan alltså privat (med barnen)?

Det kan hända ibland i samband med skolaktiviteter, runt jul (brukar fortfarande tomta litet), kanske någon film. Men det är inte ofta.

Aldrig.

Jag kan känslomässigt förstå delar av hans resonemang men samtidigt är det en kvinna med barn som han är tillsammans med. Barnens far kommer inte försvinna och det är bra om föräldrarna har ett gott förhållande till varandra. Så antingen litar han på henne, för det fanns ju uppenbarligen en (eller flera) anledningar till varför de inte längre är tillsammans, eller så får han söka sig till en annan kvinna.

• Anonym (M)

1: i början när vi separerade sågs vi ibland och gjorde något kul tillsammans med barnet, det ändrades dock när pappan skaffade en ny. Nu ses vi några ggr per år typ vid avslutningar och vid jul. 

2: aldrig

3: Jag kan förstå att din vän tycker att det är jobbigt men samtidigt måste han lita på att det är honom hon valt. För barnens skull tror jag det bara är positivt att föräldrarna umgås trots att de inte lever ihop. Jag önskar jag hade en bättre relation med pappan. 

• Anonym (Vännen)
    Anonym (A) skrev 2014-02-19 08:30:49 följande:
    Det är en sak mellan dem! Om hon vill ha det så och han inte får de diskutera detta och komma överens annars får han leva med detta eller gå ifrån henne.
    Det går inte att säga som utomstående vad som är rätt och fel i deras förhållande.
    Tack för svaret, Det förstår jag att man inte kan stå som utomstående och säga vad som är rätt eller fel.

Nu vet jag ju inte om du är separerad eller så, Men hur ser du på fråga 1 och 2 ?
  • Orcha

Att exet tjatar om sex är respektlöst mot både henne som den nya.
    Sen att de behöver ha kontakt för barnen är ju en självklarhet.
    Har hon kommit över honom helt är min spontana fundering?

1, Aldrig
    2, Aldrig
    3, Se överst.

Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (Vännen)
    Shades skrev 2014-02-19 08:33:00 följande:
    Nu har vi ett bra förhållande till varandra och har aldrig kastat skuld över varandra för att förhållandet inte höll. Men vi har också ett strikt vänskapligt förhållande där vi hjälps åt att se till att situationen för barnen skall bli så bra som möjligt under omständigheterna.

Det kan hända ibland i samband med skolaktiviteter, runt jul (brukar fortfarande tomta litet), kanske någon film. Men det är inte ofta.

Aldrig.

Jag kan känslomässigt förstå delar av hans resonemang men samtidigt är det en kvinna med barn som han är tillsammans med. Barnens far kommer inte försvinna och det är bra om föräldrarna har ett gott förhållande till varandra. Så antingen litar han på henne, för det fanns ju uppenbarligen en (eller flera) anledningar till varför de inte längre är tillsammans, eller så får han söka sig till en annan kvinna.
    Tack för svaret!
  • Anonym (A)
    Anonym (Vännen) skrev 2014-02-19 08:35:22 följande:
    Tack för svaret, Det förstår jag att man inte kan stå som utomstående och säga vad som är rätt eller fel.

Nu vet jag ju inte om du är separerad eller så, Men hur ser du på fråga 1 och 2 ?
    1. i början av skilsmässan var det ofta nu efter 12 år inte alls knappt
    2. Har aldrig gjort det utan barnen det var ju därför jag skilde mig för att få slippa han!
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (M) skrev 2014-02-19 08:33:26 följande:
    1: i början när vi separerade sågs vi ibland och gjorde något kul tillsammans med barnet, det ändrades dock när pappan skaffade en ny. Nu ses vi några ggr per år typ vid avslutningar och vid jul. 

2: aldrig

3: Jag kan förstå att din vän tycker att det är jobbigt men samtidigt måste han lita på att det är honom hon valt. För barnens skull tror jag det bara är positivt att föräldrarna umgås trots att de inte lever ihop. Jag önskar jag hade en bättre relation med pappan. 
    Tack för svaret!
    Absolut är det bra om barnen ser att föräldrarna har en god relation till varandra, Och problemet sitter väl egentligen inte i att dom umgås tillsammans med barnen, utan att pappan oftast vill träffa mamman ensam eller försöker sig på att "bestämma träff" då pappan vet att barnen är på dagis/skola och mammans sambo jobbar.
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (A) skrev 2014-02-19 08:40:49 följande:
    1. i början av skilsmässan var det ofta nu efter 12 år inte alls knappt
    2. Har aldrig gjort det utan barnen det var ju därför jag skilde mig för att få slippa han!
    Tack för svaret! :)
  • Anonym (Vännen)
    Orcha skrev 2014-02-19 08:36:19 följande:
    Att exet tjatar om sex är respektlöst mot både henne som den nya.
    Sen att de behöver ha kontakt för barnen är ju en självklarhet.
    Har hon kommit över honom helt är min spontana fundering?

