• Pyspunkan

Någon som gjort blood patch?

Gjorde lumbalpunktion för två veckor sedan och har huvudvärken från helvetet efter det. Har blivit lite bättre de senaste dagarna och gick ett kortare ärende i köpcentrat igår. Efter det är det ett helvete igen. Huvudvärk om jag inte ligger platt och varken Citodon eller annan värktablett hjälper.

Nu pratar läkaren om blood patch igen och jag är orolig. Vill inte att de ska sticka i ryggmärgen igen (har blivit stucken tre ggr tidigare och jag tycker att det är jätteotäckt). Samtidigt vill jag ju bli bra och börja jobba.

Någon här som har erfarenhet av blood patch? Eller som har haft post spinal huvudvärk? 

• Svar på tråden Någon som gjort blood patch?
  • Evm

Jag har. För mig tog inte den första blood patchen och de sa att jag kunde komma tillbaka men jag ville inte bli stucken igen så jag väntade ut den, en månad tog innan jag var återställd.

• Pyspunkan
    Evm skrev 2014-02-20 17:37:29 följande:
    Jag har. För mig tog inte den första blood patchen och de sa att jag kunde komma tillbaka men jag ville inte bli stucken igen så jag väntade ut den, en månad tog innan jag var återställd.
    Tack för svar!

Låg du helt still i ryggläge medan du väntade ut? Känner mig, såklart, sugen på att testa blood patch om det kan hjälpa men är som sagt rädd och om det inte hjälpet mig heller,,,, 
  • Smilingnurse

Jag har gjort det en gång efter en EDA-bedövning i samband med förlossning. Efter två timmar var huvudvärken som bortblåst och jag tycker att det var helt klart värt ett extra stick i ryggen!

• Evm

Nej jag låg inte still på rygg den tiden, den värsta smärtan kom och gick så när den kom la jag mig ner. Det jag inte gjorde var att lyfta.

• Pyspunkan

Tack för svar! Nu kan jag gå upprätt, så jag avvaktar blood patchen. Men det känns jobbigt att inte veta när den hemska huvudvärken kommer. Vågar ju inte köra bil etc. Och läkarna är frågande, verkar vara väldigt ovanligt att ha ont såhär länge, som du och jag verkar ha haft Evm.

• Tbinesh

Hej!! 

får jag fråga hur det gått? Gjorde du en bloodpatch? och hur har det gått efter? 

Svar på tråden Någon som gjort blood patch?