• chokladgroda

Ultraljud eller ej? Hur bestämma graviditetslängd?

Hoppas någon har något svar på detta.. Finns det någon möjlighet att bestämma ungefärlig graviditetslängd utan att göra ett ultraljud? Jag har gjort ett ultraljud. Där kunde dom se att de primära organen fanns osv. Dock låg bebisen i en konstig vinkel och det var svårt att bestämma graviditetslängd. Fick därefter en ny tid för RUL när jag "ska" vara i vecka 22+ vilket känns sent. Nu känner jag att varför ska jag göra ultraljud? Vill verkligen inte veta något mer än det jag fick veta när jag var där sist. Är dessutom lite smått emot all fosterdiagnostik som görs. Så kan man fastställa graviditetslängd ändå?

• Svar på tråden Ultraljud eller ej? Hur bestämma graviditetslängd?
  • Cinnicon

Det är väl om du vet när du hade sista menens eller ägglossnings sist. Finns ju såna som räknar ut bf om du skriver in datumet på sista mensen.

• ClaraV

Det är ju inget tvång att göra ultraljud utan det är ju helt frivilligt. Du kan räkna ut bf och graviditetslängd efter din senaste mens. Så nej. Du behöver inget ultraljud för det.

• alvy

Varför vill du inte göra UL??
    O det är väl bra att veta om något är på G, tex tillväxthämning eller dåligt flöde? Dom behöver ju inte säga då mycket till dig om du inte vill men varför skippa helt??

• Angel00

Du kan beräkna BF efter din sista mens. Finns appar sim kan göra det. Vet du inte när du hade mensen sist är det ultraljud som gäller.

Tyvärr är det så att vid det första ultraljudet kan de inte se om alla organen utvecklar sig ok, pga den enkla anledningen att de inte är färdigutvecklade än. På RUL kollar de däremot igenom att allt ser ok ut, det är ingen stor grej. Men om man upptäcker något, är det bra för att då kan din bebis få den vård den behöver. Du kanske även behöver medicinering. Jag skulle se det som att du tar hand om din bebis och ger den de bästa förutsättningarna. Då handlar det inte om att fosterdiagnostiken ska göra något form av urval åt dig, men göra det möjligt att de ditt barn de bästa förutsättningarna

• chokladgroda

Ja det kanske är så att det är bäst att göra ultraljudet. Men för att förtydliga så var det RUL jag var på. Dock i vecka 17+ och bebisen låg på ett sånt sätt att hon varken kunde mäta lårbenshalsen, huvud till rumpa eller skallen. Hon kollade allt annat med hjärnhalvorna, hjärtat, moderkakans läge osv. Därför känns det liksom som jag redan gjort det eller hur man ska säga. Känns onödigt att göra det en gång till. Vet när jag hade senaste mens men inte när jag hade ägglossning. Tog inte test förrän ganska sent så vet liksom inte riktigt. Kan diffa på kanske två veckor där jag är osäker. Har dock känt sparkar utanpå magen sedan första ultraljudet gjordes vilket talar för att veckan jag bör vara i stämmer.. Ja jag vet som sagt inte, kanske gör det ändå men känns lite onödigt på något sätt..

• Prutt

Det finns ju en anledning till att de beräknar när barnet ska födas, det är ju liksom inget de gör för att mamman ska ha lättare att planera in SPA-vistelser och andra nöjen, utan det handlar ju om att man ska kunna ge barnet och mamman så bra vård som möjligt, och i slutändan räddar det faktiskt liv. Men självklart har du rätt att tacka nej till ultraljudet, det är helt upp till dig.

• chokladgroda
    Prutt skrev 2014-02-20 17:35:05 följande:
    Det finns ju en anledning till att de beräknar när barnet ska födas, det är ju liksom inget de gör för att mamman ska ha lättare att planera in SPA-vistelser och andra nöjen, utan det handlar ju om att man ska kunna ge barnet och mamman så bra vård som möjligt, och i slutändan räddar det faktiskt liv. Men självklart har du rätt att tacka nej till ultraljudet, det är helt upp till dig.

Jo jag förstår det. Därför jag efterfrågade om det finns andra, relativt säkra sätt. Tänkte typ om det är möjligt att mäta livmodern och att den är lika stor fram till en viss vecka (så som man säger att fostret är). Sen undrar jag hur stor skillnad det skulle göra rent medicinskt om det är Mac en eller två veckor som skiljer? Mitt förra barn födde jag nästan tre veckor innan beräknad förlossning och hoppas såklart att jag slipper gå över tiden och bli igångsatt denna gång..
  • Sorkan

Ts: sista mens duger perfekt som referens till bf. Ul är alltid frivilligt och jag tycker inte det är konstigt att du inte vill göra ett till. Din bm kommer märka på sf-kurvan ifall ditt barn inte växer som det ska. Lycka till med din graviditet!!!

• H008anna

Jag vill informera om att man inte blint ska lita på SF-kurvan. Min bebis beräknades väga 4 kg, men kom ut (fullgången) och vägde 1,9 kg. Han var väldigt tillväxthämmad, medtagen och hade inte klarat så mycket längre tid i magen. Han fick ligga på neo en vecka och tjocka på sig. Har gått jättebra, men det är ändå värt att nämna att SF-måttets kan vara missvisande. Lycka till hursom!

Svar på tråden Ultraljud eller ej? Hur bestämma graviditetslängd?