1, Aldrig
    2, Aldrig
    3, Se överst.
    Tack för svaret!

Ja det tycker jag också att det är, speciellt när mamman förklarat att hon inte vill ha sex också.

Hon har kommit över honom så vitt jag vet, men man kan ju självklart aldrig vara säker då det är en annan människa, Utan man får ju gå på sin magkänsla och på vad hon säger.
  • Anonym (Separerad mamma)
    Anonym (Vännen) skrev 2014-02-19 08:14:10 följande:
    Hej!En av mina vänner lever just nu i ett förhållande där tjejen har 2 barn sen tidigare (dom har ett gemensamt på gång), Han berättar för mig att han tycker det är jobbigt då pappan till barnen hela tiden vill träffa henne (ofta ensam) och självklart när hennes respektive är på jobbet och göra saker och att han ringer mer eller mindre varje dag och messar o.s.v.

Det skall också tilläggas att pappan i det här fallet, är väldigt intresserad av att ha sex med den här tjejen och pikar på det mer eller mindre varje gång dom pratar, Även om hon säger att hon inte är intresserad alls av detta till sin respektive.

Han berättar också för mig att han är fullt medveten om att pappan måste ha kontakt med mamman vilket han självklart förstår när det gäller barnen, Överlämning och saker som har med skola/dagis/fritidsaktiviteter o.s.v att göra och självklart om pappan vill träffas och fika t.ex med mamman och barnen någon gång ibland tycker han är helt ok men kanske inte att det sker allt för ofta. Han kan väl lika gärna ta med barnen själv och gå och fika utan mamman ibland.

Han har tagit upp detta med sin tjej och hon tycker att det är helt ok och säger att "så gör alla andra också" 

Men han blir ledsen och sårad, för hon vet att han inte gillar att dom ses allt för mycket då det INTE gäller barnen eller att dom ses ensamma,

Men hon träffar honom ändå (vilket hon är fri att göra) men lite respekt till sin respektives önskemål kan man ju ha tycker jag personligen.

Så jag tänkte undersöka detta lite närmare, Jag önskar att alla som är separerade svarar på mina 3 frågor nedan.

Tack så mycket på förhand för era svar!

//Vännen

1. Aldrig i princip. Kanske en kaffe typ 2ggr/år, men då är barnet med och ofta är någon av våra nya partners med.

2. Aldrig.

3. Jag förstår situationen att dom ses, jag å mitt ex gjorde också det dom första åren. Men så fort han skaffade sin nya tjej så slutade vi med det. Jag tror att det är vanligt att man ses ett tag efteråt, speciellt när en av föräldrarna är singel. Och jag tror tyvärr att det kan sluta samma för dom här föräldrarna, jag säger tyvärr för att jag tolkar det som att mamman är glad över att dom kan ses med barnen och att dom är sams etc. Men jag tror att hon kommer få det svårt om pappan skaffar en ny, som antagligen inte alls kommer ha lika stort överseende som hennes nya har ...

Det är helt oacceptabelt att dom ses privat när pappan flera ggr påpekat sex, men jag tror att hon bara är glad för att ses så jag tror inte hon kommer sluta med det. Det finns ju oftast ett slags behov av att vilja bli behövd, speciellt av den andra föräldern. Även om hon inte säger det så tror jag hon tycker om att få höra det. Att känna att hon är nummer ett liksom. Och det samma gäller nog pappan i det här fallet, han vill känna att hon "väljer" honom.

