• Anonym (hemma)

Hur länge jobba för att få höja SGI igen

Jag har tänkt att vara hemma 1,5 år med mitt nyfödda barn. Jag vet att man ska ta ut FP 5d/v för att skydda sin SGI.

Efter 1,5 år hur länge måste man jobba för att få ett få ett ”skyddat/HÖJT” SGI igen? För att om man inte tar ut FP och/eller jobbar 5 dagar/veckan så sänks ens SGI till NOLL om man är sjuk, om jag fattat rätt.

Undrar då jag gärna vill jobba 4 dagar/vecka utan att ta ut FP den 5:e dagen utan att riskera att min SGI blir noll. Är det 6 månader man måste jobba???

Eller är den ”Höjd” dvs inte nollad efter 1,5 år eftersom jag tog ut FP 5 Dagar/veckan i 6 månader efter att mitt barn fyllt ett år????

Vet att om jag jobbar tex 75% så räknas tex min sjukpenning på dessa 75%. Men inte om jag gör så direkt efter min barns 1 års dag då blir den NOLL!!!

Jag hittar ingen info om detta, ni får gärna hänvisa min till någon lagtext eller liknande.

• Svar på tråden Hur länge jobba för att få höja SGI igen
  • Försäkringskassan

Hej!

Avsikten skall vara att arbeta i minst sex månader i en följd för att kunna få en SGI/höjd SGI.

Om du väljer att inte skydda din SGI från barnets 1-årsdag så sänks SGI till 0 kronor om du inte arbetar något alls.

Börjar du sedan arbeta 4 dagar per vecka och avsikten är att arbeta i minst sex månader så höjs din SGI till motsvarande inkomst utefter de 4 dagarna.

Om du istället väljer att skydda din SGI från barnets 1-årsdag så är den skyddad så länge du tar ut fem dagar per vecka eller kombinerar arbete och uttag av föräldrapenning så att det blir fem hela dagar per vecka.

SGI blir 0 kronor om man inte arbetar alls och inte tar ut fem dagar per vecka från barnets 1-årsdag, börjar du arbeta 75 % så bli SGI på inkomsten av 75 %.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Hur länge jobba för att få höja SGI igen