• Erfdgt

Namngivning, någon som har tips?

Nu är vår andra dotter född och vi funderar på att ha ett namngivningskalas.

Är det någon här som haft det och vill berätta hur ni gjorde?

Allt från vilka ni bjöd in, var ni höll till (hemma, hyrde lokal?) och vad ni bjöd på. Gjorde ni något speciellt, tex utsåg en fadder, läste en dikt, berättade om namnet/namnen eller liknande? Eller träffades ni bara och fikade. Hur dekorerade ni?, om ni gjorde det.

• Svar på tråden Namngivning, någon som har tips?
  • zizuna

Är oxå nyfiken då vi ej ska ha dop utan namngivelse bara :)

Hoppas någon kan dela med sig av erfarenhet så man har lite mer att gå på ;)

• BCH52

namngivning.nu Vill bara tipsa om den här sidan, men ni har kanske redan hittat den. Min vänninna hittade flera bra uppslag och tips där.

• FlitigaLis

Vi hade bara fika, så berättade vi om vad han fått för namn helt enkelt.

På inbjudningskorten skrev vi "vi har fått en son och det vill vi fira" så det var ingen uttalad namncermoni, men det passade oss, vi var hemma

• Scj85

Vi hade namngivningsfest i mina föräldrars trädgård. Gästerna fick ett glas bubbel nör de kom och när alla anlänt hade vi en liten cermoni( dotterns namn presenterades och vad de betydde och kom från, faddrarna presenterades, mannen läste en dikt och sen sjöng vi en sång tillsammans allihopa. Sedan bjöd vi på buffemat och hade paketöppning samtidigt som fikat. Det var ca 50 st på kalaset.

• Erfdgt

Tack för era svar :) Jag går in för det hör med namngivning med lite skräckblandad förtjusning :P Det känns som det kan vara kul och trevligt, men jag har noll koll :P

Vi har en dotter som är 7år också, och vi hade tänkt ha namngivning för henne när hon var liten, men pga flera operationer och långa perioder på sjukhus, så blev det aldrig av. Jag får därför lite dåligt samvete nu.. Att lillasyster får ett kalas och firas, när storasyster aldrig fick det...

Svar på tråden Namngivning, någon som har tips?