Nu vart det en jävla massa babbel, men om jag hade vart mammans nya så hade jag nog fått vara tvungen att vänta på att det skulle rinna ur sanden. Han kommer inte att kunna övertala henne att dom ska sluta ses, utan hon måste få komma fram till det själv ... Men han behöver vara öppen om hur det påverkar deras förhållande, så hon fattar konsekvenserna av hennes agerande. För han kommer ju antagligen tappa attraktion för henne när hon medvetet träffar någon som uppenbarligen vill vara mer än vänner!
  • Anonym (Vännen)
    Anonym (Separerad mamma) skrev 2014-02-19 09:06:50 följande:

1. Aldrig i princip. Kanske en kaffe typ 2ggr/år, men då är barnet med och ofta är någon av våra nya partners med.

2. Aldrig.

3. Jag förstår situationen att dom ses, jag å mitt ex gjorde också det dom första åren. Men så fort han skaffade sin nya tjej så slutade vi med det. Jag tror att det är vanligt att man ses ett tag efteråt, speciellt när en av föräldrarna är singel. Och jag tror tyvärr att det kan sluta samma för dom här föräldrarna, jag säger tyvärr för att jag tolkar det som att mamman är glad över att dom kan ses med barnen och att dom är sams etc. Men jag tror att hon kommer få det svårt om pappan skaffar en ny, som antagligen inte alls kommer ha lika stort överseende som hennes nya har ...

Det är helt oacceptabelt att dom ses privat när pappan flera ggr påpekat sex, men jag tror att hon bara är glad för att ses så jag tror inte hon kommer sluta med det. Det finns ju oftast ett slags behov av att vilja bli behövd, speciellt av den andra föräldern. Även om hon inte säger det så tror jag hon tycker om att få höra det. Att känna att hon är nummer ett liksom. Och det samma gäller nog pappan i det här fallet, han vill känna att hon "väljer" honom.

Nu vart det en jävla massa babbel, men om jag hade vart mammans nya så hade jag nog fått vara tvungen att vänta på att det skulle rinna ur sanden. Han kommer inte att kunna övertala henne att dom ska sluta ses, utan hon måste få komma fram till det själv ... Men han behöver vara öppen om hur det påverkar deras förhållande, så hon fattar konsekvenserna av hennes agerande. För han kommer ju antagligen tappa attraktion för henne när hon medvetet träffar någon som uppenbarligen vill vara mer än vänner!
    Tack så mycket för svaret!

Det här du sa med att känna sig behövd och vara "nummer ett" i min värld så är det sin nuvarande partner man "vanligtvis" sätter som nummer 1, så den nya partnern blir ju nu lidande tyvärr

Pappan träffade en tjej förut, och då slutade allt som hade med sex och träffas o.s.v. då ville han bara och endast ses när det gällde barnen, men det tog slut och så började det hela om igen.
  • ventilera mera

Jag kan svara både utifrån perspektivet att ha varit tillsammans med en man med barn sen innan och som ett "ex". Där blir svaren på både 1 och 2 - aldrig. I båda fallen. Han träffade aldrig sitt ex, och jag träffar aldrig honom nu.

Jag tycker att din vän tänker rätt, och att det är respektlöst av henne att inte sätta skarpare gränser gentemot sitt ex.

• Orcha
    Grappa skrev 2014-02-19 21:02:52 följande:
    En vän, säkert.
    Ja, fick lite såna vibbar med.
    Ey ok.Obestämd
    Allt har en mening och korven den har två. Eller är det ändor? Jo ändor menar jag nog.
  • Anonym (Mn)

Mina svar
    1. Aldrig. Vi träffas enbart vid överlämning, lämning av glömda prylar, möten i skolan och liknande.
    2. Aldrig.
    3. Jag tycker det är bra när skilda föräldrar kan träffas och prata om barnen. Ex om något av barnen har problem i skolan eller så. Eller för att prata om gemensamt förhållningssätt till olika delar i barnens liv. Kan man samarbeta med sitt ex så kanske det är bra för barnen att ha samma regler i båda hemmen, till exempel. Men för mig och mitt ex funkar inte det så vi gör inte det.
    Och om den ena parten vill ha den andra tillbaka så fungerar det inte heller. Och även när det fungerar så menar jag inte träffas flera gånger i veckan för fika och olika aktiviteter utan kanske någon gång i månaden.

Det som din väns sambo håller på med är inte "umgås med pappan till mina barn för barnens skull" som jag ser det utan jag skulle kalla det "solar mig i beundran från en man som vill ha mig tillbaka, låter mig uppvaktas och flirtar med honom och skyller på att vi har barn tillsammans för att ursäkta det". Sedan om ett sånt beteende är ok eller inte (skulle inte vara det i mitt förhållande!) får din vän och hans sambo komma överens om tycker jag. Men det handlar inte om att umgås för barnens skull.

Svar på tråden Fråga till alla separerade!