• nicke nyfiken76

Hur länge kan ett barn vara sjuk innan man måste uppsöka läkare?

Min yngsta har varit febrig, upp emot 40 grader, sen i söndags. Alltså vi är inne på 5:e dagen. Han har också haft ont i magen och kräkts. Och nu har han blivit hostig och snorig. Är det bara att fortsätta vänta, eller ska man uppsöka läkare?

• Svar på tråden Hur länge kan ett barn vara sjuk innan man måste uppsöka läkare?
  • Flickan och kråkan

Beror ju på hur gammalt barnet är. Med så hög feber så länge så hade jag nog ringt vården för rådgivning. Så svårt att säga generellt tycker jag. Beror ju på barnets allmäntillstånd.

• nicke nyfiken76

Han är 7. Första 3 dagarna låg han på en madrass på golvet i vardagsrummet...och klev knappt upp alls. Nu sitter han i alla fall upp i soffan. Är inte matfrisk och orkar typ ingenting.

• Flickan och kråkan
    nicke nyfiken76 skrev 2014-02-20 10:56:15 följande:
    Han är 7. Första 3 dagarna låg han på en madrass på golvet i vardagsrummet...och klev knappt upp alls. Nu sitter han i alla fall upp i soffan. Är inte matfrisk och orkar typ ingenting.
    Matfrisk är ju ett positivt tecken. 3 dagar som disktrasa när man har hög feber är ju inte heller konstigt. I kombination med hosta och snor inte märkligt. Går febern ner med febernedsättande? Det jag tänkte på var väl i så fall magontet.....om han har fortsatt ont i magen så hade jag ringt och rådfrågat. 
  • Philippa

Jag hade ringt redan imorse till vårdcentralen....

• LillfisenE

tror inte det är någon fara, men är du orolig så ring din vårdcentral för rådgivning och ev tidsbokning.

• Ninja05

Vi har precis samma hemma. Dottern haft feber sen i söndags, förkyld å väldigt hängig.

Pratade med 1177 och det går tydligen olika influensor nu som främst drabbar barn.

Så man får ge vätska ofta och febernedsättande. Men framförallt dricka, de tappar mycket när de har feber..

• Johanna S

Jag tycker att det låter som att han har influensa, men det kan vara något annat också?
    Du skriver att han inte har så mycket aptit men dricker han bra? Han behöver ha i sig mycket vätska eftersom man förlorar vätska när man har feber.
    Hur mår han i övrigt? Är han pigg någon stund under dagen? Går febern ner med febernedsättande?
    Hör av dig till vårdguiden för mer råd.

• Mammatillw

Efter 5 dagar kan jag nog tycka det är dags för lite rådgivning men sjukvården.. Särskilt om febern är kvar och inte barnet visar tecken på att bli bättre.. Men det är ju jag det...

• momomo

Jag skulle nog ringa sjukvårdsupplysning eller BVC-sköterska på fjärde dagen med feber och höra efter vad de tycker.
    Efter 7 dagar med hög feber skulle jag hur som helst uppsöka läkare, tidigare om barnet dricker dåligt och inte äter alls (om inte annat pga läkarintyg för långvab)

Svar på tråden Hur länge kan ett barn vara sjuk innan man måste uppsöka läkare?