Jobbar 75%, hur få sgi beräknad på 100%
I nuläget är jag anställd på 75%, när jag får nästa barn, finns det någon möjlighet att få föräldrapenningen beräknad på 100%? Tex om jag fyller upp med 25% föräldrapenning från det stora barnet?
I nuläget är jag anställd på 75%, när jag får nästa barn, finns det någon möjlighet att få föräldrapenningen beräknad på 100%? Tex om jag fyller upp med 25% föräldrapenning från det stora barnet?
Hej!
För att få en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) beräknad på 100% så behöver du ha för avsikt att arbeta 100% i minst sex månader.
Hälsningar
Malin, handläggare
Den sgi jag har nu ör beräknad på 100%, jag har inte jobbat 75% så länge. Kommer den att räknas ner när jag blir fl igen?
Hej!
Om du kommer att arbeta 75% i mer än sex månader så kan du fylla upp med föräldrapenning 25% från den dagen som du gick ner i arbetstid, då skyddas SGI:n.
Hälsningar
Malin, handläggare
Men kan jag fylla upp med föräldrapenning i efterskott? Eller kan jag börja fylla upp med fp nu fram till BF?
Hej igen!
Ja man kan ansöka om föräldrapenning retroaktivt förutsatt att du varit tillsammans med barnet den tiden du ansöker om ersättning för samt att du anger orsak till sen anmälan.
Hälsningar
Agda, handläggare
Om jag går upp till 100% senast 6 månader före förlossningen och sedan utnyttjar min rätt att gå ner i arbetstid eftersom jag har små barn hemma och då fyller upp med fp resterande 25%, räknas min sgi då på 100%? Behöver min sgi ens räknas om förresten? Blivande storasyskonet är drygt 3 och jag kommer att ha jobbat 75% i drygt ett år vid BF. I dagsläget är min sgi beräknad på 100% anställning.
Hej igen!
För att du ska kunna få din SGI beräknad på 100% så behöver du ha för avsikt att arbeta 100% stadigvarande i minst sex månader.
Om du har gått ner till 75% så behöver du fylla upp med föräldrapenning från den dagen som du gick ner i arbetstid ända fram tills det nya barnet föds för att SGI:n ska vara skyddad.
Hälsningar
Malin, handläggare
Så om jag nu har en 75% tjänst sedan ett halvår tillbaka och går upp på 100% fast ändå bara jobbar 75% och fyller ut med fp 25% räcker inte det för att räkna sgi på 100%? Måste jag fylla ut med fp från den dagen min 75% tjänst började? Om jag går upp på 100% och sen blir sjukskriven, vad händer då?
Hej!
Det är svårt att svara på dina frågor eftersom vi inte har all information. Olika regler kan gälla beroende på bland annat hur du har arbetat tidigare och om du har varit föräldraledig. Men generellt gäller följande:
Om din SGI är registrerad på 100 % och du arbetar 75 %, så kan du skydda din heltids-SGI genom att ta ut föräldrapenning på 25 %. Då ska du ansöka om föräldrapenning från den dag som du började arbeta 75 %. Du kan ansöka bakåt i tiden.
Om du inte tar ut föräldrapenning kan det istället vara så att din SGI ska registreras på din deltidsinkomst. Då behöver du börja arbeta 100 % och ha för avsikt att fortsätta så i minst sex månader för att din SGI ska baseras på 100 % , anses det vara en stadigvarande ändring. Då ska också SGI registreras på 100 %. Om du blir sjukskriven och av den anledningen inte hinner arbeta i sex månader, så kan din SGI ändå baseras på 100 % eftersom en sjukskrivning inte är ett planerat avbrott.
Hälsningar
Jag att inte ut fp nu, men jag har dagar kvar på det äldre barnet. Men jag är nybliven gravid och vill naturligtvis att min fp med nya barnet ska baseras på 100% inkomst eftersom det blir bättre ekonomiskt för oss då, funkar det då att jag nu går upp i arbetstid till 100% eftersom det är mer än 6 månader kvar till BF? Och om jag nu går upp till 100%, kan jag då ändå gå ner i arbetstid till 75% och fylla upp med fpdagar för det äldre barnet för att få ha min sgi beräknad på 100%?
Hej!
Som mina kollegor tidigare har skrivit så måste din avsikt vara att arbeta 100 % i minst 6 månader innan beräknad förlossning. Det räcker inte med att du gör upp med arbetsgivaren att du går upp till 100 % och direkt går ner till 75 % samt ta ut föräldrapenning 25 %. Du måste faktiskt arbeta 100 % i 6 månader om inte något oförutsett inträffar som t.ex. en sjukskrivning.
Hälsningar
Lisa, handläggare